Meegereden: BMW Power eDrive
Om het effect van een plug-in hybride te optimaliseren meent BMW de elektrische actieradius op een volle accu in de toekomst te vergroten tot zeker 100 kilometer. En dan niet alleen voor compacte stadsauto's, maar ook bij de modellen aan de bovenkant van het gamma zoals de 5- en 7-serie. Vermogens tot 700(!) pk zullen geen uitzondering zijn, hoofdzakelijk uit elektromotoren. Dat het ze menens is wordt geïllustreerd met het Power eDrive-studieproject op basis van een 5 GT.
Onder de motorkap van de witte 5-serie Gran Turismo geen zes- of achtcilinder, maar een driecilinder met ruim 200 pk (net als in de i8), plus een circa 150 pk leverende elektromotor. Deze zijn instaat om als het nodig is bij te springen en de voorwielen aan te drijven. De basisaandrijving vindt namelijk achter plaats door een elektromotor die goed is voor zo'n 250 pk. Dit moet de auto het voor dikke BMW's kenmerkende achterwielaangedreven karakter blijven geven. Verder kan de driecilinder samen met de voorste e-motor ook als range extender fungeren.
De ingenieurs willen nog niet het achterste van hun tong laten zien, exacte getallen blijven dan ook uit. Maar een rondje op het handelingsparcours leert dat er serieus gewerkt is. Het wegrijden roept gelijkenissen met de Tesla Model S op: snel, met op de achtergrond slechts het gezoem van de elektromotor. Hoewel de auto er niet lichter op geworden is, maakt het onderstel een dynamische indruk, zeker niet log. Dat ervaren we ook nog eens bij een sprint vanuit stilstand aan het eind van de sessie. Met alle motoren in actie worden we stevig in de stoel gedrukt. Heel, heel, heel in de verte horen we het gegrom van een driecilinder door de geluidsisolatie heen komen. Veel tijd om er naar te luisteren krijgen we overigens niet. Na amper vijf tellen tikt de snelheidsmeter de 100 aan en duiken we alweer de pits in, de eerste kennismaking met de aandrijflijn van 2020 zit er op. Driecilinders in een grote limousine? We kunnen vast wennen aan idee…
Meer weten over de BMW 5GT Power eDrive? Het volledige verhaal lees je binnenkort in AutoWeek.