Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique S (2007)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique S (2007)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 105 Dynamique S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 76.000 km

Waarom moest de Colt eruit?
Met de auto was op zich niks mis, kwalitatief goed, lekker pittig en oogde leuk. Omdat ik destijds werkte in Zoetermeer en studeerde in Tilburg reed ik nogal wat kilometers met de Colt. Snelwegen rijden met zo'n auto is niet echt een feest. De motor maakt veel toeren bij 120 kmph (5-bak), is duidelijk hoorbaar in het interieur, heeft een stevig verbruik op de snelweg, de stoelen zijn erg hard en vlak en de auto heeft geen cruise control.

Er moest dus een ander komen. Het eisenpakket:
- Diesel
- 6-bak
- Cruise control
- Minimaal airco, liefst climate control
- Minimaal 100pk zodat er wat tempo in zit
- Goede stoelen
- 5 deurs ivm praktisch gebruik
- Aanschaf rond de 10000 euro

De shortlist:
- Volkswagen Polo 1.9 tdi
- Seat Ibiza 1.9 tdi
- Renault clio 1.5 dci
- Peugeot 207
- Citroen C3

De Peugeot en de Citroen vielen snel af omdat ik het geen aansprekende auto's vind. Daarnaast is de 207 relatief zwaar en als je voor een C3 in de markt bent en je kunt leven met 3-deuren, moet je gewoon voor een DS3 gaan.

Vervolgens de auto's van het VAG-concern. Tja... veel te duur, weinig opties, veelal ECO-modellen met te weinig vermogen, beetje op het saaie af en de Polo heeft meestal een 5-bak. Ik had wel een Ibiza FR gevonden van het vorige model (2006). Mooie auto, erg snel ook maar tevens vrij hard geveerd, veel kilometers gelopen.
Met de door mij genoemde opties zouden de auto's al snel ver boven de 10.000 euro uitkomen, laat staan dat je er uberhaupt tweedehands al een paar weet te vinden.

De Renault Clio bleef dus over. Mijn zoekacties beperkt tot de 106pk variant van de 1.5 dci. Ten eerste omdat deze met 6-bak werd geleverd en ten tweede omdat ik wel een beetje vlot (lees: lekker met het verkeer mee zonder constant het pedaal te moeten vloeren) met het verkeer mee wil kunnen rijden. Een ander groot voordeel van Renault, ze hebben allemaal standaard Cruise Control en veel 106 pk modellen hebben climate control. Bijkomende voordeel, de auto mag 1200kg trekken, handig voor de boedelbak en om af en toe een lege boottrailer te verplaatsen.Tevens is de auto op papier en in de praktijk redelijk zuinig.

Al snel een Clio 1.5 dci 106 pk FAP Exception SL gevonden die vers uit de lease kwam. De auto had een volledige onderhoudshistorie, zeer weinig kilometers, loaded met opties, stond dichtbij te koop en zeer gunstig geprijsd. Bijkomend had de auto rondom gloednieuwe Michelin Energy saver banden en ik kreeg 3 maanden garantie op alles zonder bijbetaling.
Al met al een goed ogende auto. Ik vind persoonlijk het design van dit model cio best geslaagd.

Twee keer de auto wezen bekijken, proef gereden, beetje onderhandeld en de deal was rond. Inclusief een afneembare trekhaak ver onder de 10.000 euro weten te blijven.

De auto:
Voordelen:
- 106 pk
- 6-bak
- Cruise control
- Climate control
- Panoramadak (schuif en kantelbaar)
- Half leren bekleding
- 16 inch lichtmetaal
- Metallic lak (noicturn black)



Nadelen:
- Tja, het blijft een Renault dus een beetje skeptisch over de kwaliteit was ik wel.
- Relatief zware auto dus doet het lekker in de wegenbelasting (1150 kg)

Eerste ervaringen:
Man, wat een wereld van verschil vergeleken met de Colt.
De Clio is veel comfortabeleren veel minder rumoerig. De dci loopt zijdezacht en heeft meer dan voldoende power. De dci is een van de fijnste diesel waar ik mee gereden heb. Mooie gelijkmatige vermogensopbouw en altijd veel koppel beschikbaar.
Als je eenmaal cruise control hebt, wil je nooit meer anders. Hetzelfde geld voor de climate control. Werkt simpel, goed en doeltreffend. De stoelen zitten voortreffelijk.

Hierna zal ik mijn ervaringen van de eerste weken met jullie delen.

De eerste kilometers

  • 80.000 km

De eerste kilometers zitten erop. Veel snelweg gereden met de clio. De auto bevalt erg goed.

De eerste algemene ervaringen:
De Clio heb ik voornamelijk gekocht voor snelweg kilometers, en dat doet ze perfect. De auto is heerlijk rustig (2200 toeren bij 120 kmph). De stoelen zitten goed, veel beter dan van de Colt. De cruise control is echt een uitkomst en werkt heerlijk eenvoudig. Climate control doet het goed en koelt de auto in no-time naar een aangename 19 graden in de zomer. Het verbruik lijkt goed te zijn. In de eerste weken vooral van alles uitgeprobeerd en een paar keer flink doorgehaald wat resulteert in minder goede verbruikscijfers. De Clio haalt makkelijk 1 op 17 met flink doorrijden en airco gebruik.

Wat heb ik direct veranderd:
- De originele radio vind ik weinig soeps (slechte geluidsweergave, matige versterker en weinig instelmogelijkheden waardoor bass en treble overmatig worden versterkt) en heeft geen bluetooth. De radio heb ik vervangen voor een Alpine met losse bluetooth module. Car-kit en muziek streamen in 1 oplossing.
- De letters "renault" van de achterklep gehaald evenals de "elf" sticker op de achteruit.
- Via marktplaats een set winterbanden gekocht.
- Zoals al vermeld heb ik bij aankoop een afneembare trekhaak laten plaatsen. Super handig voor kleine aanhangers en de fietsendrager.

Welke problemen dienden zich aan:
Helaas was de Clio niet helemaal in orde na aflevering.
- Er lekte koelvloeistof
- Achterremmen liepen aan
- Rubber van de motorsteun gescheurd
- Sigarettenaansteker/12volt aansluiting werkte niet

Dit alles is keurig onder de afgesproken garantie verholpen. De koelvloeistof bleek een foutief gemonteerde plug te zijn en was simpel verholpen. De achterremmen moesten gangbaar gemaakt worden, ook zo verholpen. De 12 volt aansluiting was een zekering en het rubber van de motorsteun is vervangen.

Op naar een serieuzere kilometerstand.

Serieus kilometers gemaakt

  • 96.000 km

De eerste 20.000 kilometer zitten erop. Best snel gegaan.

De Clio bevalt eigenlijk steeds beter. Met name de rust aan boord van de auto op de snelweg vind ik heerlijk. Cruise control op 124 km/u, de motor draait rustig 2400 toeren op de achtergrond, weinig wind en bandengeruis. Gewoon lekker relaxt cruisen.

De afneembare trekhaak is voor mij echt een uitkomst gebleken. Als ik de trekhaak niet nodig heb oogt de auto mooi strak zonder zo'n toeter aan de achterkant. Even aan lege trailer ophalen, zo gedaan. Iemand verhuizen, boedelbak erachter en gaan. De trekhaak van Thule (€400,- incl montage) klikt er makkelijk onder en kan eenvoudig op slot gedaan worden. Rondje mountainbiken, fietsendrager erop en weg ben je. De Clio doet het allemaal zonder moeite. Bij de verhuizing was de aanhanger toch wel wat aan de zware kan voor de Clio, uiteindelijk zonder problemen aangekomen en ik kan alvast verklappen, 40.000 kilometer verder rij ik nog steeds met de originele koppeling. Daarover later mee.

