BMW 320i AUT (1998)

autoreview

BMW 320i AUT (1998)

Signalement

Uitvoering320i AUT
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf320.000 km
KM-stand laatst350.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed

  • 334.000 km

In 2011 heb ik circa 9 maanden in een BMW 320D uit 1999 gereden. Deze auto reed erg fijn, maar ik heb er enorm veel problemen mee gehad. Uiteindelijk met pijn in het hart weggedaan.

Mijn droomauto was al langere tijd een 330D E46. Echter de hoge wegenbelasting en het verbruik (want je wil een automaat) gecombineerd hebben me tot op heden ervan weerhouden om er een te kopen. Zodra ik er 170 euro/maand aan MRB voor over heb koop ik misschien nog eens een 6 cilinder diesel.

Mei dit jaar kwam deze auto op ons pad. Ideaal, want mijn vrouw houdt helemaal niet van schakelen. Een automaat was dus zeer welkom. Bij de proefrit was vooral mijn vrouw meteen om. Ik opzich ook, zei het dat ik nog voorzichtig was gezien mijn eerdere ervaring met de E46. De boekjes waren compleet, heel goed onderhouden, moest alleen nog geïmporteerd worden. Dit verliep allemaal uiterst soepel. Kost wel wat tijd, ca. 2 weken voordat je je kenteken hebt. Na aanschaf heb ik 4 nieuwe zomerbanden laten monteren en de airco laten afvullen.

De vorige eigenaar had op Ebay sportstoelen aangeschaft in de stof van de achterbank. Super. Deze voor ca. €175 laten opknappen en in de Bimmer geïnstalleerd. Ook heeft de vorige eigenaar de LPG vulnippel laten weg werken onder de achterbumper naast de trekhaak. De RDW zag eerst echt niet dat het een lpg auto was. Pas bij het overnemen van het chassisnummer zagen ze dat de auto was voorzien van een lpg installatie.

Het mooie aan een 6 cilinder is dat de deurgrepen en het luchtrooster op de motorkap meegespoten zijn. Ook zijn de ramen voorzien van chrome randen, in tegenstelling tot de 4 cilinder modellen. De nieren zijn niet van chrome, dat is alleen voorbehouden aan de 330i. In dit exemplaat vind ik het mooi dat de strips in het dashboard glimmend zwart zijn. Ook is er een originele BMW cd speler gemonteerd in plaats van de cassettespeler die in nog veel exemplaren van de E46 zit. Last but not least, veel E46 modellen hebben een niet opklapbare achterbank. In dit exemplaar zit er wel een in. Top dus. Neemt niet weg dat het niet de meest praktische auto is om spullen te vervoeren. Het is een auto om mee te rijden.

We hebben weer een BMW voor de deur. Toch apart dattie er dan opeens weer staat. En leuk.

We hebben nu 14.000 km in deze auto gereden. Hij rijdt heel goed. Direct aan het begin lekte er wat versnellingsbakolie wat kwam door een niet originele versnellingsbak carterpakking. Die laten vervangen bij RAP in Otterlo, sindsdien gaat het goed.

De combinatie van lpg G3, 6 cilinder, automaat, sportstoelen, trekhaak en jawel een in delen opklapbare achterbank maken deze auto in veel opzichten een ideale auto om een gezin van 4 personen mee te vervoeren.

Tot op heden, behalve dus die pakking aan het begin, geen problemen gehad. Als ik stuur piept het stuur soms een beetje. Verder is de auto erg stil.

Qua prestatie lijkt het alsof de gechipte 320D sterker is dan deze 6 cilinder. Qua vermogen klopt dat ook wel. 163pk/150pk; Diesel/LPG. Maargoed, het voldoet natuurlijk uitstekend op de Nederlandse weg.

Ik heb eenmaal 200km/h gereden, maar ook dat was met de 320D een rustigere ervaring als met deze. Dat had ik niet verwacht. Dus gewoon maar rustig door cruisen, want verder rijdt ik heel rustig aan.

Het gemiddelde verbruik gemeten aan de pomp is 1 op 8,5 op LPG.

Zo spannend als de vorige BMW was, zou die stuk gaan?, zoveel vertrouwen wekt deze. Ik hoop er nog een tijd van op aan te kunnen.

Beurt

  • 335.000 km

Gisteren de auto weggebracht voor de beurt naar BMW specialist RAP in Otterlo. Ik ben daar vaker geweest en het is een prettige zaak met een persoonlijke kleinschalige sfeer. Je krijgt er een gratis leenauto, in in dit geval een e46 4 cilinder die je bij inleveren alleen maar vol hoeft te tanken.

