Renault Clio 1.2 16V 75 Business Line (2007)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.2 16V 75 Business Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update 24000 km

  • 24.000 km

Wij hebben deze auto als tweede auto gekocht eind 2010 met km-stand van 10500 km.

Het betreft een uitvoering met a/c, elektrisch ramen en centrale vergrendeling, verder LM velgen en een standaard radio cd speler. Niet te vergeten: een panoramadak.

Een aantal zaken ontbreekt: cruise control en elektrisch verstelbare spiegels, maar daar is mee te leven. Zelf achteraf ingebouwd: luidsprekers in de achterpotieren en de luidsprekers voor ook maar gelijk opgewaardeerd, een USB aansluiting met een Audio Connection Box en originele mistlampen.

Bij aanschaf hebben wij wel wat weerstand moeten overwinnen, Renault heeft niet de meest betrouwbare naam. Maar na positieve berichten van TUV, Dekra, Autobild, L'Automobile en deze overwegend positieve MyReviews, uiteindelijk toch gekocht bij een dealer en nog zonder garantie ook.

Eigenlijk is het een verassend goede auto, pluspunten:
- ruim
- niet heel mooi of luxe, maar wel goed afgewerkt
- uitstekende remmen
- goede en toch comfortabele wegligging
- opvallend stil
- geeft een "veilig" gevoel
- panoramadak is echt top
- ruim, zelfs met vier volwassenen prima te doen
- goed bruikbare kofferbak
- Stuurbediening radio / cd
- grote brandstoftank (wel even schrikken bij iedere tankbeurt)

Wat is minder:
- 1.2 motor draait vrij veel toeren en mist een zesde versneling
- 75 pk net niet ondergemotoriseerd, maar het houdt niet over door het vrij hoge gewicht
- verbruik niet echt laag, maar 7-7,5 L/100km is haalbaar
- besturing: in de stad ok op de snelweg ok, maar er zit ergens een vreemd abrupt omslagpunt waarop de besturing verhardt
- linker ruitenwisser kan niet omhoog
- rechter ruitenwisser omhoog = schade aan de motorkap

Wat ging er mis:
- weinig en dat mag ook niet gelet op de km-stand, wel twee incidenten:
- de deels kunstlederen bekleding op de voorstoelen scheurde. Hulde aan VKV-Tiel die dit na enig aandringen met een keurige coulanceregeling hebben hersteld
- waterlekkage in de linker en rechter voetenruimte: uiteindelijk bleken de twee afvoergaten onder de paravan verstopt waardoor deze overstroomde na een wasbeurt. Op zich een bekend probleem en met enige handigheid is dit eenvoudig te voorkomen

Update na ruim 6 jaar

  • 95.000 km

Inmiddels zo'n 70.000km verder en nog maar eens wat ervaringen toevoegen. Wat is goed:
- comfortabel weggedrag
- prima wegligging, rijdt als een maatje groter
- uitstekende remmen
- soepel motortje, wel lekker op toeren houden
- behoorlijk ruim en stil interieur
- bouwkwaliteit is goed, onderstel soms beetje rumoerig, geen kraak in interieur of carroserie, blok en bak 100% droog, alleen wat roest op het voorste subframe, voor het overige niente, uitlaat nog nooit vervangen
- panorama dak is echt top als je er van houdt
- Renaultdealer is professioneel en niet extreem duur; met soms wat aandringen zijn er goede prijsafspraken te maken
- Heel veel info te vinden op internet over kleine reparaties (b.v. zelf lampen vervangen, waarvoor bij dit model de bumper eraf zou moeten)
Wat is minder goed:
- vervangen d-riem en waterpomp ca. 500 Euro elke 5 jaar/120kkm
- reparatiegevoelig op sommige punten: druklager en ook maar gelijk koppeling vervangen, originele bekabeling aanjagerweerstand te dun (maar voor een paar tientjes zelf te upgraden), startmotor, bobines, spoorstangen. Voor de rest wat slijtdelen, maar niet extreem.
- verbruik 6,8L is stevig

Voorlopig blijft ie nog wel een tijdje...

Update

  • 135.000 km

Inderdaad is de Clio nog wel even gebleven of eigenlijk is ie er nog steeds. Het blijft een fijn comfortabel autootje. Ondanks de kleine motor komt ie goed mee in het Nederlandse. verkeer. In de afgelopen 5-6 jaar is er een veer gebroken, dat schijnt wel een kwaaltje te zijn en verder begon het panoramadak te kraken in de geleiders en wat te lekken door verstopte afvoergaatjes en gaf de centrale vergrendeling van de tankklep de geest. Allemaal vrij eenvoudig te verhelpen tegen redelijke kosten en voor het overige fluitend door de APK met alleen wat regulier onderhoud. Het meeste bij de Renault dealer laten doen, die zijn na wat onderhandeling niet duurder dan een vrije garage en keveren meer dan net werk. Verbruik nog altijd 6,8 l/100km. Eén gek dingetje met de lichtschakelaar, door een geoxideerd contact liet het groot licht zich niet bedienen. Vervangen kost een paar honderd Euro, maar er zijn wel filmpjes te vinden hoe je die schakaar kunt demonteren, na voorzichtig openen kun je contacttjes schoonmaken met fijn schuurnylon en wat alcohol. Werkt al weer jaren probleemloos. En dus, voorlopig blijft ie nog wel even …

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.