In de winter de winterbanden eronder. De Canasta velgen netjes gepoetst de schuur in. Helaas blijken ze door de vorige eigenaar niet erg netjes behandeld. Met name een van de voorste velgen vertoont stevige stoeprand-/parkeerschade. Jammer maar helaas.
Wel een vervelend geval met de winterbanden. Ik stopte bij de sportschool en hoorde een sissend geluid, rechtsvoor de band lek. Ik denk, eerst trainen daarna de band verwisselen. Zo gezegd zo gedaan....nouja.... Natuurlijk was het slecht weer dus dat beloofde een smerige bende te worden. Krik stond er zo onder, Clio was zo omhoog, winterband lag er binnen no time af maar nu het reservewiel. Hoe krijg ik dat kreng onder de Clio uit? Alles geprobeerd totdat ik na een drie kwartier mijn ouders heb gebeld en ze een zomerband laten brengen. Zomerband eronder, alles opgeruimd. Last minute (17:10 uur) bij de merkservice nog een prop erin laten zetten (goeie service overigens want ze waren al dicht). Banden weer gewisseld en rijden maar.
Maar hoe krijg ik dat reservewiel nou in hemelsnaam onder die auto uit? Met mijn vader ernaar gekeken maar ook die kreeg het niet voor elkaar. Nouja, er zal wel iets kapot zijn dus ik laat de garage er wel naar kijken.

Inmiddels is het april en is de Clio aan een beurt toe. Renault adviseert om elke 20.000 km de olie te verversen en een beurt te doen. De 1.5 dci's zijn prima motoren, maar dit onderhoudsinterval hebben ze wel echt nodig. Opvallend is ook dat de Clio olie begint te verbruiken zodra je binnen de 2500 kilometer van de onderhoudsbeurt komt. Nouja, klein half litertje erbij en that's it. Wel dure olie in verband met het roetfilter.

De Clio weg voor onderhoud bij een lokaal Renault onderhoudspunt. Geen dealer tarieven, wel goede kwaliteit en service.
Omdat de Clio volgens de leasemaatschappij 2 jaar geleden de laatste grote beurt heeft gehad, maar een grote beurt uit laten voeren. Meteen ook APK en een Airco check laten doen. De kosten vielen mee totdat de telefoon ging. Schijven en blokken aan de voorzijde moeten vervangen worden. Bij het wisselen van de zomer- naar de winterbanden was mij al opgevallen dat zowel de blokken als de schijven wat dun begonnen te worden. Dus meteen maar mee laten vervangen.
Verder een vrij routinematige onderhoudsbeurt. Airco gereinigd, opnieuw gevuld en afgeperst. Olie verversen, filters vervangen nouja, de bekende riedel. Het een en ander leverde toch een kostenplaatje van 685,- euro op. Remblokken en schijven nemen ongeveer 270,- euro hiervan voor hun rekening.
De Clio opgehaald en toch even navraag gedaan naar het reservewiel. De monteur had schijnbaar het reservewiel er zo onderuit. Jaja, hoe dan? De meneer van de receptie zou wel even meekijken. Uiteindelijk een kwartier staan te klooien maar het reservewiel lag los. Wat bleek, er zit een soort hijsmechaniek in achterbak. Je moet een ring losdraaien, vervolgens een hendel naar voren duwen op een manier waarop het lijkt alsof je de hendel tegen de auto aan duwt. Vervolgens schiet het reservewiel uit een klem en valt op de grond. Dan trek je de hendel naar boven en komt de hendel los. Door de naaf van het wiel zit een kunststof klep waaraan een staalkabeltje zit naar de eerder genoemde hendel in de auto. Als het wiel er weer onder moet kun je "makkelijk" vanuit de kofferbak het wiel naar boven trekken met de hendel zodat deze strak tegen de onderkant van de auto zit. Onduidelijk systeem maar nu ik het weet....

