Renault Clio 1.5 dCi 85 Rip Curl (2007)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 Rip Curl (2007)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 Rip Curl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf108.489 km
KM-stand laatst210.175 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De vijfde Renault een Clio(tje) maar wel XXLL

  • 108.489 km

De Peugeot had bijna 3 ton onder de wielen door gerold en nu de kinderen al even de deur uit zijn kan het ook wel een maatje kleiner.
Toen ik de eerste testen van de CLIO III Dci in 2005 gelezen had, zei ik al tegen mijn vrouw deze kan de caravan wel trekken en is tzt groot genoeg voor ons.

Het heeft ongeveer 6 jaar geduurd voor het ervan kwam maar nu is hij er dan een mooie metalic rode (Rouge de feu)86pk diesel in de Rip Curl uivoering, mooi sportief interieur, radio cd met bediening bij het stuur, 16 inch lichtmetaal en schijfremmen rondom. De dag na de aankoop trekhaak gemonteerd en na 2 dagen de caravan er achter (Adria 390DS met belading max 1000kg)kruissnelheid 96 km/h is goed te doen, stiekem even doorgetrapt maar bij 115 het gas weer losgelaten, verbruik met de caravan 1 op 13a14 over 540km.

Na een 1/2 jaar ongeveer 15000km zonder mankementen gereden het verbruik is bij woon/werkverkeer veel 80km weg kleine 100 km per dag 1 op 23a24 en bij snelweggebruik veel rond de 130km/h 1 op 19a20.

Kortom ik ben tevreden en geniet elke dag dat ik onderweg ben.

10 maanden en 20.000 kilometer verder

  • 127.830 km

De melding " binnenkort onderhoud" verscheen op de dashboard display dus nu een 20.000 beurt uitgevoerd, motorolie en filter vervangen. Remmen geïnspecteerd en we kunnen weer verder. De afgelopen periode geen bijzonderheden, wel veel rijplezier.
Over de gehele periode een berekend gemiddeld dieselverbruik van 5,4 ltr/100 km (1 op 18,5)waarbij ik moet opmerken dat van de 20K km er 10K op zomerbanden gereden zijn met de maat 195/55 x 16 (zie foto) en de andere 10K op winterbanden maat 195/55 x 15 wat een afwijking geeft van 2,2 % tegenover de zomerbanden dus is het reeele verbruik zo'n 1 op 19.
De boordcomputer is namelijk optimistischer en geeft 4,5 ltr/100 km (1 op 22,2) aan!! Op de verbruiksmonitor van autoweek zijn de gegevens te verifiëren.

Balen !!! Airco condensor lek

  • 130.519 km

Begin mei maakte de aircopomp een rammelend geluid, dus airco uitgeschakleld en systeem getest (vacumeren, vullen en fluoriserende kleurstof toevoegen)2 kleine gaatjes in de onderzijde van de condensor.
Bij de Renault dealer ABD in Drachten kreeg ik 25% korting op de nieuwe condensor (kombinatie met radiateur)zaterdag was het zover om 9 uur begonnen met sleutelen en om 1/2 twee koelde hij weer tot zo'n 6 graden celsius brrrrr maar het is weer klaar.
Laat de zomer nu maar komen.

APK

  • 131.562 km

Bij de keuring was de roetmeting en het diverse malen op toeren jagen van de motor niet meer van toepassing, middels het uitlezen van het OBD (on board diagnose) systeem werden er geen foutmeldingen gegeven dus voldoet de motor van de Clio aan de uitstoot normeringen. Verder twee aandachtspunten de rechter fusseekogel heeft iets speling en de linker stuurkogel echter volgens de keurmeester nog niet iets om wakker van te liggen. Dus voorlopig eerst maar rustig doorrijden en tzt weer een dagje sleutelen.

20.000 km beurt

  • 148.200 km

Motorolie, filter en luchtfilter vervangen.
Remmen gereinigd, en hij kan weer.
Fusee en stuurkogel nog maar eens gecontroleerd (APK opmerking in juni)iets speling niet verontrustend.

Kerstvakantie

  • 150.800 km

Tijdens de kerstvakantie was er tijd en ruimte om weer eens een ochtend te sleutelen, de opmerking over de rechter fuseekogel en linker stuurkogel begon langzaam aan toch te irriteren.
Ik heb alleen de fussee-kogel vervangen in plaats van de complete draagarm. De wielkast bekleding moest er toch uit dus gelijk het brandstoffilter dat achter deze bekleding zit ook maar vervangen.
Uiteraard is ook de stuurkogel aan de linkerkant vervangen, dus na iets meer als 2 uur sleutelen en koffie drinken stuurt de Clio weer veilig en strak (niet dat er al iets van te merken was hoor).

Lampen soms spontaan aan ???

