Renault Clio 1.2 16V 75 Collection (2009)

autoreview

Renault Clio 1.2 16V 75 Collection (2009)

Signalement

UitvoeringClio 1.2 16V 75 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf16.164 km
KM-stand laatst157.115 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

Denk dat ik nu wel een goed beeld van de auto heb gekregen, en tijd is voor een review

Sinds september 2013 rijden wij naar alle tevredenheid in deze auto. Het betreft een 1.2 16v 75 Special Line. Dat betekent dat dit de goedkoopste uitvoering is, maar wel uitgerust is met een navigatiesysteem.

Wij zijn nu ruim 46.000 km verder en ik stap nog elke dag met veel plezier achter het stuur. Kofferruimte is voor ons groot genoeg en met de achterbank neer is er een ruimte voor 1038 liter. De ruimte achterin is voldoende voor volwassene ik kan zelf nog normaal achter mij zitten (ben 1.83). Natuurlijk zijn er ook minpunten en dat zijn:

- Versnellingsbak schakelt hakerig, vooral in de achteruit gaat soms wat lastig
- Benzine vebruik (gemiddeld verbruik is 1:17)
- Slecht zicht naar achteren
- Boven de 100 maakt de moter een lawaai (had graag een 6e versnelling gehad)
- De stoelen in de auto zijn geschikt voor korte ritjes, maar 3 uren achterelkaar is teveel


Vorig jaar heeft de auto 4 nieuwe banden gehad, vandaag (08.09.2015) krijgt de auto een apk, grote beurt, Vandaag worden ook de distributieriem, waterpomp en de bougies vervangen. En dan kan hij er hopelijk er weer tegen aan.

Auto is voor een beurt geweest, en hoeft pas bij 90.000 weer voor een beurt. Ik verwacht dat wij dit zonder al te veel kosten (op de kleine dingen na)gaan halen.

Puntje van kritiek

Wat mij opvalt is dat de remmen piepen bij het naderen van een rotonde of stoplicht. Bij een volgende beurt wil ik hier toch na gaan vragen. De remblokken/schijven zijn nog niet aan vervanging toe.

Navigatiesysteem

Ik heb het navigatiesysteem via de niet officiele weg een update gegeven, en Europa erop gezet. Standaard zit hier de Benelux op. Jammer dat er grof geld gevraagd word voor een update. Nog steeds tevreden met de auto.

Even bezoekje aan de dealer brengen,

  • 67.725 km

Van de week even naar de dealer geweest voor het vervangen van een pitje in de linker koplamp.

Nu het linker pitje van de koplamp laten vervangen

Vorige week even naar de dealer geweest voor het vervangen van een pitje in de koplamp (nu de rechter) In het vervolg laat ik ze tegelijk vervangen als er een kapot gaat Vervolgens heeft de auto ook een winter check gehad. Hij kan er weer even tegenaan. Voor de rest nog geen problemen.

Zuinigheidsrit

  • 76.988 km

Ik heb weinig te melden over onze auto. Hij voldoet nog steeds prima. Ik heb de afgelopen week zuinig gereden. Ik heb op 03.05 getankt, toen was de km stand 76148. Vandaag moest ik weer tanken toen was de km stand 76988. Ik heb niet harder dan 90 km/h gereden. Ik vind dit vrij netjes.

De eerste lange rit

Gisteren voor het eerst ruim 150 km achter elkaar gereden. Halverwege de rit merkte ik dat ik niet meer lekker zat in de stoel.

De 90.000 km beurt

  • 90.329 km

Auto is vandaag voor de 90.000 km beurt geweest. Geen schokkende dingen. De dingen die vervangen zijn wist ik van te voren al: remschijven en de banden.

Wat mij nu wel opvalt is dat nu de remschijven vervangen zijn, het piepen tijdens het remmen verdwenen is.

De auto moet nu bij 120.000 km weer voor een beurt. Ik rij dus voorlopig nog wel even door.

Ruitenwissers vervangen

Vandaag onder het rijden vloog de linker ruitenwisser eraf. Even naar de Renault dealer in Leeuwarden gereden en deze heeft er nieuwe ruitenwissers erop gezet. Ik was in oktober vorig jaar al gewaarschuwd dat ze vervangen moesten worden, maar had besloten om er toen er even mee te wachten. Voor de rest geen bijzonderheden en vind het nog steeds een fijne auto om in te rijden.

Wijze les

Ik kwam er vorige week achter dat deze auto niet geschikt is om snel mee te rijden. Moest 2x naar Zwolle en heb ik op de terugweg de 130 er voor gehad (kon makkelijk omdat het daar 3 baans is) , en bij het inhalen zelfs de 150. Dit ga ik niet weer doen, ben bang dat ik dan de motor in vernieling breng. Als ik normaal rijd, niet boven de 100 km uit kom, kan ik 950 km op een tank halen. Ik tank tussen de 40 en 43 liter.

Mijlpaal

  • 100.000 km

Ik heb vandaag de 100.000 km aangetikt. Heb nu 84.000 km met deze auto gereden. De kosten zijn tot op heden binnen de perken gebleven. Wat is er tot op heden is vervangen:
- Pollenfilter
- Distributieriem
- Banden
- Waterpomp
- Luchtfilter
- Remschijven/blokken
- Bougies
Op dit moment ben ik een kleine 2000 euro kwijt. Valt mij mee. Het zijn de dingen die bij gewoon onderhoud horen. En daar beknibbel ik niet op. Heb ook een My Renault Pas, op vertoon van deze pas, zijn de winter en zomer check gratis. Ik ga vrolijk verder.

Zomer check

  • 100.439 km

Vandaag heeft de auto een Renault Zomercheck gehad. Hier is hij op 10 punten gecontroleerd:

- Banden
- Remmen
- Ruitewissers
- Verwarming
- Carroserie
- Uitlaat
- Vloeistoffen
- Verlichting
- Stuurinrichting
- Electrische systemen, inclusief accu

Deze test kostte mij niks omdat ik een My Renault Pas heb Echter zijn er wel drie dingen vervangen: Accu, band links achter en wisserblad achteruit. In oktober moet hij voor de APK en bij 120.000 km krijgt hij weer een grote beurt

APK

  • 104.697 km

Vandaag (13.10.2017) moest de auto apk gekeurd worden. Zoals verwacht (op een defect pitje van de stadslicht na) mankeerde er niks aan. In september is de auto 8 jaar geworden. Bij 120.000 krijgt hij een beurt. Ik rij vrolijk door...

Schade

  • 105.416 km

Vandaag naar de garage geweest omdat het glas in de linker spiegel eruit geslagen is. Sneu geld, maar het is niet anders. Nu pas merk je hoe vaak je in de spiegels kijkt.

Pitje vervangen

  • 106.755 km

Vandaag even naar de dealer geweest voor het vervangen van een pitje. Verder geen bijzonderheden

Nog steeds blij met de Clio, maar...

Dit weekend 21 en 22 april gaan wij met een grote groep mensen (74 man) naar een groephotel. Het eten en drinken voor bij het diner en lunch word geregeld en de rest nemen wij zelf mee. Een probleem: dat gaat niet allemaal in de Clio passen. Daarom heb ik onlangs mijn schoonvader gevraagd of ik zijn auto (Meriva A bj 2005) komend weekend even mocht lenen.

In het ritje van zijn huis naar ons huis ( 15 km), viel mij het volgende op:

Pluspunten
- Stillere motor
- Betere stoelen, + meer steun voor de onderbenen
- Ruimte kofferbak
- Beter zicht naar achteren
- Betere zit positie (je kan over auto's heen kijken, en daardoor beter anticiperen)
- Kortere slagen naar de versnellingen
- Stevig onderstel

Minpunten
- Slecht zicht door de dikke A stijlen
- Versnellingspook zit tussen de voorstoelen in
- Geen airco (was toen ik de auto ophaalde 23 graden)
- Geen stuurbekrachtiging
- Zware auto
- Voor mensen met korte benen, zitten de pedalen te ver

Ik vind het wel leuk om zo eens in een andere auto te rijden. Had nog niet eerder in een auto gereden zonder stuurbekrachtiging. Maar las net op autoscout24 dat dit model wel stuurbekrachtiging heeft. Na het weekend ruil ik de auto weer om, en rijden wij weer vrolijk verder met de Clio.

Op de vraag: Zou u weer een auto van dit merk kopen?, heb ik nu geantwoord met Misschien. Want ondanks de min punten van onze tijdelijke Meriva, vind ik toch wel dat deze lekker rijd. Oke, hij is niet snel, maar ik ben ook geen snelle rijder.

Even naar de garage

  • 115.000 km

Vandaag ben ik even naar de garage geweest om het reservoir van de ruitensproeier te laten bijvullen. Voor de rest geen bijzonderheden. In september moet hij voor de apk en krijgt dan een grote beurt (120.000 km beurt) Wanneer de auto 116.000 km op de teller heeft staan heb ik er zelf 100.000 mee gereden en dat zonder noemenswaardige problemen.

