BMW 325i Touring (2006)

Klep dicht, wees mooi!

BMW 325i Touring
De BMW 325 Touring is een potente, fraai gelijnde estate die het vooral van z'n uiterlijk moet hebben. Zo'n lifestylecombi is nauwelijks praktischer dan de sedan waarvan hij is afgeleid, maar wel erg plezierig om te zien.

De Touring-versie van de 3-serie is een typische BMW. Dat de chique stationwagon geen laadwonder is, zie je meteen aan de korte overhang achter. De achterklep openen kan op twee manieren.  Druk je op de knop onder de achterruitenwisser, dan ontgrendel je het achterruitje. Het afdekzeil schuift vanzelf omhoog en kleine spullen gooi je er makkelijk in. Achter de achterklep bevindt zich een fraai afgewerkte ruimte. Je kunt je storen aan de scharnieren van de achterklep, maar die moeten wel zo groot zijn vanwege de afzonderlijk te openen achterruit.

Onder het afdekscherm meet het bagageruim 460 liter. Geen indrukwekkende waarde, maar dat kan, met de achterbankrugleuning naar voren, oplopen tot 1.385 liter. De hoofdsteunen van de achterbank leg je plat met een ontgrendelingsknop in de zijkant van de steun.

De state-of-the-art 2,5-liter zes-in-lijnmotor met 218 pk is voorzien van variabele klepbediening voor een snellere respons.  Het koppel bedraagt 250 Nm en komt al bij 2.750 toeren vrij. De motor is uitstekend bij de pinken, al hoor je daar zelf weinig van, want er zit zoveel geluidsisolatie omheen dat de fraaie klanken nauwelijks doordringen.

We reden de 325i met de zestrapsautomaat, standaard heeft de auto een handgeschakelde zesbak. De automaat schakelt vrij snel terug; de sportievere rijder zal hem het liefst in de sportstand zetten. Dan kiest hij altijd een versnelling lager dan normaal, waardoor de BMW nog feller reageert. Hij schakelt lekker snel, zonder schokken, en de  overbrengingsverhoudingen  zijn goed gekozen. De achterwielaandrijver onderhoudt 'n innige band met de weg. Zet je de stabiliteitsregeling uit, dan kun je de achterpartij beheerst laten uitbreken. In haakse bochten bij lagere snelheden is de 3-serie even onderstuurd, maar in lange snelle bochten heeft 'ie het 't best naar de zin.

Verstelmogelijkheden

Neem je een drempel, dan voel je dat  nadrukkelijk door het harde onderstel. We moeten in de BMW erg wennen aan de  forse stuuruitslag bij lage snelheden, maar dat ligt aan de optionele actieve besturing.  Dat systeem past de uitslag van de wielen aan de snelheid aan. Bij  stapvoets rijden slaan ze verder uit, bij hoge snelheden is de uitslag juist kleiner. Het stuur biedt riante axiale verstelmogelijkheden  n voelt door z'n dikte prettig aan. De 3- serie heeft erg fijne stoelen, maar BMW is wel karig met bergruimte. Een klein vak op het portier, dat is alles.

Achter het stuur waan je je in een 7-serie. Met twee grote koepels, een minimum aan knoppen en de grote draaiknop voor het iDrive-systeem. Starten doe je met een knop, na eerst de 'sleutel' in de daarvoor  bestemde sleuf geschoven te hebben. Rond het stuur zijn drie kleine hendels.  Aan de linkerzijde zitten er twee, die er precies hetzelfde uitzien. Meerdere keren zaten we aan de verkeerde hendel. Dan wilden we bijvoorbeeld de cruise control inschakelen, maar zetten we het grootlicht aan. Niet echt handig.  De fabriek zet de BMW op 16-inch lichtmetaal met banden in de maat 205/55. Standaard heeft de 325i 'n gewone airco, cruise control en elektrisch be diende ramen voor en achter. Een riante veiligheidsuitrusting

met zes airbags, inclusief doorlopende gordijnairbags, banden met runflat-techniek en een extra uitgebreide stabiliteitsregeling is standaard.

Signalement

Merk Bmw
Model 325i Touring
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 49.207

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.520 mm / 1.817 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.475 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 7,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,6s
Brandstofverbruik 9,2 l/100km
CO2-uitstoot 222 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum