BMW 3-serie met minder camouflage
BMW doet momenteel nog steeds prima zaken met de 3-serie, maar toch zit het huidige model aan het einde van z'n levenscyclus. Geen nood in München: de ontwikkeling van de nieuwe generatie is in een vergevorderd stadium. Met de hier nog gecamoufleerde 3-serie van de nieuwe generatie gaat het Beierse merk weer de frontale aanval openen op de Audi A4 en de Mercedes C-klasse.
De nieuwe 3-serie deelt veel van z'n techniek met de volgende 1-serie. Een slimme zet, want dat drukt de kosten weer. Uiteraard is er weer achterwielaandrijving (vierwielaandrijving optioneel), maar onder de kap wijzigt er wel het nodige. Voor de zes-in-lijn hoef je onder de 306 pk niet meer te zoeken: voor de vermogens daaronder heeft BMW nu immers de nieuwe viercilinder turbo benzinemotor. Deze debuteerde in de X1 xDrive28i met 245 pk. In de 3-serie komt het blok ook met andere vermogens te liggen.
Driecilinders
Ook is het zeer waarschijnlijk dat de 3-serie gaat profiteren van BMW's nieuwe driecilinders. De 1,5-liter driecilinder turbomotor is er voor de vermogens onder de 200 pk. BMW investeert tot 2012 ruim 300 miljoen euro in dit project en het is dan ook niet zeker of de 3-serie ook vanaf z'n introductie al de nieuwe driecilinder onder z'n kap krijgt.
Na verloop van tijd komt er ook weer een nieuwe M3. Met het verscheiden van de huidige M3 verdwijnt ook meteen de atmosferische benzinemotor uit het M-gamma: de nieuwe generatie krijgt namelijk een zes-in-lijn met turbo's onder de kap. Het vermogen ligt vermoedelijk in de buurt van de huidige 420 pk, maar het koppel stijgt aanzienlijk en het verbruik daalt juist flink.
BMW onthult de nieuwe 3-serie in de loop van 2012. Wanneer dat precies is, is nog niet duidelijk. We gokken op de Autosalon van Genève (maart), maar het zou ook de Autosalon van Parijs in oktober van volgend jaar kunnen worden.