Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.6 16V Dynamique Luxe |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 147.000 km |
- 147.000 km
Eind vorig jaar hebben wij een Clio uit 2006 gekocht met 115000 km op de teller.
De zoektocht naar een Franse of Italiaanse auto (hoewel Ford ook niet uitgesloten) ging uiteindelijk tussen de Clio en de Fiat Grande Punto. De keuze is uiteindelijk gevallen op de Clio vanwege het uiterlijk en vanwege de 1.6l motor. Aangezien we jaarlijks met de auto stampvol op vakantie flink wat kilometers (ook bergop) maken, was dit voor ons wel een pre. Op een vakantie in Ierland hadden we eens een Twingo met de 1.2TCe motor gehuurd, maar die kwam toch net wat te kort, dus onze Clio / Punto zou toch tenminste een 1.4 of 1.6 met ietsje meer vermogen moeten krijgen.
De Clio Dynamique Luxe die het uiteindelijk is geworden bevalt tot nu toe uitstekend. De auto is erg comfortabel en prettig om mee te rijden. De stoelen zijn, hoewel te weinig zijdelingse steun bieden, erg prettig en geschikt voor langere ritten. De climate control is super, ondanks dat ik aanvankelijk wat skeptisch was over de meerwaarde t.o.v. 'gewone' airco. Het systeem houdt de temperatuur netjes op pijl, blaast hard als het veel te koud / te warm is en blijft verder mooi op de achtergrond. Dit, in combinatie met het feit dat de auto lekker snel op temperatuur is, maakt het een erg prettige auto voor mijn woon-werk verkeer.
Dan over het weggedrag van de auto. De motor is erg prettig, hoewel je m wel boven de 3000 toeren moet hebben om echt lekker door te trekken. De bak heeft verder erg korte verzetten; zo zit ik al met 70km in 5 (ruim 2000 toeren). Nadeel hiervan is dat je met 120 wel behoorlijk wat toeren maakt. Een 6e versnelling was wat dat betreft welkom geweest. Iets wat verder opvalt aan de auto is de lichte besturing (met name bij lage snelheden) en de lichte koppeling. Beide punten is wennen. Ik heb liever een iets zwaardere, directere besturing, maar het went wel snel.
Inmiddels hebben we een goede 30.000 km op de teller gezet. Binnen de garantieperiode (6mnd) zijn er een aantal dingen door de garage verholpen:
- sensor van de nokkenasversteller vervangen (had eigenlijk moeten gebeuren bij het vervangen van de distributieriem, las ik ergens)
- hendel van het licht / richtingaanwijzer vervangen (groot licht werkte niet goed)
- airco bijgevuld.
Bij een beurt onlangs bleken verder de remblokken achter, de blokken en schijven voor en de multiriem aan vervanging toe. Geen onoverkomelijke dingen.
Over het algemeen valt mij trouwens op dat de bouwkwaliteit meer dan in orde is. De gebruikte materialen zien er goed uit en het interieur is vrij van kraakjes en piepjes, afgezien van de hoedenplank die bij het enthousiast nemen van drempels wel wat geluid geeft :)
Alles bezien hebben wij tot nu toe een erg prettige auto aan de Clio. Hopelijk gaat hij nog een hoop kms op deze manier mee!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza

Renault Clio 1.5 dCi 70 Expression (2006)

Nieuwe elektrische Renault Scénic betrapt

Dit is de Renault Espace: Austral met plek voor zeven

Zeg het maar: Volkswagen ID2 of Renault 5?
