Renault Clio 1.5 dCi 70 Expression (2006)
Ambitieus baasje
De nieuwe Renault Clio leent de bodemplaat van de Mégane, wat 'm tot de grootste in zijn klasse maakt. We rijden met de lichtste 1,5-liter dCi-dieselmotor. De compacte common-railmachine stamt uit de vorige Clio, maar beschikt over een verbeterd injectiesysteem om aan de Euro4-regelgeving te voldoen. Met 160 Nm moet het blok wel flink aan de bak. De rigoureuze verjongingskuur maakte de
vijfdeursdiesel maar liefst 1.140 kilo zwaar!
Van binnen is de Clio al net zo ingetogen als vanbuiten. De gebruikte kunststoffen zijn redelijk zacht en zien er goed uit. Op de middenconsole zijn drie ronde knoppen aangebracht voor ventilatie en verwarming, daaronder de audioinstallatie die goed bij de rest van het dashboard past. Prettig is de dikte van het stuur, maar helaas is het wel erg glad. Rondom het stuur zijn heel wat bedieningsfuncties. Zo kun je met een knop op het 'hart' de cruise control instellen en ook het volume en de bandkeuze van de audio zijn vanaf de stuurkolom bedienbaar. Renault heeft vorderingen geboekt qua zitpositie. Gelukkig staat het stuur nu normaal rechtop, zoals het hoort. De Clio is voorzien van voldoende plaats voor landkaarten. De portieren herbergen redelijk grote bakken en ook voor de versnellingspook is plek zat voor klein grut. De afwerking is prima, maar in dit exemplaar hoorden we een rammelend linkerportier. Nog altijd zit je vrij hoog in de Clio. De stoelen hebben forse afmetingen, lange zittingen en hoge leuningen; de zijdelingse ondersteuning is net voldoende. Achterin biedt de Clio veel ruimte en de kofferbakinhoud is 288 liter.
Keurig
De 1.5 dCi-motor levert 68 pk. Niet veel, maar voor 'n instapdiesel met een inhoud van anderhalve liter is dat keurig. Zolang je de toerenteller niet boven de 3.000 laat komen, doet de motor zijn werk in stilte en komt de Clio keurig met het overige verkeer mee. Wie haast heeft en het gaspedaal diep intrapt, merkt dat doortrekken absoluut geen zin heeft. De Renault wordt er nauwelijks sneller van en bovendien is het geluid van de motor minder prettig. Maar de souplesse waarmee 't dieseltje al vanaf 1.500 tpm versnelt, is lekker comfortabel. In de file kun je de bak lang in de derde versnelling laten. Lekker voortrollen en zodra het kan gas bijgeven; gaat prima.
Op de sprint van 0-100 km/h boekt de Clio een tegenvallende waarde van 16,1 seconden, negen tienden boven de fabrieksopgave. Wat hij klaarspeelt op de tussensprints, vinden we belangrijker, en op dat onderdeel doet hij amper onder voor zijn concurrenten.
De Clio-motor is gekoppeld aan 'n handgeschakelde vijfbak. Zonder weerstand klikklakt de lange pook door de verzetten. Gelukkig voel je nog een beetje wat er gebeurt. Dat geldt niet voor de besturing; het stuur draait erg licht, maar zonder gevoel. De Clio geeft geen krimp in snel genomen bochten. Ga je van het gas af, dan komt niet plots de kont omzetten. Gaat het in haakse bochten te snel, dan raakt hij eerder onderstuurd. Keurig.
De Clio met deze 1.5 dCi in Expressionuitrusting is de tweede van vijf itrustingsniveaus. Dat de Expression een stap boven het Authentique-basismodel ligt, blijkt uit het tweekleurige dashboard. Verder beschikt deze Clio over gordijnairbags voor en achter, en elektrische ruiten in de voorportieren. Elke Clio die voor de Nederlandse markt bestemd is, verlaat de fabriek op 15-inchwielen.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio 1.5 dCi 70 Expression |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.795 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.461 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.986 mm / 1.707 mm / 1.493 mm |
Wielbasis | 2.575 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 535 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 162 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,1 s (fabrieksopgave: 15,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,9 s / 7,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,1 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 123 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio
