Citroën 2CV (1977) #2
autoreview

Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 24.335 km |
KM-stand laatst | 24.459 km |
Nieuwigheid.
- 24.377 km
Het 2CV verhaal deel ik met twee andere liefhebbers. Ik ben de jongen met wat geld en enthousiasme. De andere twee hebben enthousiasme en handigheid.
Fokko de jongeling wilde hem wel eens uit proberen. Aan het eind van de middag belde hij me op. Het eerste euvel is gevonden. Hij verzuipt steeds.
Er was een niet originele vlotter ongeplaatst en deze werkte niet naar behoren.
Vrije tijd perikelen
- 24.333 km
Eind december had ik een periode vrij. Daar ik niet wist wat ik met mijn vrije tijd wilde doen, besloot ik tot ergernis van mijn wederhelft weer naar mijn bedrijf te gaan. Zij wees me erop dat er meer in het leven is dan mijn werk. Ga eens wat leuks doen. En vervolgens besloot ik te gaan doen waar ik al jaren van droomde. Ik zou een oldtimer kopen.
Ik besloot een oldtimer te kopen die ik me al jaren toe wenste namelijk een 2CV. Daar ik al een cabrio heb, besloot ik de bestelversie aan te schaffen. Het is er een geworden met het nodige patina.
Wat me meteen opviel tijdens mijn eerste rit was het gebrek aan snelheid, het gebrek aan comfort en de heerlijke eenvoud. Toen ik thuis kwam stapte ik uit met een lach van oor tot oor. Heerlijk ouderwets autorijden.
Ik heb wat mensen om me heen die me gaan helpen het wagentje te onderhouden. We gaan ervan genieten.
Wat kunnen we verder
- 24.399 km
Ik ben van plan met deze wagen van plan evenementen te bezoeken. Ik vertelde dit aan mijn ega en zij schrok. Hoe ga je daarnaar toe. Over de weg antwoordde ik. Ze wees me op de snelheid van de 2CV en de de snelheid van de weggebruikers.
Ik wilde het wel eens uit proberen. Dus reed ik in mijn Fourgon op de snelweg van Alkmaar naar Akersloot. Na flink planken haalde ik aan het eind van de rit 90 km per uur. Ik had wind tegen.
Schrik
- 24.421 km
Terwijl mijn vrouw hoopte dat ik later thuis zou komen met de boodschap onzin, was de realiteit anders. Mijn AK 400 had op dit traject met tegenwind de grootste moeite om de grens van 80 km per uur te passeren. Bij Akersloot besloot ik van de weg te gaan en binnendoor terug richting Alkmaar te gaan.
Bij Alkmaar ging ik weer de weg op richting Heerhugowaard. Nu moest ik op de snelheid letten. Binnen notime zat ik op 90 km per uur. Wat was ik trots op mijn Fourgon. Boven Heerhugowaard moest ik om buigen naar de n 245. Op de N245 in eens geen reactie op mijn gaspedaal. Ik moet naar de kant. Ik ben nog maar net aan het beseffen dat ik iets ondernemen en ik hoor een harde klap. Iemand boort zich in mijn achterkant.
Hij rijdt weer als van ouds.
- 24.459 km
De Fourgon is weer opgehaald. Hij is keurig hersteld. Rekening van meer dan €2900. Gelukkig verzekerings werk. Ik denk dat de relatie meer kostte dan dat la Fourgon in 1977 nieuw heeft gekost. Met veel plezier reed ik weer naar huis.
Het is bizar als je overstapt van een Hyundai Kona EV premium naar deze Citroën AK 400. De enige luxe in het wagentje is een asbak. Die heb ik als niet roker niet nodig. Het motor geluid maakt een stereo overbodig. Verder ben ik iedere keer als ik instap, op zoek naar de gordels die er niet inzitten.
Wanneer ik op de provinciale weg voor een stoplicht sta, rijd ik rustig weg om mijn achterliggers de mogelijkheid te geven me te passeren. Wanneer ik veel tegenwind heb, duurt het toch een behoorlijke tijd dat de snelheidsnaald het getal 80 passeert.
Haasten.... wat is dat.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties1
- Comfort1
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.