Klokje rond

  • 116.164 km

Vandaag op de kop af 100.000 km met de auto gereden. Nog steeds tevreden met de auto. In oktober moet hij voor de 120.000 km beurt en apk. Zolang dit nog te behappen blijft, blijf ik nog mooi in deze auto rijden.

APK + 120000 beurt

  • 118.918 km

Vandaag is de auto apk gekeurd en heeft een 120.000 km beurt gehad. Auto had 2 afkeurpunten voor de apk:

- 2 gebroken voor veren
- 1 richtingaanwijzer kleur wijk af/niet toegestaan (hoe dit kan geen idee)

Bovengenoemde punten zijn hersteld bij de beurt. Daarnaast is er een band (rechts achter) en de filters, bougies en sappen vervangen.

Auto moet bij 149.000 weer voor een beurt. Hoop dan niet weer al te veel schokkends te horen, ik schrok toch wel ivm de veren.

Maar rij nu vrolijk door tot oktober 2019

Leuk om te zien

  • 123.456 km

Vandaag de kilometerstand van 123456 gehaald. Auto bevalt nog steeds goed.

Gaan vrolijk door

  • 133.453 km

Vandaag ben ik even naar de garage geweest om het reservoir van de ruitensproeier te laten bijvullen. Voor de rest geen bijzonderheden.

Niks aan de hand

  • 138.628 km

Vandaag moest de auto voor de APK en een tussentijdse beurt
Vervangen zijn:

- 2 pitjes van de kentenkenplaat verlichting
- 1 pit (dag) rij verlichting
- 2 voorbanden
- diverse vloeistoffen

Als leenauto had ik een Dacia MCV Stepway bouwjaar 2019 mee. Had nooit hoge verwachtingen van Dacia, maar ik moet zeggen dat rijd best goed.

Wat de Clio betreft, ik blijf mooi doorrijden.

Weer terug naar de dealer en een verandering

Een week geleden bij de dealer geweest voor een apk + beurt. Alles verholpen zou je zeggen. Gisteren ben ik met de auto naar de dealer geweest voor het vervangen van een batterij van de afstandsbediening van het navigatiesysteem (vreemd genoeg is de dealer de melding niet opgevallen dat systeem aangaf dat batterij bijna leeg was) en vanmorgen is mijn vrouw weer langs geweest voor het vervangen van een pitje van de linker koplamp. Blijkbaar worden de pitjes van de koplampen niet tegelijk vervangen als er een vervangen moet worden.

Verandering

Over een maand of wat krijgt onze auto het een stuk rustiger. Ik heb een Hyundai I10 Comfort met Smart Pack besteld, in de kleur Tomato Red.
De auto word niet mijn eigendom. Ik doe dit via Private Lease. Heb een contract afgesloten voor 4 jaar 10.000 per jaar. Ik had 3 eisen: Airco, Navigatiesysteem en ik wou niet meer dan 250 per maand uitgeven. Ik gebruik deze auto alleen voor woon/werk verkeer. Het is voor ons een noodzaak dat er een tweede auto komt. Voor deze auto maak ik apart een review.

Oei lampje motormanagement brand

  • 148.552 km

Op dinsdag morgen 01.09.2020 om 5:30 reed ik de straat uit en begon opeens het lampje van het motormanagement te branden en te knipperen. Auto gelijk weer op de parkeerplaats gezet (en de reis met de 2e auto voortgezet). De 's middags dealer gebeld, kon gelijk langskomen. De bobines en 4 bougies zijn vervangen. Auto bleek ook op 3 ipv 4 cilinders te lopen. In oktober moet de auto voor de apk, benieuwd wat daar achter weg komt.

Apk + Grote beurt

  • 150.141 km

Auto moest vandaag voor apk en grote beurt.. In mijn ogen kwamen er geen schokkende dingen aan het licht, wat is er vervangen

- Ruitenwisser achter
- Stuurkogel links buiten
- Wiellager links achter
- Remblokken/remschijven voor
- Band rechtsachter
- Pitje stadslicht

Wij rijden weer vrolijk door, en zijn nog niet van mening dat hij aan vervanging toe is..

Problemen met de achterklep

  • 152.369 km

Vandaag een bezoekje gebracht aan de dealer. De achterklep weigerde dienst. Er moest een onderdeel vervangen worden. Voor de rest geen bijzonderheden.

De Clio is niet meer onder ons

  • 157.115 km

Vanmiddag hebben wij de auto bij Kia Wensink in Drachten ingeleverd, waar wij daarna de sleutels hebben gekregen van onze nieuwe Kia Picanto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 459
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens