Toyota Corolla 2.0 D Linea Terra (1998)

autoreview

Toyota Corolla 2.0 D Linea Terra (1998)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf171.315 km
KM-stand laatst427.850 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 427.850 km

Het Nederlandse stijlicoon uit de 80’er jaren inruilen voor een grijze muis, het moet niet gekker worden...
Hoe heeft het ooit zover kunnen komen? Ik vond een leuke baan, enig nadeel was de reisafstand. Tja, en wanneer je het voorrecht hebt om, tegenwoordig, zo’n 270 km te mogen forenzen, dag na dag na dag … is het noodzakelijk dat je een probleemloze vierwieler tot je beschikking hebt, dag na dag na dag …
En hoe goed m’n Volvo 480 Turbo ook beviel, met ruim 310.000 km op de klokken is zoveel forenzen (al was het alleen al om de brandstofkosten) geen optie. Vervolgens voerde onze zoektocht naar een vervanger onvermijdelijk richting land van de rijzende zon.
Verstand won het van emotie en zo werd het, na veel wikken en wegen, uiteindelijk een Toyota Corolla, het toonbeeld van minimalistische Japanse doelmatigheid. Een ex leaser van het type E11 2.0D CE110 uit het jaar 1998. Eentje met 171.315 km ervaring en, uiteraard, een volledig afgestempeld onderhoudsboekje. Het is de versie met dwars in het vooronder de 2 liter ongeblazen dieselmotor uit de rekken van Toyota zelf, dus niet het 1.9 liter blok van Peugeot.
Ik vond haar uiteindelijk bij de dealer. Signalement: Wit met kofferbak en 72 zeeuwse trekpaarden in het vooronder incl. 1 klapzak & stuurbekrachtiging. Doch excl. enig ander stumperhulpje, airco of cruisecontrol en met raam- & spiegelbediening op ellenbogenstoom.
Goed, mening aspirant koper zal daar anno nu minachtend zijn neus voor ophalen en dat was eind november 2005 eigenlijk al niet veel anders. Zo was het dus niet verwonderlijk dat m’n elfje daar op die kille ochtend in november zielig stond te verpieteren tussen al die veel potentere en met stumperhulpjes overladen soortgenoten. Maar dat kwam mij heel erg goed uit want ze was precies wat ik zocht: een low tech & low cost kilometervreter tegen een ’schappelijke’ prijs en niet geheel onbelangrijk: wat er niet op zit kan ook niet kapot. Back to basics dus met m’n elfje, bijv. in 14,4 sec. van 0 – 100 maar: who cares.
Na al die maanden en vele uren achter het stuur kom ik tot een wellicht verrassende conclusie: waar andere asfaltnomaden zweren bij het freude am fahren of zo’n 3 liter wolfje uit Wolfsburg past het Japanse elfje wonderwel bij mij. Keep it simple and stupid ofwel autorijden ontdaan van alle tierelantijntjes en teruggebracht tot de essentie. OK, fff snel een vrachtwagen inhalen of een Halfords racer op z’n nummer zetten zit er niet in, maar daar valt meer dan goed mee te leven.
Wel heb ik sinds december 2005 m’n rijstijl enigszins veranderd. Waar ik in het begin wars van alle hectiek om me heen stoïcijns op de rechterbaan bivakkeerde en als een mak schaap het tempo van de vrachtwagens volgde (overigens wel ultra zuinig qua brandstofverbruik maar sooooo boring) is het tegenwoordig gewoon vlot doorrijden geblazen, ook in de bochten. In juli 2007 bij onze Oosterburen nog 170 km/u op de klokken gehad. Ook met deze rijstijl is ons elfje nog immer zuinig qua brandstof verbruik. Zeker als je dat afzet tegen het opgegeven verbruik van haar equivalent anno 2007.
Je raakt er gewoon aan: brandstof tanken, regelmatig olie peil, koelvloeistof peil, bandenspanning controleren, er voor zorgen dat je niet zonder ruitenwisser vloeistof komt te staan, regulier onderhoud (laten) uitvoeren en wanneer het hagelwit tot lichtgrijs verworden is: een uitgebreide schoonmaakbeurt. Je hebt er verder, buiten het zelf vervangen van wat lampjes en ruitenwisserbladen, echt geen omkijken naar. Zo zou eigenlijk elke vierwieler moeten functioneren. Maar dan valt er voor auto reparerend Nederland helemaal geen droog brood meer te verdienen. Zeg nu zelf: Remblokken die ruim 137K km lang voor voldoende ho-power zorgen; Schokbrekers die er 345K km over doen vooraleer ze er de brui aan geven en een radiator die het na 409K km voor gezien houdt. Dat is toch vrij bijzonder in hedendaags vierwielerland.
Met dit technisch wondertje in duurzaamheid hebben de techneuten en beancounters uit Japan een uniek compromis weten te bewerkstelligen. Eentje waarmee ze de lat wel zo onnoemelijk hoog gelegd hebben dat ze feitelijk in hun eigen voet geschoten hebben. Ik betwijfel dan ook of er buiten de E10 (haar voorganger) ooit nog een gelijkwaardige voiture in de showroom zal komen te staan.
Mij maakt het niet uit want, met een beetje goede wil, zal ik samen met m’n elfje de kaap van 500.000 km gaan ronden.
Naschrift 27 februari 2010
Helaas maakte een moment van onoplettendheid afgelopen dinsdag een einde aan onze droom om die kaap samen te ronden.
In de vroege ochtend uren van die dag bleek m'n beschermengeltje gelukkig net iets sneller te vliegen. En voorkwam een meer dan stevige stalen achterbumper van een vrachtwagen erger. Afgezien van een gedeukt ego en een one -way trip naar de eeuwige jachtvelden voor m'n Elfje geen fysiek malheur.
Dus is het na ruim 256.500 nagenoeg probleemloze kilometers nu tijd voor wat anders.
Ben erg benieuwd of onze nieuwe aanwinst uit de stallen van the Blue Oval m'n elfje kan doen vergeten.
Wanneer ik wat meer tijd heb zal ik eens op een rijtje zetten wat nu uiteindelijk de overall kilometerprijs is geweest

