Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Agila

Opel Agila 1.0 12V Comfort (2001)

Lekker doosje

Opel Agila 1.0 12V Comfort (2001)
  • Autotest
19 maart 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wat is dat nou helemaal voor autootje; die Opel Agila? Het zijn net doosjes op wielen; die kleine MPV's. En voor zo'n wagentje als de Opel Agila met z'n hoekige koetswerk geldt dat helemaal. De vraag is natuurlijk: Wat zit er in?

Deze keer kozen we voor de Opel Agila 1.0; de Agila 1.2 hadden we al eens te logeren gehad. De 1,0 liter Opel-motor is modern, want hij krijgt twee bovenliggende nokkenassen mee die per cilinder vier kleppen in beweging brengen. Toch telt hij twaalf kleppen. De Agila 1.0 heeft namelijk een driecilinder onder de kap. Bij Opel zeggen ze wel dat er veel aan gedaan is om de driepitter regelmatiger te laten lopen, trillingen binnen de perken te houden en motorgeluiden te onderdrukken, maar het machientje verloochent z"n ware aard toch niet. Vooral niet tijdens het optrekken. De Agila 1.0 spurt echt niet vrolijk uit de startblokken weg; een sprintje van nul tot honderd in minder dan 18 seconden zit er zelfs volgens de fabriek al niet in. Maar die tijd steekt nog altijd gunstig af bij de 19,6 seconden die wij op de stopwatch kregen. In het dagelijks verkeer kun je met de driecilinder Agila echter probleemloos meekomen. Gelukkig heeft Opel het overhellen van de hoge koets netjes binnen de perken weten te houden, waardoor je in de verleiding kunt komen wat hard een bocht in te gaan. Maar dan krijg je al gauw te maken met onderstuur. Geen nood. Je volgt gewoon je natuurlijke reactie, mindert gas en je komt weer in het juiste spoor.
Om te voorkomen dat een auto overhelt in de bocht, mag de vering niet week zijn. Maar wordt hij te stug, dan heeft het comfort daar weer onder te lijden. Dat mag ook niet. Zeker niet omdat je bij wagentjes met een korte wielbasis toch al snel het risico loopt dat ze op een weg met korte oneffenheden gaan "stuiteren". De onderstelbouwer heeft deze problemen goed opgelost. Ook over wegdek van mindere kwaliteit weet het kleintje de inzittenden nog aardig comfortabel vervoeren. Schakelen? Daarin is de Agila niet zo"n ster. De pook gaat niet echt soepeltjes door het schakelpatroon.

Schipperen

In de Agila zit je een beetje "op de bok". Maar er zijn massa"s mensen die dat wel prettig vinden, omdat je zo een goed uitzicht over het verkeer voor je hebt. Het zitmeubilair is eerder huiselijk dan sportief. Maar het steunt wel goed. Alleen zouden langere mensen wel stoeltjes met minder korte zittingen willen, zodat de bovenbenen beter ondersteund worden. Maar ja, het blijft bij die kleine modellen natuurlijk schipperen. Want hoe krijg je anders vier volwassenen in zo"n autootje?
Wie al Opel reed, zal aan boord van de Agila dingen zien die bekend voorkomen; een Opel-middenconsole bijvoorbeeld en Opel-knoppen. Staat best volwassen. Onder het dashboard vind je veel aflegruimte; vooral rechts. En je kunt ook nog spullen kwijt in lange portiervakken. Bekerhouders ontbreken niet; er zitten er twee vóór de versnellingspook. Dashboard en instrumentenpaneel zijn niet zo speels van vormgeving maar wel volwassen. De openingen voor verwarming en ventilatie zijn ronde roosters die je wel kunt richten, maar niet kunt afsluiten. Onder een golvende overkappig vinden we de instrumenten. Een toerenteller is daar niet bij; de Agila in Comfort-uitvoering heeft er wel een. Losse spullen kun je kwijt in ruime vakken onder het dashboard en in smalle aan de portieren. Ook op andere plaatsen is er nog wel aflegruimte, bijvoorbeeld op het dashboard.

Te veel gevraagd?

