Renault Clio 1.4 16V Privilge (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.4 16V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 50.100 km |
KM-stand laatst | 66.300 km |
Verslag 1
- 60.029 km
Deze Belgische importauto hebben we in November 2013 aangeschaft ter vervanging van de beresterke Seat TDi
Maar een jaargemiddelde van 9500km is niet genoeg om TDi te blijven rijden.
Deze auto is mooi, ruim genoeg van binnen.
Met z'n 1400 motor zou deze ook nog zuinig moeten zijn, dat valt een ietsjes tegen, met 1 op 13 in de koudere winterperiode als woon werkverkeer.
Wel een setje winterbanden aangeschaft.
Inmiddels zijn we 10.000km verder en het is Juli, ineens rijden we door familie omstandigheden veel meer.
Wat kan ik zeggen, 1.4 16V motor valt een beetje tegen, op snelheid accelereren is er niet bij, op papier 98pk, het lijkt op 75pk.
Ik heb een trekhaak gemonteerd ivm de fietsendrager, dat was eenvoudig.
In het begin had ik rammeltje in beide voorportieren, daar zitten kunststof dopjes net boven de scharnieren, en die gingen resoneren door de wind of onderdruk, met siliconenkit vastgeplakt en het is weer stil.
De auto is behoorlijk stil, behalve boven de 120, dan gaat ie brommen.
Vandaag zag ik voor de 2de keer dat het motormanagement lampje weer ging knipperen.
Oorzaak kan in een koude motor, en slechtere verbranding gezocht worden, ging vanzelf weer uit.
Afgelopen winter had deze auto al meerdere problemen met 1x afslaan na ongeveer 400 meter, rest van de dag wat het wel in orde.
Geen idee wat het was / is.
Onderhoud om de 30.000km of 1x per jaar.
Budget beurt bij de Renault zou 169,- zijn, en dan wordt alleen de olie gedaan.
Ik rij daar wel mee door tot aan de APK in Maart 2015, vroeg zat.
Wennen aan de superlichte besturing, en het schakelen koppeling is ook al zo licht.
De remmen vergen zeker gewenning, een beetje teveel bekrachtigd.
Na een half jaar ben je overal goed aan gewend.
Goede punten aan deze auto : comfort,zicht rondom, stoelen, radiobediening op het stuur, verlichting voor (normale reflectorlampen), verlichting achter (2 achteruitrijlichten !)
Nadelen van deze auto : Motorvermogen en trekkracht.
Goed voor mee te komen in het stadsverkeer, daarbuiten wil je meer vermogen hebben.
Betere keus : nieuwere uitvoering met turbo motor.
2de verslag
- 61.000 km
Ja, nu heb ik wat aan de auto moeten doen.
Ik had al het idee dat er minder dan 98pk beschikbaar was, ik heb een OBD2 bluetooth dongel gekocht om de foutcodes uit te lezen.
Code P0300 multiple random misfire
Opgezocht en om dit te verhelpen de bougies en de bobinepennen vervangen, tevens het gashuis gereinigd.
bobinepennen van Sagem gaan een keer stuk, dat kan je op bijna ieder renault forum lezen.
Na vervangen loopt de auto merkbaar beter, trekt mooier door.
Één week later het volgende probleem : de dynamo / regelaar geeft een melding, en het spanningsverloop is niet echt lekker.
Prijsopgave dealer, na een hoop heen en weer gemail, want ze moesten het nummer weten dat op de dynamo staat, ja hoe kom je daar bij ???
Leve de smartphone.. ff een foto gemaakt, vraag alleen niet hoe.
Prijsopgave 751,- ... pardon ??? hoeveel ?
Bij een renault specialist kom ik niet verder dan 441,-, scheelt toch weer 300 euro.
Het probleem zit 'm denk ik in de arbeidstijd, meer dan 3 uur, hele bumper/gril moet eraf, misschien de koplamp ook eruit, om erbij te komen, en je hebt voor de multiriem een apart stuk gereedschap nodig voor de spanner...
Zelf vervangen gaat 'm dus niet worden, omdat er zowiso al 4 verschillende dynamo's in deze auto kunnen zitten , ik heb uiteraard de duurste.
Uiteindelijk zou het aan de merkloze penbobines hebben gelegen die op hun beurt de spanningsregelaar defect hebben gemaakt.
4 bobines en dynamo 800 euro... kassa
Bovendien is de poelie losgelopen van de nieuwe dynamo... slechte serie ?? moest weer naar Warmond terug, schiet niet echt op.
Is wel kostenloos opgelost.
Inmiddels 64500km, en ik geef de prestaties er een ster bij. nu in December ,met de kou en al, blijft ook de motor gewoon lopen.
Plus de foto's ge-update
Overige zaken : 1x band kapot gereden, daar kan de auto niks aan doen.
En een wieldop verloren....
Chiptuning
- 66.300 km
Vandaag wordt een 'probleem' van het begin hopelijk opgelost.
Inmiddels liep de auto goed, zuiniger, duidelijk meer vermogen...maar toch......
Bij ATM in Eemnes is er nieuwe software ingeladen, resultaat 9pk erbij en 17Nm
Niet een enorm verschil, maar duidelijk voelbaar.
Auto loopt beter, soepeler door de versnellingen heen en vooral als je 100 rijd en dan moet versnellen gebeurt er ook wat.
Tevens bij gelijke belasting loopt ie zuiniger dan voorheen.
Ik ben met de beladen aanhanger weggeweest, en dat gaat nu prima, vermogen valt niet meer terug en trekt 'm goed de bruggen op (Zaltbommel en Vianen)
Bij de APK werd een aantekening gemaakt over de remblokken voor, 'TE DUN' ,eigenlijk onzin, die konden nog makkelijk 10000km mee.
Toch maar vervangen wegens komende vakantieplannen (richting Italië)
Verder geen problemen de laatste 8000km.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza

Renault Clio 1.5 dCi 70 Expression (2006)

Designreview Renault Austral: ‘bewust generieker en conservatiever dan de Megane E-tech’

Elektrische Renault 5: Goedkoper dan Zoe en concurrenten

Nieuwe Renault Espace: nieuwe SUV met plek voor zeven
