Ford Focus 1.6 16V - Op de Rollenbank
Gebeitelde grijns
45 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Op veler verzoek, is het de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun privéauto's aan zo'n vermogenstest onderwerpen? Bij Stéphan Vermeulen zit na het bezoek aan de rollenbank een gebeitelde grijns op zijn gezicht.
En wat staat er voor de deur bij Stéphan Vermeulen? Welnu, het is een doodnormale Ford Focus en ook nog in een weinig spectaculaire uitvoering. Dat heeft een beetje tekst en uitleg nodig. “Ik heb deze auto al tien jaar in bezit. Hij wordt het meeste door mijn vrouw gebruikt. Die werkt op een school en dat betekent dat hij daar doorgaans voor de deur staat geparkeerd. Daar wordt hij natuurlijk niet mooier van. Bij een auto als deze hoef ik niet wakker te liggen van een deukje hier en daar.”
Het meest bijzondere aan de auto van Stéphan is de kilometerstand. “Die is namelijk lager dan op de teller staat. Je moet er 56.000 kilometer vanaf halen; dan kom je dus op 113.000. De teller is stuk gegaan en toen is er een nieuwe meter in gekomen.” Waar elk normaal mens zal proberen om de teller weer op de juiste stand te krijgen, blijft Stéphan daar koud onder. “ Ik had geen zin om die moeite te doen.” Maar de keuze voor een Focus is weloverwogen: “Ik vind het onderstel van deze auto nog altijd werelds. Het biedt ontzettend veel rijplezier.
Ook de keuze voor een 1.6 is bewust geweest. Ik ga natuurlijk niet rijden met een 1.4-tje met 80 pk. Er zijn grenzen. Het Zetec-blokje is heel prettig om mee te rijden. Er zit weinig vermogen onderin, dus je moet toeren maken om lekker vooruit te komen.” En daar zijn we dus aangeland bij het onderwerp waar het vandaag om gaat: de motor. Heeft Stéphan enig idee hoe zijn auto gaat presteren op de rollenbank? “Ik moet wel zeggen dat ik vind dat hij vrij vlot is voor een 1.6. Aan de andere kant rijdt deze auto bijzonder weinig. Dit jaar zat er 6.000 kilometers tussen de apk’s. Dat is een verdubbeling van de jaren daarvoor. Het zou dus best kunnen dat hij een beetje lui is.”
Luie motoren zijn bij Ghisbert van Ginhoven aan het juiste adres. Hij trapt het luie zweet er wel even uit. Over de Zetec-motor heeft hij ook al lovende woorden. “Dat zijn uitstekende motoren; ik zou niet weten waar het mis kan gaan.” Wij hebben in elk geval de camera gericht op de uitlaat. We rekenen op vonken door alle koolafzetting die loskomt onder de zware belasting. Maar al vlug blijkt dat de schaarse kilometers die deze Focus maakt wel goede kilometers zijn. Want het verwachte spektakel blijft uit. Wat wél spectaculair is, is het resultaat dat Stéphans auto boekt.
Zelden hebben we iemand zo gelukkig gezien na een rollenbankmeting. De Focus levert maar liefst 20 pk extra. Stéphan: “Dat is zelfs nog meer dan de 115 pk die de 1.8 levert in deze auto. Dat is wel heel bijzonder, zeg. Het zal toch niet zo zijn dat Ford in deze auto per ongeluk zo’n 1.8 heeft gehangen?” Tja, wie zal het zeggen, want ook de geregistreerde trekkracht lijkt meer op die van een 1.8 dan op die van de 1.6. In elk geval verlaat Vermeulen de rollen - bank met een gebeitelde grijns, die tot op de dag van vandaag niet van zijn gezicht is te krijgen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.