Supersnelle BMW M3 CSL
Op de BMW-stand in Genève hadden autoliefhebbers alleen maar oog voor de M3 CSL, een speciale lichtgewichtversie van de M3.
De BMW M3 CSL (Coupé Sport Lightweight) is ontwikkeld met maar één doel: een rondje op de Nürburgring afleggen in minder dan acht minuten. Daarmee zou deze BMW dan ook meteen de eerste productiewagen zijn die onder die grens komt. Om dat doel te bereiken is de standaard M3 op dieet gegaan. Met koolstofvezel versterkt plastic is een materiaal dat in Formule 1 heel gewoon is, maar niet voor een productiewagen. BMW heeft het gebruikt om tot een gewichtsbesparing van 110 kg te komen. De M3 CSL weegt 1385 kg. Zijn zescilinder lijnmotor is eveneens op minimum gewicht gebracht. Hij levert een vermogen van 360 pk bij 7900 tpm met een cilinderinhoud van 3,2-liter, waarmee de pk-per-liter waarde komt op het respectabele getal van 111. Het maximum koppel van de M3 CSL bedraagt 370 Nm bij 4900 tpm. Schakelen gaat à la Formule 1 met de speciale Sequentiële M Gearbox (SMG), die in combinatie met de eveneens op F1-technologie gebaseerde SMG Drivelogic transmissie supersnel (in 0,08 seconden) in alle zes versnellingen schakelt. Er is bovendien een automaat-mode. De SMG Drovelogic is speciaal afgesteld voor de M3 CSL, die in 4,9 seconden van 0-100 km/h kan sprinten (de top is elektronisch begrensd op 250 km/h).
Er is bovendien de speciale M Track Mode, die via een schakelaar op het stuur wordt bediend en waarbij de DSC (stabiliteitscontrole) speciaal voor gebruik op het circuit wordt afgestemd, zodat het alleen in werking komt als de auto op de uiterste grens wordt gereden. Grotere spoorbreedte en een aangepast onderstel moeten ervoor zorgen dat die grens weer verder ligt dan bij de 'gewone' M3.
De remmen zijn aangepast om sneller tot stilstand te komen en voor gebruik van de auto op het circuit zijn er ook sportremblokken beschikbaar.
De Pilot Sport Cup-banden van de CSL zijn speciaal door Michelin ontwikkeld. Het rubber met asymmetrisch loopvlak heeft maat 235/35 ZR19 vóór en 265/30 ZR19 achter.
De M3 CSL heeft een agressieve neus met een zeer brede luchtinlaat van koolstofvezel. Daarmee laat deze BMW al zien dat hij een echte performance machine is, die hoog op het verlanglijstje van BMW-enthousiasten zal staan. Dat de nieuwe versie niet goedkoop zal zijn, ligt voor de hand. De prijs is echter nog niet bekend.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 330e M-Sport/Schuifdak/Headup/Laser Led/Memory
- 2022
- 92.501 km

BMW 3-serie Touring 330e 292PK xDrive M-Sport Pro
- 2021
- 85.304 km

BMW 3-serie Touring 330e 292PK xDrive M-Sport Pro | 360 Camera | ACC | Panorama | Laser-LED | Leder | M-Sportremmen | Head-Up | Keyless-Entry | Sfeerverlichting | 4-Zone Clima | Stuurverwarming | Dodehoek | Rij-Assistent Prof. | Carplay | Draadloos Laden | Getint Glas |
- 2021
- 85.304 km