Elektrische BMW i4 gepresenteerd, inclusief M50 en prijzen
Ook als machtige M50
De introductie van de BMW i4 lijkt een meertrapsraket. Beetje bij beetje gaf BMW meer informatie over de elektrische i4 vrij. Vandaag maakt de auto in zijn geheel zijn debuut. Daarbij maakt BMW ook direct de prijzen van de elektrische Gran Coupé bekend.
Highlights BMW i4
- Elektrische Gran Coupé in twee smaken
- M50 als eerste elektrisch M-model naast eDrive40
- Vanafprijs: €60.697
- Tot 590 kilometer actieradius
BMW liet in maart vorig jaar met de Concept i4 een concrete voorbode van de elektrische i4 zien zoals die nu op je scherm staat. In feite moet je de i4 zien als de elektrische versie van de nog te presenteren nieuwe 4-serie Gran Coupé. In maart dit jaar gaf BMW relatief uitgebreide informatie over de elektrische i4, al liet het merk specifieke gegevens over de verschillende aandrijflijnen waarmee de auto beschikbaar komt nog even achterwege. Tot vandaag. BMW geeft niet alleen alle technische specificaties vrij, we weten ook direct wat de BMW i4 moet gaan kosten.
BMW i4 eDrive40
Prijzen BMW i4
Om met de prijzen van de elektrische BMW i4 te beginnen: de vanafprijs van de BMW i4 eDrive40 bedraagt €60.697. Voor de elektrische M Performance-versie die luistert naar de naam i4 M50 ben je €73.496 kwijt.
Motorversies
De BMW i4 eDrive40 heeft een 340 pk en 430 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Wie de i4 eDrive40 flink op zijn falie geeft, moet de elektrische BMW in 5,7 tellen op een snelheid van 100 km/h kunnen krijgen. Z'n topsnelheid is begrensd op 190 km/h. Het 80,7 kWh grote accupakket dat in de bodem is verwerkt levert de BMW i4 eDrive40 een actieradius op van maar liefst 590 via de WLTP-methode vastgestelde kilometers. De eDrive40 heeft standaard adaptieve dempers, luchtvering en Dynamic Stability Control. Een M-onderstel is als optie leverbaar. De i4 eDrive40 heeft standaard 17-inch lichtmetalen wielen, al groter optioneel mogelijk.
BMW i4 M50
De i4 M50 lijkt de topversie van het gamma te blijven. Deze M Performance-versie heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 544 pk en 795 Nm koppel. Daarmee zoemt de i4 M50 in 3,9 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid is begrensd op 225 km/h. Het feit dat deze versie twee elektromotoren heeft in plaats van één, heeft uiteraard een kleinere actieradius tot gevolg. De BMW i4 eDrive M50 perst tot 510 kilometer (WLTP) uit zijn 80,7 kWh grote accupakket. De M50 herken je vanbuiten onder meer aan zijn zwarte accenten, zijn eigen bumperwerk en zijn achterspoiler. De i40 M50 heeft een adaptief M-onderstel, een extra veerpootbrug aan de voorkant, Variable Sport Steering, M-sportremmerij en - optioneel - 20-inch lichtmetalen M-wielen. 18-inch M-lichtmetaal is standaard.
De i4 kan tot 200 kW laden en is met dat laadvermogen natuurlijk vrij vlug vol te pompen met verse stroom. Aan een 11 kW-lader is de i4 in 8,5 uur vol te jagen. Wie de optionele trekhaak op de bestellijst aanvinkt, kan tot 1.600 kilo trekken met de elektrische i4.
Afmetingen en uiterlijk
De BMW i4 is 4,79 meter lang en dat maakt hem een ruime 15 centimeter langer dan de vorige generatie 4-serie Gran Coupé. De afstand tussen de voor- en achteras bedraagt 2,86 meter. De vijfzitter heeft een bagageruimte die 470 liter meet, 10 liter minder dan de 4-serie Gran Coupé van de vorige generatie die alleen met benzine- en dieselmotoren was te krijgen. Gooi je de achterbank plat, dat kun je tot 1.290 in de elektrische i4 verstouwen.
BMW i4
Interieur
BMW i4
Meer op komst
BMW heeft nog een berg elektrisch nieuws in de pijplijn zitten. Zo krijgt de 3-serie een volledig elektrische i3 naast zich en ook vlaggenschip 7-serie krijgt een elektrisch broertje in de vorm van de i7. In tegenstelling tot de iX3, i3 en i4 staat die i7 wél op een volledig eigen platform. Daarover lees je hier meer. In de tweede helft van dit jaar komt overigens ook nog deze iX op de markt.