Het onderhoud viel wat duurder uit dan verwacht maar voor de rest dik tevreden over de Clio.
Alles werkt perfect, weinig rammeltjes en kraakjes, motor loopt goed, gewoon een prettige auto.

Aanrijding

  • 100.000 km

Weer wat kilometers verder. Eigenlijk weinig bijzonders te melden. De Clio doet het prima. Geen onderhoudt hoeven te plegen aan de auto, still going strong. Totdat......
Ik ben onderweg naar mijn werk. Ik ben bijna gearriveerd maar moet nog enkele stoplichten passeren. Ik sta rustig te wachten op groen als ik plotseling achter mij een klap hoor. Aanrijding denk ik nog en bam, mijn achterbuurvrouw staat bij mij in de kofferbak geparkeerd. Even uitstappen en eerst checken voor gewonden. Gelukkig viel het lichamelijk letsel mee. Op een nabijgelegen parkeerplaats de formulieren ingevuld en daar kwam al snel aan het licht dat de achterste auto niet op zat te letten en met 70 kmph op ons ingereden is. Resultaat, vier kapotte auto's. Maar....de Clio is de enige die nog kan rijden. Geluk bij een ongeluk.
Helaas wel de bumper kapot, achterklep ingedeukt, kofferbak een nieuwe vouw en kentekenplaat kwijt. Meteen alles gemeld bij de verzekering, afspraak gemaakt bij Care Schadeservice en alles is weer keurig gemaakt. Al met al toch een flinke kostenpost waarvan ik blij was dat de tegenpartij aansprakelijk was.
Na nog wat keurige nazorg door Care geen enkel gevolg meer ondervonden van de aanrijding.
De Clio rijdt weer perfect.

Vakantie

  • 106.000 km

Na de aanrijding geen enkel probleem met de Clio.
Geen onderhoud hoeven te plegen, zelfs geen lampje hoeven te vervangen.

Tijd voor de vakantie naar het Gardameer. We hadden een huisje gehuurd dus we konden relatief licht bepakt op stap. De bank niet eens plat hoeven gooien, met een tactische indeling alles zo erin gekregen met de hoedenplank er nog in.

Wat een heerlijke reisauto is het toch. De kilometers zoeven onder ons door. Ik kan lekker meerijden met het verkeer in Duitsland en door het koppel is het eenvoudig inhalen en aansluiten op hogere snelheden. Snelheden tot de 180 kmph gaan moeiteloos, daarboven kom ik eigenlijk niet. De bergen gaan ook met gemak en ik hoef eigenlijk amper te schakelen. Op de stukken waar het kan de cruise control erop en voor je het weet rijden we de Fernerpass op.
Helaas is het erg regenachtig en kunnen we weinig zien van de omgeving tot grote teleurstelling van mijn vriendin.

We overnachten in Oostenrijk in de bergen, helaas blijft het regenen. De Clio tokkelt onverstoorbaar door op de soms vrij steile weggetjes in het dorpje waar we overnachten. Gelukkig is het de ochtend erop stralend weer. Snel weer op pad want we moeten de Brennerpass over.

Het is lekker weer maar het panoramadak gebruiken we weinig. Er komt vanaf de 60 kmph gewoon teveel herrie vanaf en wordt snel storend. We gebruiken voornamelijk de climate control.

We belanden enorm in de file op de Brenner en staan vol in de zon. De climate control heeft het er erg zwaar mee en krijgt de Clio wel koeler, maar echt koel zoals je van een airco verwacht lukt niet. Pas op snelheid koelt de auto beter af. Nouja, één minpuntje aan de Clio mag wel vind ik.

Tijdens de vakantie geen gekke dingen met de Clio. De dci rijdt heerlijk in het wat heuvelachtige landschap in het buitenland. De stoelen zitten goed en we raken geen moment vermoeid in de auto.
Op de terugweg in Duitsland kan ik het niet laten. Toch eens even kijken hoe hard de Clio kan. Op een vrij stuk halen we ongeveer 212 kph op de teller. De tomtom geeft 205 kmph aan. Toch netjes voor een standaard (ongechipte) Clio dci.

Bij terugkomst de auto netjes gewassen en uitgeboend, klaar voor het forensen verkeer.

Chippen

  • 110.000 km

Yesss!!! Het is zover. De Clio gaat vandaag gechipt worden bij Unlimited Tuning in Amersfoort.
We maken er een dagje uit van en sluiten aan bij de Clio dag van de clioclub.

Het wordt wat saai maar er is weer niets te melden over onderhoud aan de Clio. Er moet alleen diesel in en af en toe een wasbeurt.

Maar goed, chippen dus. Speciaal gekozen voor de heren van Unlimited Tuning omdat hun de software eerst uitlezen. Dit gebeurd met een laptop via de OBD. Vervolgens gaan hun met de uitgelezen software aan de slag. Ze maken daarmee op maat geschreven software specifiek voor mijn auto.

Ruim vooraf geven de heren aan dat ik de Clio kan gaan warm draaien. Netjes met een warm blok de bank op.
Eerst gaat de Clio op de vermogensbank voor twee blanco 'runs'. Verrassend genoeg haalt de Clio gemiddeld 101 pk en 260 nm aan koppel. Iets minder pk's dan de fabrieksopgave maar wel 20 nm meer koppel. Vervolgens wordt de laptop weer aangesloten en wordt in een paar minuten de nieuwe software geupload. Nu het grote moment, twee 'runs' met de aangepaste software.
De heren halen een super resultaat. Gemiddeld 132 pk en 321 nm koppel. Ik krijg mijn auto keurig terug van de heren samen met een uitdraai van alle 'runs'.

Nu het rijden. Wow! Het is niet een super explosief geheel geworden zoals VAG tdi's hebben, maar over het gehele toerenbereik is de Clio scherper en krachtiger. De dip onderin is voor een deel verdwenen. De vermogensopbouw is subtieler en beslaat nu een groter toerengebied dan voorheen. De Clio blijft maar sleuren. Nu gaat het echt rap.

Op de terugweg ook goed kunnen testen wat de tussenacceleraties zijn. Dat gaat echt vlot. Wat een hoop power. Je moet opletten dat je bij het inhalen eerst echt op de linkerbaan gaat rijden alvorens het gas in de trappen, je rijdt anders zo tegen je voorganger op.
Nu hopen dat ik mij kan beheersen en er misschien ook nog wat winst in de verbruikscijfers kan worden behaald. Owja, we zullen zien hoe lang de transmissie, turbo en koppeling het uit gaan houden. Ik ben benieuwd of moet ik huiverig zijn?

Onderhoud

  • 116.000 km

Het is weer tijd voor onderhoud. Clio geeft dit keurig aan in het display. Om de 20.000 km moet de Clio onderhoudt hebben waarbij vanaf 17.500 km het display al een waarschuwing geeft. Soms wat irritant maar het is ook makkelijk weg te drukken.

Ik ga weer naar dezelfde garage voor het onderhoudt. Bevalt mij uitstekend, vragen geen hoofdprijs en leveren goede service.

Het onderhoudt bestaat uit een kleine beurt, wat kleine onvolkomenheden, APK en het vervangen van de bakolie.

De bakolie laat ik vervangen omdat de auto is gechipt. Soort preventief dingetje en of het helpt weet ik niet, baat het niet dan schaad het niet.