Behalve dat ze hoog zijn, hebben MPV"s - ook de kleintjes - nog een gemeenschappelijk kenmerk; er wordt goed voor de achterpassagiers gezorgd. Die hebben bijvoorbeeld hun eigen portieren; dus ook hier geen problemen met in- en uitstappen. Hoofdruimte is er achterin genoeg, maar met de beenruimte is het toch wat minder gesteld. Achterin zit je met je knie"n al gauw tegen de rugleuningen van de voorstoelen.
Wat de Agila daarnaast nog aan bagage mee kan nemen als de bank in z"n gewone positie staat, valt eigenlijk best mee. De rugleuning is voor nog meer ruimte in gelijke delen neer te klappen. Voor een Opel Agila 1.0 12V "basis" betaal je bijna 20.000 gulden (e 9.075). Maar dan ben je er nog niet. Want wil je die Agila ook met centrale vergrendeling en elektrisch ruitbediening vóór dan komt er nog eens f 995 (e 452) bij. Daar staat tegenover dat de Opel standaard twee airbags mee krijgt.

Signalement

Merk Opel
Model Agila 1.0-12V Comfort
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.515

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 973 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 58 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 85 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 41 l
Lengte / breedte / hoogte 3.500 mm / 1.620 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 915 kg
Laadvermogen 410 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 650 kg / 350 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 142 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 19,6 s (fabrieksopgave: 18,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 23,3 s / 33,6 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 151 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Agila
Opel Opel Agila

Uitgelicht aanbod

    Opel Agila 1.0-12V Comfort | Trekhaak | APK tot 12-2022

    Opel Agila 1.0-12V Comfort | Trekhaak | APK tot 12-2022

    • 2003
    • 192.389 km

    € 1.750

    Opel Agila 1.2-16V Star Edition

    Opel Agila 1.2-16V Star Edition

    • 2002
    • 181.124 km

    € 995

    Opel Agila 1.0-12V Nieuwe Apk 5-Deurs Nap!

    Opel Agila 1.0-12V Nieuwe Apk 5-Deurs Nap!

    • 2002
    • 126.363 km

    € 895

Meer Opel Agila occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Agila specificaties
  • Opel Agila occasions
  • Opel Agila video's
Advies en informatie
  • Opel Agila tests
  • Opel Agila gebruikersreviews
  • Opel Agila index
PREMIUM
Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

Vrijwel elk merk heeft momenteel een SUV-achtige in het middendeel van de markt en dat betekent...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.0 Edition (2011)

    Opel Agila 1.0 Edition (2011)

    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.0-12V Essentia (2005)

    Opel Agila 1.0-12V Essentia (2005)

    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.0 Selection (2012)

    Opel Agila 1.0 Selection (2012)

    2
    • 10 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    Opel Agila 1.2-16V Elegance (2001)

    1
    • 3 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.2 Enjoy (2009)

    Opel Agila 1.2 Enjoy (2009)

    5
    • 7 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Agila 1.2-16V Comfort (2002)

    Opel Agila 1.2-16V Comfort (2002)

    3
    • 26 november 2019
  • Opel Agila (2009)

    5
    • 24 september 2019
meer reviews
Test: Opel Rocks-e

Test: Opel Rocks-e

68

Als een pop-up-tentje in een villawijk staat de elektrische Rocks-e tussen de andere modellen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Suzuki Wagon R+ - Opel Agila

    De Tweeling: Suzuki Wagon R+ - Opel Agila

    11
    • 21 juli 2019
  • Nieuws
    Opvolger Opel Agila voor het eerst gespot

    Opvolger Opel Agila voor het eerst gespot

    27
    • 28 april 2014
  • PREMIUM
    Mitsubishi Space Star  - Opel Agila - Chevrolet Spark

    Mitsubishi Space Star - Opel Agila - Chevrolet...

    • 14 mei 2013
  • Autotest
    Opel Agila 1.0 Edition (2011)

    Opel Agila 1.0 Edition (2011)

    49
    • 2 juni 2012
  • PREMIUM
    Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto -

    Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda...

    • 19 juli 2011
  • Nieuws
    Ook Opel Agila belastingvrij

    Ook Opel Agila belastingvrij

    41
    • 22 maart 2011
  • Nieuws
    Gereden: Michelin Active Wheel

    Gereden: Michelin Active Wheel

    26
    • 11 juni 2010
Merk
Merk
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    80
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Test: Opel Rocks-e

    Test: Opel Rocks-e

    68
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie C is een ware overlever

    Zo veel Opels Kadett zijn er nog: generatie...

    53
    • 21 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Astra PHEV - Test

    Opel Astra PHEV - Test

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    133
    • 15 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden