Ford Focus 1.8 TDCi 100pk Trend (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDCi 100pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 77.900 km |
ERVARINGEN
- 77.900 km
Ford Focus 5D Trend-\'100\'serie 1.8 TDCI 115
-------------------------------------------
UITRUSTING:
- elektrisch/verwarmde spiegels
- manuele airco
- voorruitontdooing
- Ford MP3-speler
Assecoires Fordorigineel:
- RS-bumperpack
- heldere knippers
- ST koplampen
- Eiback verlaging
- Duvalvelgen
- Ghia-grill
- Ghia kofferstrip
- chrome deurgrepen
- stootstrips in kleur
- zonnescherm achter
PLUS:
-----
+ sportieve looks
+ comfort(!)ondanks 17\' +verlaging
+ wegligging (215/40/17)
+ super bochtengedrag!
+ onderscheidend dashboard (eerst wennen maar nu wil ik niets anders meer).
+ best pittige motor! met een goede klank.
+ spreiding en handeling versnellingsbak zijn OK.
+ werking (manuele) airco.
+ verwarmde voorruit zou ik niet meer kunnen missen.
+ redelijk veilige wagen (4*)
+ goede zetels ondanks ontbreken lendensteun (ben rugpatiënt).
+ verstelbaarheid stuur (radiaal en axiaal)
+ Ford MP3-speler, niets anders dan lof! (exemplarisch model!)
+ best goed afgewerkt, ook de koffer is zeer netjes.
+ 2x 12V stopcontact is best handig.
+ mooie zetels met net motief. (voor mij een pluspunt)
+ voet/-instapverlichting (handiger dan je denkt)
+ de deuren vooraan zijn met \'skai\' bekleed en is best aangenaam.
Minder goed:
-------------
+/- mat bestuurder verslijt snel (matten zonder bevestiging).
+/- afwerking is ok maar anno 2008 zijn de materialen minder.
+/- geen regelbare interval (ene stand te snel, andere te langzaam)
+/- ontbreken armsteun (kan er wel aan wennen).
Minpunten:
----------
- ondanks 4* wagen maar 2(!) airbags! En dat anno 2004.
- ontbreken van luxe-spullen, maar dat maakt Ford goed bij de Focus 2.
- plof achterdeuren is blikkerig. Maar ah.. voor het geluid koop ik wel een
VW Golf. Het zit ’m in de prijs.
Verbruik:
---------
Vroeger had ik een verbruik tussen de 6.2 en 7.3l/100km maar dat waren ritten van 5a6km met een zeer sportief rijgedrag. Nu moet ik voor m\'n werk een stuk verder (40km heen terug). Het verbruik is verrassend laag geworden. Wegens brandstofprijzen heb ik ook m\'n rijstijl aangepast.
Het verbruik is gedaald naar een 5.5-5.7, daarvoor moet ik wel m\'n best doen.
Al draaid de motor soms amper 1200tr/min (wat ook niet zo goed is) Dit komt overeen met 50 in 4e en 70 in 5e, heb ik natuurlijk een goed verbruik. Anderzijds trek ik ook door tot 3500a4000 tr/min.
Mijn nieuwe rijstijl EN het warme weer hebben wonderen gedaan. De airco staat veel op en toch kwam ik onlangs aan een verbruik van 5.21! Super gewoon! Zeker omdat ik een 1.5 a2 liter meer gewent was. Een dikke pluim dus voor Focus en bestuurder:-)
Update jan ’07:
---------------
Schade door onbekenden, linker voordeur en voorvleugel dienen herspoten worden.
Verder in uitstekende staat.
Update aug ’07:
---------------
1 jaar en 23.500 km verder heb ik totaal geen spijt van deze wagen.
Hij heeft me overtroffen en dus blijft ie nog een tijdje.
Update juni ’07:
----------------
Plots lijkt de motor wat slomer te worden en wat meer te verbruiken. Oorzaak was achterstallig onderhoud van de wagen voor ie verkocht werd! Naar andere garage geweest en rijd zelfs beter dan te voren! Een groot verschil merkbaar.
Update sept ’07:
----------------
Mat passagier was nat (water stond er op). Dit bleek van de airco te komen. Afvoerkanaal was in orde. Wanneer de keuzeknop op de voorruit staat blijkt de airco constant aan te zijn. Echter het lampje licht dan niet op (bij Fo 2 wel). Door de knop niet constant in op de voorruit te plaatsen bleek het vocht vanzelf op te houden. Probleem opgelost!
Update okt ’07:
---------------
Nieuwe banden laten monteren (Dunlop) terug een uitzonderlijk goede wegligging EN comfort (ondanks 17’ en verlaging). Auto bevindt zich in (top)conditie.
Update mrt ’08:
---------------
66000 km: Groot onderhoud gehad en vlekkenloos door de autokeuring.
66600 km: Als ik de wagen start duurt het 10seconden vooraleer de tellers werken.
Update april ’08
----------------:
68100 km’s: alles loopt goed. Het verbruik is gedaald naar een nooit gehaalde waarde: 5.83 l/100 km of 1 op 17.1 Een zeer net gebruik voor korte ritten maar het kost me dan ook moeite. Met wat warmer weer zal het verbruik waarschijnlijk nog iets gunstiger worden.
Update juli \'08
---------------
Schade door een wegvliegend ijzeren projectiel op de autosnelweg. Nieuwe bumper nodig, gelukkig nog net de laatste maand in omnium! Hout vasthouden dus! Echter is de lak niet mooi gespoten. Er zijn over de hele breedte verfdruppels te zien,helaas...
Update augustus \'08
-------------------
Het verbruik zakt de diepte in. Door langere ritten en een nieuwe rijstijl haal ik 5.5-5.7 met gemak. De laagste waarde tot nu toe was 5.21l/100km met airco. De Focus blijft me na 2jaar verbazen.
Update december \'08
--------------------
Qua inruil is de focus amper 5500 euro waard ondanks de 77.000 km.
Toch enkele mankementjes blijven me ergeren (zie onderaan).
PROBLEMEN
- 77.900 km
* 41.000 km: vliegwiel(DMF) vervangen (garantie)
* 52.000 km: er knarst SOMS iets achteraan (rubber?) Het komt niet v/d ramen of deuren maar eerder van onder de achterbank (brandstofpomp?) Medereizigers horen het niet of alleen als ik het hen zeg. Helaas vind de garage niets en kan ik me er soms aan ergeren.
* 57.800 km: de mat van de passagierskant is vochtig. Oorzaak zou de airco zijn. Afvoer is in nochthans in orde. In het oog houden dus! (oplossing hierboven).
* 66600 km: Wanneer ik de wagen start duurt het een 10-tal sec. vooraleer de tellers werken. Verder alles in orde. Probleem is aangegeven in de garage. Er wordt verder niets gedaan, ik zal het zo laten.
Een maand later niets meer van te merken ?!
* 77.000km: een krakend geluid te horen van rechtsvoor. Eerst dacht ik dat het vliegwiel wéér versleten was. Uiteindelijk gaat het om \'slijtage\' aan de ophanging waardoor ie gaat kraken. Verder kan het geen kwaad maar aangenaam is het zeker niet.
Verder is de V-riem vervangen omdat deze bij vochtig en winterweer alsmaar piepte, erg vroeg lijkt me. Ook achteraan hoor ik \'klakklak\' bij het wegrijden en dat is ook weer pure \'slijtage\'. Volgens de garage is dit de verlaging de oorzaak. Het stoort me erg maar herstellen kost veel en inruilen is al helemaal een ramp.
Update volgt nog!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.