> Gebruik
95% van de kilometers gaan op aan woon-werk verkeer. Gelukig doorgaans buiten de spits. Het traject is onderverdeeld in: 49% 120 km; 39% 100 km; 11% 80 km en 1% 50 km

> Waar hebben we ons heil gevonden voor onderhoud & brandstof?
Voor het onderhoud hebben we de merkdealer nadat de garantie afgelopen was vaarwel gezegd en onderdak gezocht en gevonden bij onafhankelijke garages. Tanken doen we niet bij een van de grote merken maar bij Baris in Rotterdam Zuid (standaard 10 eurocent per liter onder de referentieprijs van die Gele Schelp) en als het niet anders kan bij een ’United Consumers’ tankstation (altijd nog 6 eurocent korting) of de Makro tegenover m’n werk (met door de bank genomen 9 eurocent korting)

> Onderhoud frequentie
M’n elfje en ik zien dus eigenlijk veel te veel asfalt, gemiddeld zo'n 63.500 km per jaar. Wat automatisch tot gevolg heeft dat we regelmatig voor het reguliere onderhoud een garage mogen opzoeken. Maar na eerst slaafs de voorgeschreven onderhouds interval van 10.000 km aangehouden te hebben en vervolgens bij km stand 203.693 overgestapt te zijn naar een onderhouds interval van 15.000 km hebben we bij km stand 298.316 de stap gezet naar een onderhouds interval van eens in de pakweg 4 maanden.

5x de aarde rond = 2x klokje rond
Wat hebben we gedurende al die uren op Neerlands wegennet, buiten het reguliere onderhoud en slijtage, meegemaakt?

Onverwacht malheur:
a) een waterpomp die er de brui aan geeft, met als onvermijdelijke bonus vervanging van de distributieriem incl. bijbehorende snarenwinkel,
b) een lekkende carterpan,
c) een weerbastige rem links voor,
d) scheef afgesleten banden links en rechts achter,
e) 1x niet starten dankzij een losgetrilde accuklem,
f) olielekkage bij oliefilterhuis
g) versleten lager linkervoorwiel

Verwacht malheur:
a) 2x distributie riem (incl. de rest),
b) 1x waterpomp
c) 2x remblokken voor,
d) remschijven voor,
e) schokbrekers achter
f) 2x banden rondom,
h) de nodige ruiterwisserbladen (6) en H4 lampjes (10)

Extra:
a) 1 set winterbanden

> De kille cijfers
Periode:
03 december 2005 km stand 171.315 km
20 maart 2009 km stand 372.882 km
Kilometrage 201.567 km / 40,5 maand

Kosten overall
per km € 24.610 / 201.567 = 12,209 eurocent
per maand € 24.610/ 40,5 = € 608

Onderverdeling Vaste Kosten – Variabele Kosten:

Vaste kosten:
Afschrijving € 3.000
Verzekering € 1.400
Wegenbelasting € 2.675
per km : € 7.075 / 201.567 km = 3,510 eurocent
per maand: € 7.075 / 40,5 = € 175

Variabele kosten
Brandstof € 10,635 (5,309 eurocent p/km)
Onderhoud € 4.281 (2,107 eurocent p/km)
Reparatie € 2.209 (1,206 eurocent p/km)
Banden € 310
Diversen € 100 (6 x ruitenwisserblad & 10x H4 lampje )
per km € 17.535 / 201.567 km = 8,699 eurocent
per maand: € 17.535 / 40,5 = € 433

Positief
Besturing: lekker direct.
Remmen: goed doseerbaar.
Wegligging: gaat, desgewenst, als een skelter door de bochten.
Schakelen: als het spreekwoordelijke warme mes door de boter.
Voorstoelen: nog immer comfortabel stevig.

