Gereden: BMW 3-serie plug-in hybride prototype

BMW 3-serie plug-in hybride prototype
BMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototypeBMW 3-serie plug-in hybride prototype
Na de i3 en de i8 werkt BMW aan meer auto's die aan de laadpaal kunnen. In 2016 maakt een plug-in hybride versie van de 3-serie z'n opwachting. AutoWeek reed alvast met een prototype van die auto.

Elektromotoren in de aandrijflijn, bij BMW verspreiden ze zich als een al maar uitdijende olievlek door het programma. En tegenwoordig bij voorkeur in combinatie met snoeren en stekkers. Niet helemaal onbegrijpelijk, vanaf 2020 mag de gemiddelde vlootuitstoot nog maar 95 gram CO2 per kilometer bedragen, dus moet er wat gebeuren. Zo staat er voor 2016 een plug-in hybride versie van de 3-serie op het programma. Waar BMW voor de gewone hybriden nog gebruik maakt van een zescilinder benzinemotor heeft die plug-in een twee liter viercilinder benzinemotor. De elektromotor zit op de plek van de koppelomvormer, tussen de verbrandingsmotor en de bekende achttrapsautomaat van ZF. Onder de vloer van de achterbak (die daardoor 35 mm hoger ligt) zit een accupakket waarmee de auto 35 km elektrisch moet kunnen rijden. Voor de gewichtsverdeling (de auto moet wel als een BMW blijven rijden) is bijvoorbeeld de 12 volt-accu vanuit de achterbak verplaatst naar de motorruimte en is ook de achterste uitlaatdemper een stuk naar voren verhuisd. De viercilinder levert ruim 180 pk (het exacte getal wordt nog niet genoemd) en 320 Nm, de elektromotor dik 95 pk en 250. Doordat de twee motoren niet gelijktijdig pieken resulteert dit in gecombineerde maxima van rond 245 pk en ruim 400 Nm; vergelijkbaar met het vermogen van een 328i en het koppel van een 335i. Het gemiddelde verbruik volgens NEDC zou op 2,1 l/100 km uit moeten komen.

Bij de eerste kennismaking op BMW's testcomplex in het Zuid-Franse Miramas maakt de auto al een behoorlijk uitontwikkelde indruk. In eerste instantie rijden we de auto puur elektrisch. Omdat de e-motor vóór de versnellingsbak zit worden ook alle acht versnellingen gebruikt, desondanks merken we eigenlijk niet of nauwelijks dat er van verzet wordt gewisseld. Iedere beweging van het gaspedaal wordt zonder aarzelen opgevolgd. In hybride-modus is het niet anders; de overgang van elektrisch naar benzine en weer terug verloopt nagenoeg ongemerkt. Opmerkelijk hoe dicht ze de CVT van Lexus weten te benaderen. We zien het bij auto's met een vergelijkbare opstelling weleens minder. Wanneer we vervolgens in de sportstand verder gaan zijn alle twee de motoren continue actief. De reactie op het gaspedaal is nu ongekend direct. Dit komt voor een belangrijk deel doordat de elektromotor continue bij de les is en keurig weet te verbloemen dat een verbrandingsmotor nu eenmaal met een vertraging werkt, zeker wanneer de turbo nog even op gang moet komen.

De vermogenselektronica is dezelfde als in de i3, accumanagement en elektromotortechniek is ook verwant aan wat in de i3 en i8 gebruikt wordt. Verder zijn de verbrandingsmotor en versnellingsbak gewoon standaard. Daarnaast is het systeem dusdanig modulair dat het ook in andere modellen gebruikt kan worden (we reden begin dit jaar al met een prototype van de technisch verwante X5 plug-in hybride en eerder deze maand werd de techniek in China gepresenteerd in een verlengde 5-serie). Hierdoor kunnen de kosten binnen de perken gehouden worden. En dat is nodig ook als BMW serieuze aantallen plug-ins wil verkopen. Bedragen worden nog nietgenoemd, maar in Duitsland zou de verkoopprijs van de 3-serie plug-in naar verwachting tussen die van een 328i en een 325d komen te liggen. Vertaald naar Nederlandse prijzen zou je dan uitkomen op net iets meer dan € 45.000, beduidend lager dan de € 59.500 die nu in Nederland voor een ActiveHybrid 3 gevraagd wordt. Het kan dan wel eens heel erg druk aan de laadpaal gaan worden...

Meer weten over de plug-in hybride BMW 3-serie? De volledige rij-impressie lees je binnenkort in AutoWeek.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.