Het onderhoudt verloopt zonder al te veel gekkigheid. Er moeten wat lampjes vervangen worden, het rubber van het koppelingspedaal wordt vervangen en het koppelingspedaal wordt gesmeerd en afgesteld. De koppeling kraakte nogal bij normale bediening maar dat is nu helemaal verholpen. Het versleten rubber was nog een overblijfsel van de vorige eigenaar.
Helaas wordt er ook wat vervelenders geconstateerd. Er blijkt olie te hangen onder de versnellingsbak nabij de aansluiting met het blok. Het kan een uitgedroogde pakking zijn maar ook een lekke krukaskeerring. Dat laatste zou een dure grap kunnen worden. Om het eerste uit te sluiten wordt een sealant toegevoegd aan de bakolie. We gaan het afwachten.

Na het onderhoudt rijdt de Clio weer keurig. Kleine probleempjes zijn verholpen, koppeling kraakt niet meer en de dci loopt weer zeer zacht.
Helaas schakelt de bak wel erg stroef na het vervangen van de olie. Na melding bij de garage wordt de bakolie meteen vervangen zonder extra kosten. Hierna schakelt de bak weer top.

Helaas, helaas begint ook bij mij nu het stuurwiel af te bladderen. Het begint bovenaan het stuur met wat ribbels. We gaan zien hoe het zich ontwikkelt. Vervangen of opnieuw bekleden kost al snel meer dan 200 euro dus voorlopig doe ik er niets aan.

Tussenstand

  • 117.500 km

Even een klein overzicht over de Clio.

Onderhoud:
- Intervallen van 20.000 km is misschien wat kort. De kosten zijn echter laag dus dit is te overzien. De dci heeft dit interval wel hard nodig en presteert keurig vermoedelijk vanwege het regelmatige onderhoud.
- Weinig tot geen slijtage of opvallende zaken. Alles blijft keurig heel. Zelfs de olielekkage bij de bak is verdwenen dus alleen een droge pakking.
- Matig dat na 6 jaar en 116.000 km het stuurwiel al begint te bladderen.
- De banden heb ik nog niet hoeven te vervangen. Ik heb ook winterbanden maar de Clio lijkt geen bandensloper te zijn.
- In de eerste 40.000 km ongeveer 1100 euro onderhoudt gehad.

Verbruik:
- Prima. Met een beetje moeite 5l op de 100km (1 op 20) Gemiddeld verbruik met stevig meerijden verkeer tussen de 5,5 en de 6,0l per 100 km.

Exterieur:
- De lak is krasgevoelig. Snel krasje van kleine dingen zoals een tas, jas of wasstraat.
- Alles sluit mooi en redelijk strak. Het is geen BMW maar gewoon keurig.

Interieur:
- Blijft zeer netjes terwijl ik niet altijd super zuinig ben.
- Bekleding blijft keurig heel en vertoont amper sporen van gebruik.
- Bediening van alle organen is super eenvoudig en zeer intuïtief. Subliem gemaakt. Simpel maar doeltreffend.

Opties:
- Schuifdak/panoramadak is leuk. Het geeft lekker veel licht in de auto maar open rijden doe ik zelden vanwege de herrie.
- Climate control werkt matig tot nu toe. Dit blijkt een oorzaak te hebben waar ik later op terug kom.
- Cruise control is super. Lekker simpel te bedienen op het stuur met stapjes van 2 kilometer.
- De regensensor werkt goed. Niet overdreven vaak aan of te laat. Het kan allemaal wel ietsje scherper maar niet storend.
- Sensor van de verlichting werkt ook prima. Bij daglicht niet aan en met wat schemering keurig aan.
- Bochtverlichting is enorm handig. Werkt perfect. Lijkt in eerste instantie nutteloos totdat je het eenmaal hebt en net dat hoekje om kan kijken in het donker.
- Afneembare trekhaak is erg handig. De haak heb ik altijd bij. De auto ziet er strak uit aan de achterkant maar ik kan wel vanalles meenemen. Er mag zelfs 1200 kg achter wat best veel is voor een dergelijk auto.