Vandaag de auto weer opgehaald. Bougies waren nog goed. Verder de inspectie , olie verversen, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter. €310 incl btw. Ik blij. Na een dagje 4 pitter toch blij om weer in mn eigen auto(maat) te zitten. Maar topservice van RAP.

freude am fahren / kosten

  • 338.200 km

Wat n fijne auto! Deze review voor wat betreft de kosten.

Ik rij deze 19 jaar oude machine voor zowel werk als prive. Omdat ik op lpg rij maak ik me over de kosten nooit zorgen. Ook al lust ie wel wat. Af en toe denk ik dat ik om de dag bij de pomp sta. Ik ervaar het nog niet als n probleem.

Momenteel rij ik de 6 cilinder automaat voor €0,14 / km all in. (Ca €900,- beurt + banden + airco) (€120,-/maand mrb + wa)
Alleen brandstof zit ik nu op €0,07 / km.

Problemen cilinder 3&4

  • 341.000 km

Sinds enige tijd merk ik dat de auto moeilijk op gang komt en bij stilstand lichtjes staat te schudden. Vreemd. Dit keer was het wel heel erg. Het leek erop alsof niet alle cilinders meedoen. Toch maar even uit laten lezen. 6 foutcodes: (alleen interessant voor de techneuten onder de lezers) 1. Zuurstofsensor verwarming na katalysator, cilinderrij 2; 2. lamdasensor na katalysator blok 2 geen signaal; 3. spanning lamdasonde blok 2 max waarde; 4. vanos magneetklep uitlaatzijde; En nr 5 en 6: overslaan cilinder 3 & 4.)

Lekker dan. De eerste gedachte van de garage is dat de bougies of de bobines niet goed werken. Tsja... Bij de beurt bij RAP in Otterlo was juist geconstateerd dat de bougies nog goed waren. Maargoed, ze gaan al zeker 40.000km mee dus het kan ook geen kwaad.

Op internet 2 bobines en 6 bougies gekocht voor €105,- (Bosch). Zodra ze binnen zijn ga ik ze vervangen. Ik ben benieuwd of het werkt. Tot die tijd rij ik rustig door.

Inmiddels heb ik de bougies en de 2 bobines vervangen. Geen vuiltje meer aan de lucht.

update

  • 345.000 km

Ondanks het vervangen van de bobines en bougies is het euvel nog niet helemaal verholpen. Moet ik wel zeggen dat ik er de afgelopen 1000km dan weer niets van gemerkt heb. Vreemd dus. We zullen wel zien.

De afgelopen weken/maanden toch weer om me heen gekeken voor n station ivm ons aanstaande 3e kind.

De bmw rijdt echter zo voordelig en staat op nieuwe banden. De vorige eigenaar heeft er nieuwe schijven en blokken op laten zetten en alle remleidingen zijn vernieuwd. De auto ziet er gewelidig uit en rijdt heerlijk. Deze week nog voor t werk vanuit Arnhem naar Steenwijk en maar Blaricum. Heerlijk goedkoop cruisen.

Conclusie. We rijden lekker door met de sedan!

Differentieel problemen: revisie

  • 350.000 km

De auto maakt al circa een half jaar een licht brommend geluidbij 110 km/u. Vooral als je het gas loslaat op die snelheid bromt ie 1 seconde iets harder. De laatste weken is het erger geworden en nu echt heel storend. Gecupte banden kunnen het niet zijn. Vorig jaar nieuw gekocht en wielen uitgelijnd.

Het blijkt het bekende euvel van de E46: het differentieel.
Een tweedehandse kopen kost ca. 400 voor het onderdeel inclusief montage. Revisie kost 690 euro. Een nieuwe kost 1600 euro.

In eerste instantie koos ik voor een tweedehandse. Maar van het type E46 tot bouwjaar 2000 is in NL maar 1 diff te vinden en in Engeland ook 1. Van de modellen boven de 320 (323 325 328 330) zijn er veel meer en dus ook goedkoper.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor revisie bij Hardeman Motorsport, gespecialiseerd in BMW differentiëlen en allerlei rally gerelateerde onderwerpen. Dinsdag laat ik het differentieel eronder zetten. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Kan niet wachten tot mijn 6-pitter weer normaal geluid produceert.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.