  • 152.725 km

Normaal staat de lichtschakelaar op aan en gaan de lampen uit als de motor uit is en de bestuurdersdeur open gaat(dus via de automatische verlichting stand), nu is het al een paar keer voor gekomen dat na het afsluiten van de auto na een poos de lampen spontaan aan gaan.
Als ik met het contact uit tegen mijn licht/richting schakelaar tik dan gaan de lampen aan, ongeacht of de verlichting in- of uitgeschakeld is met de lichtschakelaar.
Via het forum van de Clioclub.nl kwam ik er achter dat de verlichting schakelaar het probleem moet zijn. Dus op de sloop een schakelaar gehaald en na amper 10 minuten schroeven was het ge-fixed.
De oude schakelaar is door een kennis uitelkaar gehaald en er bleek een draadje los te zijn van het contact (nu heb ik een reserve lichtschakelaar;-)

Diepte investering onder de motorkap

  • 158.474 km

De magische kilometerstand van 160.000 kwam akelig dicht bij, oh je snapt niet waarom ik dat akelig vind?
De fabrikant schrijft voor dat de distributieriem bij 160.000 km of 6 jaar vervangen moet worden (wat het eerst komt dus), doe je dit niet en de riem knapt dan heb je een kostbare motorschade met kromme kleppen en mogelijk beschadigde zuigers en ja daar zit ik niet op te wachten dus de knoop doorgehakt en offerte’s opgevraagd en adviezen ingewonnen.
De ene garage zegt distributieset vervangen (riem met spanner en rol) is voldoende, de andere garage adviseert de waterpomp ook mee te vervangen en mijn ervaring van mijn vorige Renault diesels heeft me geleerd dat dan rond de 200.000 km de multiriem kapot loopt met mogelijke gevolgschade.
Dus naar de Renault dealer ABD in Drachten, de eerste meevaller was de korting van 20 procent op het vervangen van de distributieset, de waterpomp lag dan toch bijna los dus dat werd een klusje van niets, eigenlijk alleen de materiaal kosten en koelvloeistof en je raad het al de multiriem met spanner gelijk ook maar.
Investering € 617,20 all in dus diepte investering onder de motorkap.

Vakantie check

  • 159.994 km

Zoals elk jaar voor we op vakantie gaan alles nog een keer controleren, de voorwielen begonnen de laatste tijd soms een trilling in het stuur te geven, dus gebalanceerd en de remschijven voor opgemeten en blokken gecontroleerd.
Dilemma... nog laten zitten tot de volgende beurt bij 168.00km of dan toch nu maar.
Voor de vakantie het zekere voor het onzekere misschien toch nog naar Oostenrijk en dan is het wel zo fijn om nieuwe voorremmen te hebben, en waarom een risico nemen met die 10.000 km meer.
Kortom schijven en blokken vervangen en alles weer toppie!!

20.000 km beurt

  • 169.212 km

Daar was hij weer de melding binnenkort onderhoud nodig op mijn dashboard, dus motorolie en filter vervangen.
Alles op en onder de auto gecontroleerd en een grote poetsbeurt. Het voelt wel goed zo'n mooi glimmende bolide op de oprit ;-)

60.000 km beurt

  • 189.090 km

Dit is een "grote" beurt, motorolie, filter, luchtfilter, brandstoffilter en interieurfilter vervangen. De achterremschijven beginnen dun te worden, de afkeur maat van 7 mm is bereikt.
Dus de complete set achter vervangen, dit is inclusief de wiellagers. Niets staat de vakantieplannen met de caravan naar Oostenrijk achter de CLIO in de weg.
Of eigenlijk wel, de airco stopte vorige week met koelen.
Tijdens de inspectie op de brug zag Eric (mijn schoonzoon) een beetje groene corrosie aanslag op de leidingaansluiting aan de onderzijde van de airco-compressor.
De volgende dag bij ABD Drachten (de plaatselijke Renault dealer) een setje O-ringen gehaald van nog geen 4 Euri, de leiding gedemonteerd aansluiting gereinigd en de O-ring vervangen. Airco vacumeren, vullen en testen en na de vakantie kon ik vol overtuiging zeggen dat het naar tevredenheid is gegaan.

3 1/2 jaar en ruim 100.000km verder, weer een 20.0

  • 210.175 km

Het begint saai te worden, weinig bijzonderheden te melden nou ja er is toch een irritatie punt: elke keer dat ik aan mijn stuur draai merk ik dat het "leer" aan het afbladderen is. Op het forum van clioclub.nl lees ik er ook regelmatig over, een nieuw stuur gaat het niet worden(zelfde kwaliteit voor de hoofdprijs), misschien opnieuw laten bekleden maar dat moet ik serieus gaan uitzoeken.
Terug naar de onderhoudsbeurt, zoals normaal 5W40 synthetische motorolie en het oliefilter vernieuwd de remmen gereinigd.
Als klusje stond deze keer de rechter spoorstangkogel op het lijstje, dit was een aandachtspuntje van de vorige APK.
Na ruim 100.000km ben ik nog steeds tevreden met de XXLL Clio.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.