Gereden: BMW 340i

326 pk om te wennen aan driecilinders

BMW 3-serie
Met de komst van nieuwe D-segment modellen als de Jaguar XE, de Alfa Giulia en de nieuwe Audi A4, is het voor BMW zaak om bij te blijven. En dus kreeg de 3-serie een facelift. Wij probeerden de dikke 340i.


De 340i mag - op de te verschijnen nieuwe M3 na - dan wel de dikste versie zijn, het grote nieuws zit aan de andere kant van het spectrum. De nieuwe 318i vervangt namelijk de 316i als instapper en heeft, schrik niet, een driecilinder aan boord! Met turbo, dat dan weer wel, maar toch. Het zal voor BMW-puristen even wennen zijn. Eerst verdwenen bijna al die lekkere zescilinders, en dan nu zelf een driepitter? BMW wilde ons duidelijk ook even aan het idee laten wennen, want tijdens de introductie zijn er enkel 340i's beschikbaar. Die vervangt de 335i, maar er ligt een gloednieuw 3.0 turboblok in. De nieuwe motor is onderdeel van BMW's modulaire motorprogramma waarbij elke cilinder in verschillende motoren even groot is. Door de vernieuwing kom je nu op 326 pk terwijl hij toch weer zuiniger is dan de 335i.

De verplichte wijzigingen aan de neus en achterlichten zien we ook, maar BMW heeft de auto ook onderhuids aangepast. De veren zijn iets strakker gemaakt en de demping is aangepast om iets meer dynamiek te krijgen. Dat is dus een stap terug van de weg naar comfort die sinds de E90 is ingezet. Dit is volgens BMW nodig omdat concurrenten (Jaguar, Audi, Alfa) hun modellen ook weer dynamischer maken en het merk met de 3-serie wel in de dynamische hoek van het segment wil blijven. Het verschil is met name merkbaar door het ontbreken van bodyroll in vergelijking met de 3-serie van voor de facelift. De auto ligt duidelijk strakker op de weg dan voorheen, ook al is daar ietsje aan comfort voor ingeleverd. Geven we vol gas, dan blijkt het geluid ook net even een tandje wilder te zijn. BMW heeft duidelijk geen zin om na de komst van de XE en de Giulia het braafste jongetje van de klas te zijn.

Wil je meer lezen over de nieuwe BMW 3-serie, lees dan binnenkort de volledige rij-impressie in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.