Ford Focus 1.8 16V Trend (2002)

autoreview

Ford Focus 1.8 16V Trend (2002)

Signalement

UitvoeringFocus 1.8 16V Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf37.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Distributie

  • 56.917 km

Ik heb reeds eerder op deze site een review over deze auto geschreven, deze kan ik echter niet meer wijzigen. Deze Focus is een hele fijne auto om te rijden en heeft een zeer goede wegligging en een zeer direct stuurgedrag. Over het rijden in deze auto zelf heb ik dus zeker niets aan te merken. Dat is ook de reden waarom ik nu nog steeds in deze auto rijd. De uitrusting van deze auto is voldoende, maar is niet echt riant te noemen. Zo mis ik bijvoorbeeld elektrische en verwarmde buitenspiegels. Ik vind dit type focus zowel het in- als exterieur nog steeds erg mooi al zou de afwerking van vooral het dashboard wel wat beter kunnen. Wat lichte rammeltjes en kraakjes zijn de auto niet vreemd, maar niet echt om je aan te storen.

Over de kwaliteit van deze focus ben ik echter zeker niet te spreken dat in tegenstelling tot veel focus-rijders die er niet veel problemen mee hebben in het algemeen. Bij de kilometerstand 56.917 liep de distributieriem eraf. De motor lag compleet aan puin en er moest een compleet nieuw short-blok gemonteerd worden. De schade zo'n 3.000 euro. De dealer wilde niet tegemoet komen in de kosten omdat de garantietermijn net verlopen was. Na veel getouwtrek heb ik 60 procent van deze reparatie zelf moeten betalen. Erg slechte service van Ford dealer van de Ven uit Vessem. Na deze repatie ben ik nog een keer of 5 terug geweest omdat de motor absoluut niet goed liep. Het leek meer op een oude diesel dan iets anders. Ook de kleppen waren zeer goed te horen in de motor. Iets waarvan ik van te voren nooit last had. Second opinion bij andere Ford dealer gaf ook aan dat de auto absoluut niet goed was gerepareerd. Uiteindelijk is de auto toch nog naar behoren gerepareerd, maar de motor heeft nooit meer zo fijn gelopen als voor de reparatie.

Na eigenlijk mijn buik vol te hebben van deze auto ben ik toch door gaan rijden puur omdat hij zo fijn rijdt. Echter enkele maanden later ontdekte ik dat de auto aan het roesten was aan beide kanten. De buitenspiegels zijn zo op de deuren gemonteerd dat door het rijden en dus trillen van de spiegels de lak van de deur beschadigd en daardoor dus gaat roesten. Dit is door Ford-dealer Obers te Helmond echter geheel kosteloos en netjes hersteld.

Bij kilometerstand 80.000 kreeg de auto last van storingen. Regelmatig viel de snelheidsmeter terug naar 0 tijdens het rijden en gaf daarna meteen weer de werkelijke snelheid aan. Ik heb toen een massakabel bij laten leggen bij de accu. Euvel tijdelijk verholpen, maar sinds kort weer terug en nu is ook de motor tijdens het rijden een keer uitgevallen. Kan best gevaarlijk zijn omdat je op dat moment geen stuurbekrachtiging meer hebt. Ook wil de auto af en toe moeilijk starten als de motor nog niet helemaal is afgekoeld.
Verder heb ik gewoon het reguliere onderhoud aan deze auto gehad.

Jammer dat een auto die zo goed rijdt zo onbetrouwbaar blijkt te zijn.

Koelvloeistoflekkage

  • 103.000 km

2 weken geleden keek ik onder de motorkap en tot mijn verbazing was het koelvloeistofreservoir bijna leeg. Ik kon geen lekkage ondekken en de koppakking is ook niet lek. Meteen bijgevuld en vervolgens vaak gecontroleerd. Het peil zakt echt minimaal na 2 weken. Toen heb ik nog eens goed gekeken of er lekkage was. Nu blijkt dat het thermostaathuis een lichte lekkage heeft. Ik zag wat koelvloeistof op de versnellingsbak liggen. Dus ga ik nu maar snel proberen de lekkage weer te dichten!

versnellingsbaksensor en onderhoud

  • 106.000 km

Ik heb een tijdje geleden de versnellingsbaksensor vervangen. Dat wil zeggen de snelheidssensor die boven op de versnellingsbak zit. Zoals vermeld viel de snelheidsmeter regelmatig uit en was de motor 2 keer uitgevallen tijdens het rijden. Nadat ik de sensor plus bevestigingspin bij Ford besteld had en zelf de sensor heb vervangen is het probleem inderdaad verholpen. Het is wel een lastig karweitje om de sensor los te krijgen. Het stalen borgpinnetje zat namelijk ontzettend vast in de versnellings bak. Ook de sensor zelf kwam er niet makkelijk uit. Je kunt deze sensor alleen vanonder de auto vervangen. Ook heb ik meteen de remschijven en de remblokken rondom laten vervangen. De remschijven die vervangen werden waren nog de originele schijven. Ik heb een vrij normale rijstijl, maar heb de remmen ook niet echt gespaard in de tijd dat ik deze auto rijd. De schijven hebben dus ruim 100.000 kilometer onder de auto gezeten en dat is toch netjes te noemen. Ook heb ik meteen het brandstoffilter laten vervangen. Verder was er ook nog een lichte koelvloeistoflekkage aanwezig bij het thermostaathuis. Hier ben ik nog niet aan toe gekomen, maar ik hoef de laatste tijd ook niet meer bij te vullen. Ik denk dat er misschien een propje zit ter hoogte van de lekkage. Toch gaan we binnenkort de thermostaatpakking vervagen of eventueel het thermostaathuis.

Thermostaathuis

  • 115.000 km

Pas geleden heb ik het complete thermostaathuis vervangen omdat er op die plaats wat koelvloeistof lekte. Dit kunststof thermostaathuis is alleen bij de ford dealer verkrijgbaar en kost ruim 90 euro excl. thermostaat. Toch ook maar meteen de thermostaat vervangen uit voorzorg. Wat vloeibare pakking tussen het blok en het nieuwe thermostaathuis en de lekkage is weer keurig verholpen.

Inhouden motor en moeilijke warme start

  • 120.000 km

Sinds kort weer een vervelend probleem erbij gekomen met mijn Focus. De auto houdt soms even in bij plots gasgeven. Dit is niet altijd het geval maar komt regelmatig een keer voor. Ik denk zelf aan een ontstekingprobleem. Ik heb de auto uit laten lezen, maar hier kwam geen foutmelding naar voren. Wel bleek dat de accu wat minder begon te worden dus die heb ik maar preventief vervagen. De auto is nu 8 jaar oud en er zat nog steeds de originele accu in. Erg goede accu dus van Ford en ik had er nog steeds geen klachten over, maar voorkomen is beter dan genezen. Het starten van de auto geeft de laatste tijd wel meer problemen. Dit ligt echter niet aan de accu,want de auto start alleen slecht als de motor nog warm is of nog vaker als de auto nog niet helemaal is afgekoeld. (na ongeveer 1 uur stilstaan) De auto krijg je wel aan de praat, maar vaak moet je een tweede keer starten en dan lijkt het soms of de motor er letterlijk uitvalt zo heftig is het schokken van de motor als deze aanslaat. Dit wordt de komende tijd dus weer speuren naar deze 2 problemen. Verder heb ik 2 nieuwe voorbanden laten monteren. Dit zijn Uniroyal rainsport banden waar je echt superveel grip mee hebt ook tijdens nat weer.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.