Opel Agila 1.2-16V Comfort (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Agila 1.2-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 39.330 km |
KM-stand laatst | 1.900 km |
Een bejaarde bak?
- 1.900 km
De eerste series van deze model van Opel was niet echt verfrissend te noemen, eerder een trendvolger. De huidige versie van de Agila is daar in tegen wel meer trendy en zal een jonger publiek aanspreken.
-0-
De reden dat ik deze auto heb gekocht is dat ik mijn zakenauto moest inleveren. En van werkgever was verandert had ik een auto nodig, wilde niet veel aan uitgeven, had alleen maar de eis dat het een betrouwbaar merk moest zijn en bij de merkdealer onderhouden. Daar voldeed deze auto volledig aan, enkel de uitstraling, maar daar zie jezelf niets van als je er in rijdt.
Daar mijn partner in een Agila heeft was ik bekend met deze type auto en zijn (rij-) kwaliteiten.
0-0
De eerste indruk van de auto is dat uit veel hoeken en plastiek bestaat. De vorm is met recht een koekblik met enige uitstulpingen.
De term 'Comfort' kan ik niet verklaren want de auto ontbeert ondermeer centrale deurvergrendeling, electrische ramen en een goed verstelbaar stuur en bestuurdersstoel, wel zit er airco in, maar dat lijkt mij meer een optie die is gekocht.
Is dit nog een erfenis van de Duitse autoindustrie, wie weet want in die tijd was het gemeengoed bij andere (niet duitse auto-) merken om ook bij de basismodelen minstens electrische ramen mee te leveren.
Oké het enige wat extra is ten aanzien van het basismodel is dat er een toerenteller aanwezig is en 2 lades, type kattebak en 2 hoofdsteunen achterin (overbodige luxe!).
De vorige eigenaar heeft de basisradio met cassettespeler laten vervangen door een met een CD speler. Maar het geluid is knudde met een rietje (2 speakers voor en dat is alles). Hier gaat binnenkort wel verbetering in komen door meerdere en zwaardere speakers te laten plaatsen.
---
NA 2.000 KM.
Goed de auto is maar 8 jaar oud, heeft bij de eerste eigenaar waarschijnlijk niet zoveel of grote stukken gereden zodat de auto nogal sloom rijdt en behoorlijk benzine verbruikt (1 op 12), maar ik neem aan dat dit met de tijd wel gunstiger wordt.
Wat mij irriteert is dat de 1.2 motor heel veel toeren moet maken om 100 of 120 Km te halen en te behouden, door de slechte isolatie hoor je de motor erg goed, je moet de radio behoorlijk hard zetten om dit te overstemmen.
En zijwind daar heeft de auto behoorlijk last van, en moet je werken om het in spoor te houden.
----
GEBREKEN?
Nee, nog niet alleen de kentekenplaat achter zit wat los, maar dat wordt opgelost.
-------
Tot de volgende tig duizend kilometer.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Agila 1.2-16V Elegance (2002)

Opel Agila 1.0 12V Comfort (2001)

Opel Agila 1.2-16V Comfort (2000)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