Het rijden/Comfort:
- De 6-bak geeft heerlijke rust aan boord. 2400 toeren bij 120 kmpu.
- De Clio heeft goede issolatie waardoor rijgeluiden goed gedempt worden.
- De stoelen zitten heerlijk. Ik heb wat last van mijn rug...totdat ik in de Clio stap. Ben soms zelfs in de Clio gaan zitten ter ontspanning van mijn rug, werkt echt.
- De dci loopt erg zacht en bouwt rustig vermogen op. Geen wildebras maar gewoon prettig, ook na het chippen. Onderin (onder de 2000 toeren) is de auto een beetje dood. Trage gasrespons wat soms lastig is in druk stadsverkeer.

climate control

  • 120.000 km

Zoals al eerder aangegeven werkt de climate control niet goed. Na de winter voor het eerst met een wat warmere dag de airco aan gehad......nul komma nul koeling. Wat ik ook probeerde, instellen op 16 graden en maximaal aan met 120 op de snelweg na een half uur rijden......geen enkele koeling.

Een garage in mijn dorp opgezocht voor een snelle diagnose. De boel af laten persen met gekleurde vloeistof. Toen bleek snel dat de airco radiateur/condensor lek is. Dat is even balen. Geschatte kosten gingen richting de 600 euro.
Daar zat ik niet op te wachten dus via een connectie van mijn vader bij BSN Waalwijk terecht gekomen. Super service daar en voor minder dan 400 euro de airco condensor laten vervangen. Vooral het onderdeel is erg prijzig.

Het resultaat....de climate control werkt als nooit tevoren. De Clio is nog net geen vriescel als je de airco maximaal laat draaien. Erg blij mee en ik kijk al uit naar de trip richting Italië in de zomervakantie.

Onderhoud

  • 135.000 km

De Clio geeft weer aan een beurt nodig te hebben.
Een kleine beurt uit laten voeren bij mijn eigen garage.
Er worden dit keer geen bijzonderheden aangetroffen. De lekkage tussen de bak en de motor is volledig verdwenen.
Het chippen lijkt ook weinig invloed te hebben op de Clio. Het tweemassa-vliegwiel begint zich aan te dienen. Bij snel gas lossen en op het gas gaan is een duidelijk bonk voelbaar maar volgens de garage nog niet zorgwekkend.
Het kostenplaatje met wat extra werk nog geen 200 euro dus ook dat valt weer mee.

Ingeruild

  • 150.000 km

De Clio beviel nog steeds erg goed. Heerlijke auto, veel rust aan boord, genoeg power, onderhoudskosten vallen mee en oogt nog steeds goed tussen de nieuwe modellen. Echter, de MRB voor een Clio diesel is prijzig. Dit wordt met name veroorzaakt door het relatief hoge gewicht van 1150 kilo. Omdat ik een baan dichterbij kreeg besloten om de Clio in te ruilen op een benzine. Daarnaast wilde ik toch een iets grotere auto gaan rijden. We kamperen graag en dan kun je de ruimte goed gebruiken. Alhoewel de Clio absoluut niet klein is, gingen sommige zaken er toch wat moeilijk in. Ook met wat vrienden op pad was de Clio toch wat krap.

Resumerend, het onderhoud is goed te overzien. Olie verbruikt die Clio nagenoeg niet, ook niet nadat ze gechipt was. Koppeling en bak kunnen goed met het hogere vermogen overweg. De auto rijdt heerlijk, zit goed, is rustig door de 6-bak en is voor een b-segmenter ruim te noemen. De afneembare trekhaak van Thule is geweldig. Makkelijk te plaatsen en je mag er bij een Clio toch een gezonde 1200 kilo aan hangen.

Dus de kogel was door de kerk, er moet een benzine komen in het c-segment.
Hoe dit proces is verlopen zal ik toelichten in een andere review maar ik kan alvast vertellen dat de keuze is gevallen op een Renault Megane 180 tce privilege. Ook een fantastische auto maar daarover later meer.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens