Ford Focus 1.8 TDCi 115pk Cool Edition (2002)

autoreview

Ford Focus
Ford FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord FocusFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 TDCi 115pk Cool Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In februari 2007 heb ik de Focus gekocht en tot op vandaag ben ik er erg tevreden over. Hiervoor had ik een 3d VW Polo diesel (47kw) uit 1999 en met 235000km op de teller vond ik het tijd voor wat anders. De hoofdreden was niet de kilometerstand maar wel de 3 deuren en de 47kw. Persoonlijk vind ik de vernieuwde Focus 1 een erg mooie auto met prachtige lijnen. De 1.8 TDci is een sterke motor die bij lage toeren al veel trekkracht heeft. Het gemiddelde verbruik is 1:16. Ik had dit hoger verwacht maar ik hou er ook van om vlot door te rijden. Wanneer ik mij netjes aan de snelheid houd en vroeg opschakel is een verbruik van 1:17,5 mogelijk. Dat verschil valt mij nog mee.

Het donkere interieur is mooi en comfortabel. De stoelen zijn stevig en de zithouding voor de bestuurder is goed af te stellen. Wat ik jammer vind is dat de auto geen cruise control heeft. Ook zat er een standaard Ford radio-cassettespeler in en dat vind ik voor een auto uit 2002 echt niet meer kunnen. Gelukkig was dit makkelijk te vervangen.

De boordcomputer is handig en de informatie die gegeven wordt kan goed van pas komen zoals bijvoorbeeld de indicator wanneer het 4 graden of minder is i.v.m. mogelijke gladheid.

In de zomer van 2007 ben ik met de auto naar Italië geweest en dat is erg goed bevallen. Lange ritten zijn comfortabel in de Focus en de Duitse Autobahn is zeker niet vervelend. Uiteraard ook (meerdere keren) de topsnelheid gemeten. De teller blijft (berg af) steken op 210 en volgens de boordcomputer zijn dat 200 echte kilometers. Tijdens de reis vond ik de windruis erg meevallen. Van trillingen heeft de Focus in elk geval geen last en dat is erg fijn.

Wat ik minder goed vind is dat de ruiten vrij snel beslaan. Ook na het vervangen van filters is dit niet veel beter geworden. Maar ondanks dat ben ik erg tevreden over de Focus en heb ik erg veel rijplezier.

PROBLEMEN

De garagehouder bij wie ik altijd mijn auto’s koop en laat onderhouden heeft op mijn verzoek naar een Focus TDci gezocht en gevonden. De onderhoudsboekjes zijn de eerste twee jaar goed ingevuld maar daarna niet meer. Mijn garagehouder heeft de auto compleet nagelopen en mij de auto verkocht met garantie. Zoals ik al zij heb ik 27000km later nog geen serieuze (dure) problemen gehad.

Het valt mij op dat de laatste paar weken de motor een piepend geluid maakt nadat ik de motor gestart heb. Na verloop van tijd verdwijnt dit geluid weer. Ik vraag af wat het kan zijn en dacht zelf aan de v-snaar of een spoel. Kan het te maken hebben met het koudere weer? Waar ik nog banger voor ben is dat het iets met de distributieriem te maken heeft. Ik heb geen idee of dat zou kunnen hoor. Weet iemand bij welke kilometerstand de distributieriem vervangen moet worden?

Tijdens de terugreis vanuit Italië bleef plotseling de kilometerteller staan op 0 terwijl we toch zeker 120 km/u reden en de motor haperde een paar keer. Na een korte pauze bleef van deze problemen niets meer over en ik heb dan ook geen idee waar het aan heeft gelegen. Het instrumentarium gaf geen bijzonderheden aan.

2 weken later liet de Focus mij plotseling staan en de indicator van het motormanagement ging branden. Na afgesleept te zijn kwam ik bij mijn garage terecht en daar bleek de nokkenassensor het te hebben begeven. Deze sensor kost €20. Voordat ik stil kwam te staan had ik al wel gemerkt dat de motor af en toe even inhield maar dat was ook het enige.

Dit zijn de problemen die ik ben tegengekomen met de Focus en die te maken hebben met de auto. Helaas vond iemand het 3 weken geleden nodig om een brievenbus van TNT op te blazen en laat ik nou net mijn auto in de buurt hebben geparkeerd...... schade: €300.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.