Ford Focus 1.8 TDCi 115pk Ghia (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 1.8 TDCi 115pk Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
Aanschaf Focus
- 120.000 km
Na zoeken op autoscout24.be mijn eerste auro gekocht. Eisen waren dat deze een middenklasser moest zijn, diesel en zo zuinig mogelijk. Na veel reviews lezen kwam ik op een Ford Focus TDCi uit.
Auto in Ghia uitvoering aangeschaft voor 4000 euro met 120000 op de teller. Net al te veel voor een diesel van 8 jaar oud.
Auto bevalt erg goed. Erg stil op de snelweg. Met 115 pk is het een genot om te rijden.
Rammelend geluid bij stationair draaien
- 124.500 km
Na 4500 km prima ritten viel het me op dat in stationaire toestand er een soort rammelent geluid onder de motorkap vandaan kwam. Ik ben geen auto expert, maar het leek iets met de aandrijfriem te maken te hebben. Daarnaast sloeg de startmotor een heel enkele keer over.
De lokale ford dealer heeft er naar gekeken, het bleek een dure reparatie te zijn. Doordat de 'snaarspanner' niet goed functioneerd is er speling op een aantal onderdelen ontstaan. Hierdoor moesten de snaar, de snaarspanner en de as van de startmotor vervangen worden.
Daarnaast bleek er een defect in de thermostaat, en er was een water lek waardoor de waterpomp vervangen moest worden.
Alles bij elkaar een bittere pil (1200 euro), maar nu draait hij weer prima. Prima service van de Ford Dealer (Hasselt motor).
Tegenvaller dus. Hopelijk kan hij er nu weer even tegen. Qua kilometerstand hoop ik er toch wel een paar jaar mee vooruit te kunnen.
Na bijna 4x de werled rond, toch verkocht
- 275.000 km
Met pijn in het hart deed ik uiteindelijk afstand van deze fijne auto. Hij (of zij?) was zeker niet perfect, tijdens mijn 4,5 jaar bezit heb ik redelijk wat reparaties gehad. Een overzicht:
140000 - vervelend domino effect vanwege kaport spanwiel
- dynamo
- spanwiel
- nokas sensor
- kleine lakkage koelsysteem
Rond 180000
- laatste deel uitlaat
- distributieriem (10 jaar)
195000 - normaal onderhoud, maar wel duur
- dual mass vliegwiel (en daarom ook maar meteen de koppeling)
- stabilisatie rubbers (achter)
- nieuwe accu
- nieuwe schijven (rem)
250000 - flinke kosten...
- versleten schakelkabels
- luchtslang turbo
- EGR klep
Bij 275000 verkocht vanwege verhuizing naar het minder diesel gunstige (en terecht) Nederland.
Vanwege voortschrijdend inzicht is de volgende auto zeker geen diesel. Het rijdt heerlijk, maar luchtkwaliteit is niet iets wat je mag negeren. Dus, gas of benzine. Ondanks de lange lijst reparaties was het een heel fijne auto. Dus weer een ford, waarom niet? Het werd dit keer een Fiesta (2011)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Focus