Negatief
Het antwoord wat ik op 061106 van het Toyota Informatie Centrum kreeg op mijn vraag of er een retrofit roetfilter voor mijn type Corolla beschikbaar komt.
Qte... Voor uw Toyota Corolla is (nog) geen roetfilter beschikbaar. Het is ook helaas niet bekend of Toyota op termijn het programma verder uitbreidt. ....Unqte
Maar dat is niet te wijten aan m’n elfje :)

Actueel
> Brandstof verbuik:
2005: 02.187 km 5,008 l/100 km kosten € 0,052 p/km
2006: 56.849 km 4,787 l/100 km kosten € 0,049 p/km
2007: 64.961 km 5,173 l/100 km kosten € 0,052 p/km
2008: 62.610 km 5,076 l/100 km kosten € 0,059 p/km
2009: 58,879 km 5,328 l/100 km kosten € 0,051 p/km
2010: 09,192 km 5,495 l/100 km kosten € 0,057 p/km

> Olie verbuik: nihil

> Koelvloeistof verbruik: nihil

> Onderhoudsgeschiedenis sinds aanschaf:
060215 182.076 km – Dealer: Spiering, Rotterdam: Beurt € 226
060406 190.230 km – Ruitenwisserbladen (links & rechts) € 19
060427 193.125 km – TonCar: Kleine Beurt – Remblokken voor € 271
060714 203.693 km – TonCar: Grote beurt € 505 (incl distributieriem e.d.)
061021 – Aanschaf set Winterbanden: Goodyear Ultra Grip 7 ( incl. Velg) met 1 wintersportvakantie ervaring (via Marktplaats) € 150
061026 220.006 km – TonCar: Beurt € 366 (incl APK) en montage winterbanden
061101 221.113 km – Uitlijnen € 50
061230 231.389 km – Autobedrijf Bernisse: Voorremmen schoonmaken € 48
070120 235.009 km – Autobedrijf Bernisse: Beurt € 144
070127 236.450 km – Ruitenwisserblad (links voor) € 10
070127 236.456 km – Set Zomerbanden - Goodyear Eagle NCT 2 banden (incl velg) via Marktplaats € 75
070307 243.287 km – H4 lampje (links voor) € 4,50
070331 247.388 km – Montage zomerbanden € 85,
070414 249.454 km – Autobedrijf Bernisse: Grote Beurt € 416
070622 261.193 km – H4 lampje (rechts voor) € 4,50
070721 266.694 km – Autobedrijf Bernisse: Kleine Beurt € 132
070727 266.985 km – Autobedrijf Bernisse: Reparatie Carterpan, Waterpomp, distributieriem, overige multiriemen,& Stabilisatiestangrubbers links- & rechts achter € 1.160
071007 280.750 km – H4 lampje (rechts voor) € 6
071013 282.042 km – Ruitenwisserblad (rechts voor) € 10
071018 282.803 km – Autobedrijf Bernisse: Grote Beurt – APK – montage winterbanden – reparatie olielekkage bij oliefilterhuis € 455
071124 290.325 km – Set Zomerbanden - Yokohama S760 (incl velg) via Gummen € 60
071127 290.785 km – H4 lampje (links voor) € 6
080110 298.316 km – TonCar: Kleine Beurt € 208
080221 307.078 km – H4 lampje (rechts voor) € 6
080329 314.921 km – H4 lampje (links voor) € 6
080404 315.704 km – Remlicht lampje (links achter) € 2
080517 324.470 km – Ruitenwisser (links voor) € 13,50
080607 327.915 km – Zuidwijk: Grote Beurt + Vervanging Remschijven- & Remblokken Voor + Montage Zomerbanden – Yokohama S760 € 583.
081003 346.111 km – GCS : Grote Beurt + APK + vervanging beide achterschokbrekers & lager linkervoorwiel € 1.082.
081009 347.008 km – GCS: Rondje uitlijnen € 69.
090206 366.852 km – GCS: Kleine Beurt + Distributie riem (incl spanrollen en overige multiriemen) + Waterpomp € 767
090622 388.512 km - GCS: Grote Beurt + setje nieuwe banden (Blackstone CD1000) + uitlijnen voortrein € 602
091106 409,836 km – GCS: Kleine Beurt + APK + Radiator & Richting aanwijzer schakelaar & nwe band l.a. (Blackstone CD1000) € 794

> Aantal pageviews
120422 12:50 uur – 31.313

PROBLEMEN

  • 427.850 km

Come on: het is een ’old school’ Toyota

Belofte maakt schuld

  • 427.850 km

update 120422 427.850 km

Belofte maakt schuld.
Dus een eindoverzicht van de kosten

Onderhoudskosten
2005 – 2010 € 8.335,50 : 254,028 km = € 0,0328 p/km

Brandstofverbruik
2005 – 2010 12,977 l : 254.028 km = 5,11 l / 100 km

Brandstofkosten
2005 – 2010 € 13.450,64 : 254.028 km = € 0,0530 p/km

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens