Citroen 2CV 6 Special (1979)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2CV 6 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 183.000 km |
Het lelijk eendje wat geen lelijk eendje is
- 63.000 km
De 2cv heb ik gekocht in 2007 en is nog altijd bij mij.
Na aankoop kwam ik er al snel achter dat de vorige eigenaar weinig onderhoud had gepleegd aan de auto.
Onder andere had versnellingsbak olie de kleur van sterke koffie.
De motor liep niet mooi maar dat nam ik voor lief.
Dus er eerst nieuwe olie in gedaan , nieuwe bougies etc en de wagen startte weer beter.
Later nog de ontsteking vervangen voor de 123 ontsteking en dat was een behoorlijke verbetering.
De 123 ontsteking is overigens ook al een keer stuk geweest.
De wegenwacht gebeld en die kwam tot dezelfde conclusie
Toen ik hem vroeg om anders de oude contactpuntjes terug te zetten (die had ik bewaard) zodat ik naar mijn garage kon rijden vroeg hij mij waar de contact punten zaten in een eend.
Lang verhaal kort hij heeft de wagen op sleep naar mijn garage gebracht (hij durfde het volgens mij niet aan om het zelf te doen)
2012
De bodem begint airco gaten te krijgen en omdat ik er geen Flintstones wagen wil hebben de koets laten repareren
Nieuwe bodemplaten...
De garage in Nieuweschans belde mij de volgende dag met de vraag waar de bodemplaten aan vast gelast moeten worden (ik dacht een strikvraag dus zeg nog; huh de drempels ?)
waarop hij zei ; drempels zijn er eigenlijk niet ,wel heb ik kranten en plamuur gevonden
Dus een nieuwe bodem, nieuwe drempels en een nieuwe voetenbak.
Door de jaren zijn alle delen die kunnen slijten wel een keer vervangen
maar dat zijn naar mijn mening onderhoudskosten.
de remtrommels, uitlaat bougies etc hebben niet het eeuwige leven.
En ik rijd er zomer en winter in ..
Het is van Citroen denk ik niet bedoeld om er 40 jaar in te rijden maar ze zijn er gelukkig nog steeds.
Over drempels rijden is leuk
Als een andere wagen op de rem trapt kun je vol gas geven want een eend maakt het niet uit
Tegenwind heeft die een hekel aan maar wind mee vindt die leuk.
De mijne heeft een keer 122 echte km's per uur gehaald met de wind in de rug .
Oke harde tegenwind en 3 personen aan boord is 75 km per uur
Als de zon schijnt kan het dak open en je rijdt cabrio
Het dak is in een paar seconden open geklapt en als je het hele dak open wilt hebben rol je die gewoon op.
Grote dingen vervoeren is geen probleem
Ik heb al een keer mijn solex naar het RDW gebracht met een fietsendrager achterop de eend.
De keurmeester had ik dit verteld en die wou dat met eigen ogen zien.
Aandacht heb je genoeg met de eend , onderweg een duim omhoog of je krijgt te horen dat ze zelf of hun ouders vroeger ook een eend hadden.
De onderdelen zijn goed betaalbaar, alhoewel sommige onderdelen weer duur zijn , maar vergeet niet dat alles nog te koop is en dat is ook belangrijk voor een wagen die ondertussen ruim 40 jaar oud is.
aanvulling
- 183.000 km
De wagen heeft in de laatste 16 jaar bij mij 120.000 km gereden
momenteel wissel ik tussen de 2cv en 1 van de andere auto's
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties2
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

Classics Test: Renault 4 vs Citroen 2CV

BigBoys Helden - Citroën 2CV

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche
