BMW 330d Touring Dynamic Executive (2006) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 330d Touring Dynamic Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 271.000 km |
KM-stand laatst | 311.316 km |
Andere auto gekocht
- 271.000 km
90.000 kilometer. Deze afstand heb ik tevreden afgelegd in mijn BMW E46 330cd. Een enorm fijne auto waar ik eigenlijk nog een hele tijd in had willen rijden. Echter de auto is niet bepaald praktisch te noemen. met name de 2 deuren en de kleine achterklep waren een beperking waar ik meerdere keren tegenaan ben gelopen. Dus op zoek naar een vervanger! Maar wat?
Diesel en meer dan 4 cilinders was een must. In een wereld waar 'downsizing' het toverwoord lijkt, vind ik het heerlijk om in een auto te rijden met wat meer cilinders. Nu het nog kan wil ik er van genieten. Meer dan de 2 deuren van de 330cd was ook een punt op het eisenlijstje. Tevens wilde ik er zowel in vermogen als in koppel niet op achteruit gaan. Uiteindelijk mijn pijlen weer gericht op een 3-serie, een E91 deze keer. Een 325d viel snel af, want minder vermogen en minder koppel dan de E46 (alhoewel heel minimaal!). Aangezien ik meestal een auto koop met wat meer kilometers, ben ik ook een beetje huiverig voor een automaat, i.v.m. de hoge kosten als deze het loodje leggen. Tot slot moesten er persé sportstoelen in zitten, aangezien deze vele malen comfortabeler zijn dan de standaard stoelen.
Tijden heb ik het internet afgezocht naar een geschikt exemplaar. Echter, 330d's zijn er niet in overvloed en ik wilde eigenlijk niet aan de andere kant van het land een auto weghalen. Tot ik op een dag een geschikte auto tegenkwam op een klein half uurtje rijden van mijn huis. Een zwarte E91 330d Dynamic Executive met handbak en sportstoelen. Wel was de kilometerstand wat hoger dan ik eigenlijk in gedachten had (maar de auto was wel ruim binnen budget). Toch maar even gaan kijken en een proefrit gemaakt. Na kort onderhandelen mijn eigen auto ingeruild en ik was eigenaar van een nieuwe auto!
Het is dus een BMW E91 330d met o.a. de volgende opties:
-Sportstoelen
-Lichtsensor
-Regensensor
-Afneembare trekhaak
-Cruise Control
-Climate Control
-Gekoeld vak midden armsteun
-Navigatie
-Automatisch dimmende binnenspiegel
-Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
-Etc...
Mijn ervaringen met het rijden in de auto zijn nog beperkt. Wel heb ik vanuit het mooie Westerkwartier (op de grens van Groningen, Friesland en Drenthe) al een trip gemaakt naar Maastricht. Uiteraard vergelijk ik mijn ervaringen automatisch met mijn vorige auto. Wat hierbij opvalt, is dat de E91 een beetje de oudere en verstandigere broer van de E46 lijkt: hij is sterker, sneller en comfortabeler, maar lang niet zo uitdagend als zijn 'kleine' broertje. Daar waar de E46 er werkelijk om vroeg om hard mee te rijden, heb ik deze neiging bij de E91 een stuk minder. Dit is meer een auto om mee te cruisen dan om hard mee te jagen. Over het verbruik kan ik nog niet heel veel zeggen, maar mijn aanname is dat dit een stukje hoger ligt dan bij de E46. Met de E46 hoefde ik in de zomer totaal niet mijn best te doen om 1:16 te rijden. Ik verwacht dit bij de E91 niet te halen, wellicht omdat deze wat groter en zwaarder is? De trip naar Maastricht resulteerde in +/- 1:15 op de verbruiksmeter. Helaas heb ik het eerste ongemak ook al ervaren. De avond voordat we naar Maastricht zouden rijden, heb ik de auto goed volgetankt. Thuisgekomen bleek de auto diesel te lekken. Gezocht om het internet en dit blijkt een bekende kwaal te zijn, waarbij de ontluchtingspijp lekt. Niet schadelijk, maar gewoon niet helemaal vol meer tanken.
Tot zover mijn ervaringen, zodra er meer te melden is dan vul ik de review aan. Ook foto's zullen volgen.
Puntjes op de i
- 272.746 km
Toen ik de auto kocht was al duidelijk te zien dat de velgen hun beste tijd hadden gehad. Eigenlijk leek het helemaal nergens naar; alle velgen hadden stoeprandschade en bij een aantal liet de lak ook nog eens los. Daarom op zoek gegaan naar een setje vervangende velgen. Toevallig stond er precies dezelfde set te koop (style 161) met goede Michelin banden. Echter, wel helemaal in Maastricht. Mijn vriendin verklaarde mij voor gek, maar ik ben in de auto gestapt en heb de set voor een mooi prijsje gekocht. Maastricht is voor mij 3 uur rijden, dus ik kon weer mooi een stuk rijden met de E91, wat geen straf is. De sportstoelen maakten het mogelijk om zowel de heen- als de terugreis af te leggen zonder tussenstop. De nieuwe velgen liggen er al onder en ik heb de 'oude' banden op voorraad gelegd. Eerder had ik geschreven dat de E91 duidelijk minder zuinig is dan de E46 was. Mogelijk ligt dit (mede) aan de banden. Op de E46 had ik 4x 225/45/17. Op de E91 ligt een breedset met 2x 225/45/17 en 2x 255/40/17.
Gisteren is de auto ook nog naar de garage geweest. Bij de proefrit had ik het niet gemerkt, maar na wat ritjes werd duidelijk dat de auto wel eens uitgelijnd mocht worden. Tevens kwamen er bij het uitlezen foutmeldingen naar voren m.b.t. de gloeibougies (cilinder 2 t/m 6). Ik had verwacht dat de module kapot zou zijn, maar dit was niet het geval. 5 van de 6 gloeibougies hadden de geest gegeven en dus zijn alle 6 de gloeibougies vervangen. Tot slot heb ik de garage gevraagd om de rechter side-skirt opnieuw te bevestigen. Deze zat er al niet mooi op toen ik de auto voor de eerste keer bekeek en de afspraak met de verkopende partij was dat deze opnieuw bevestigd zou worden. Helaas heeft men dit gedaan met kit en zat het ook niet echt goed vast. Mijn eigen garage vertelde mij dat er een paar nieuwe clipjes op zouden moeten en dat deze besteld zijn bij de dealer. Vandaag of morgen komen ze binnen en dan wordt de side-skirt opnieuw bevestigd.
Ervaringen na 10000 km
- 281.000 km
Inmiddels heb ik wat meer kilometers gereden in de bmw. Omdat ik er zeker van wil zijn dat de olie en de filters in goede staat zijn, heb ik besloten om deze allemaal te vervangen. Een leuk klusje voor de zaterdag. Tevens heb ik beide xenonlampen aan de voorkant vervangen. Deze begonnen namelijk te knipperen tijdens het rijden, wat vreselijk irritant was. Enkele weken hierna had ik het idee dat ik iets hoorde zoemen tijdens het rijden. Nu moet ik bekennen dat ik hier erg precies in ben; ik houd niet van geluidjes die (naar mijn mening) niet thuishoren in de bmw. Daarom meteen een afspraak ingepland bij mijn vaste garage. In mijn achterhoofd zaten twee mogelijke oorzaken, namelijk één van de wiellagers die aan vervanging toe zou zijn of een defect differentieel. Helaas bleek het laatste het geval te zijn. Omdat een nieuwe nogal prijzig was, gekozen voor vervanging door een tweedehands onderdeel. Gelukkig kreeg ik hier 3 maanden garantie op.... Twee weken later stond ik namelijk alweer bij de garage, ook het nieuwe (tweedehandse) differentieel had de geest gegeven. Deze week mag ik dus weer langs en komt er nogmaals een ander differentieel op. Hopelijk kan ik er dan weer voor een lange tijd tegenaan.
Maar goed, hoe bevalt de auto nu? Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik een dubbel gevoel bij de auto heb. Laat ik beginnen met de zaken waar ik positief over ben. De auto is vele malen praktischer dan mijn vorige 3 serie. Hierdoor kan ik gewoon in mijn eigen auto de wat oudere familieleden vervoeren en hoef ik niet plaats te nemen in auto's a la Opel Meriva (sorry voor de fans onder ons, maar dit is m.i. een vreselijke auto). Ook onze hond is een stuk eenvoudiger te vervoeren. Wanneer ik kijk naar het interieur, valt het op dat de sportstoelen echt een vooruitgang zijn t.o.v. de standaard sportstoelen die in de coupé zaten. Ook is de auto verrassend snel. Een vriend van mij heeft een Peugeot 208 GTI bij Peugeot Sport en we hebben getest welke auto nou eigenlijk sneller is. Vanaf lage snelheden, bijvoorbeeld bij het rijden op een oprit van de snelweg, is de 208 GTI sneller. Deze loopt dan enkele meters (ik gok 2-3) uit. Vanaf snelheden boven de 100 verslaat de bmw de 208 GTI dan weer duidelijk. We houden het dus op een gelijkspel ;).
Er zijn ook zaken waar ik wat minder enthousiast over ben bij de bmw. Met name het onderstel ben ik niet tevreden over. Het is lastig om uit te leggen waar dit aan ligt, maar ik zal toch een poging wagen. De meeste wegen in Nederland zijn niet helemaal horizontaal (bijvoorbeeld door ongelijke spoorvorming), waarmee ik bedoel dat de linker- en de rechterkant van de auto niet helemaal op gelijke hoogte staan. Hierbij ontstaat bij mij het gevoel dat de auto vrij sterk 'hangt' naar de laagste kant, waardoor het gevoel van scheef hangen vrij sterk aanwezig is. Dit gevoel had ik bij de coupé veel minder. Ik kan me voorstellen dat lezers denken: wat zeurt die gozer nou? Maar voor mij is dit een oprechte ergernis. Daarnaast bekruipt mij het gevoel dat de e90 serie van bmw minder robuust gebouwd is dan de e46 serie. Bij deze auto heb ik namelijk toch al redelijk wat onderhoudskosten gehad, terwijl dit bij de coupé enorm meeviel. Ook lijkt de overall bouwkwaliteit gewoon minder te zijn, maar misschien is dit meer een gevoel dan dat dit ook echt zo is...
Tot slot: Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat ik een goed gevoel heb bij een auto, er moet een soort van 'klik' zijn. Daar waar ik deze duidelijk wel had met de 330 Coupé, ontbreekt deze met de 330 touring. Waarom? Hij is snel, stuurt direct en is behoorlijk praktisch. Echter: de onderhoudskosten liggen vrij hoog en het onderstel is minder goed dan ik gehoopt (en verwacht) had. Er zullen vast nog aardig wat kilometers gemaakt worden in deze auto, maar wanneer het moment van afscheid nemen daar is zal ik hier waarschijnlijk minder moeite mee hebben dan bij de coupé.
2,5 jaar in bezit
- 311.316 km
Bijna 2 jaar geleden alweer dat ik deze review heb bijgewerkt.. Tijd voor een update. De bmw is nog steeds in mijn bezit en ik rijd er nog steeds erg graag in. Echter, corona heeft er ook bij mij voor gezorgd dat de auto meer stil staat dan dat ik er in rijd (slechts 40k km in +/- 2,5 jaar). Sinds het begin van de crisis werk ik vrijwel volledig vanuit huis. Een dikke diesel kan de afgelopen tijd dus zeker niet uit. Maar… het rijdt zo lekker!
De afgelopen 2 jaar is er wel het e.e.a. aan de auto vervangen:
-Zoals ik in deze review al eerder vertelde, waren er problemen met het differentieel. Het vervangen hiervan bleek een lastige klus te zijn. 330d’s van deze serie hebben meestal een automaat en die hebben een ander differentieel dan een handbak. Tevens schijnt het vervangen hiervan iets anders te werken dan bij sommige andere auto’s. Mijn garage kwam er zelf niet uit en uiteindelijk is er bij een bmw specialist een gereviseerd exemplaar onder gekomen. Al met al ben ik de auto 5-6 weken kwijt geweest. Toen ik de auto weer op kon halen heb ik, samen met de garage-eigenaar, een stukje gereden. Het differentieel was mooi stil. Echter, halverwege de proefrit gingen alle toeters en bellen af; lampjes, geluiden etc. Uiteindelijk bleek dat er in de accubak water stond, met alle mogelijke gevolgen van dien. Gelukkig bleek de schade achteraf mee te vallen. Puur toeval natuurlijk dat dit precies op dat moment voor problemen zorgde, maar ik ging bijna door het dak.
-Een paar maanden later heb ik rondom nieuwe brembo remschijven en blokken aangebracht. Tot mijn grote ergernis begonnen de remmen aan de voorkant na een paar duizend kilometer te trillen bij het remmen. Na een tip van een bmw-specialist heb ik aan de voorkant alles vervangen door nieuwe schijven van Zimmerman en keramische blokken van ATE. Sindsdien is het probleem opgelost. Echt een goede tip, veel BMW-rijders die ik spreek kennen het probleem van trillende remmen. Voor een vriend van mij was dit zelfs één van de redenen om afscheid te nemen van zijn 1-serie. Bijkomend voordeel is dat de velgen met keramische blokken een stuk schoner blijven. Het verschil tussen de velgen aan de voor- en achterkant is niet te missen.
-Eind 2020 bleek dat de bmw niet goed op temperatuur kwam. Hier kwam ik toevallig achter toen ik de auto uitlas na een stukje rijden, de bmw geeft de temperatuur van het koelwater namelijk niet aan. (niet helemaal waar, het wordt uiteraard wel gemeten, maar je kan hier niet eenvoudig bij). Egr-thermostaat is daarom vervangen. Tegelijkertijd is ook de carterpan vervangen. Doordat de auto nu steeds op de oprit staat, viel het opeens op dat hij wat olie lekte. Uiteindelijk bleek het schroefdraad niet meer goed, wat de vorige eigenaar geprobeerd heeft op te lossen door er een dikkere afsluitring tussen te zetten. Dit heeft op zich redelijk geholpen, maar is natuurlijk geen mooie oplossing. Het draad opnieuw tappen bleek helaas niet mogelijk, waardoor een (dure) nieuwe carterpan noodzakelijk was.
-Tot slot is er deze week een verse apk opgekomen. Enige aandachtspunt waren de remleidingen aan de achterkant, hier is daarom een stukje van vervangen.
Tot zover de onderhouds-/kostenkant. Valt er dan verder niks te vertellen? Zeker wel! Ik merk dat ik de auto meer ben gaan waarderen. Hij is praktisch, redelijk comfortabel en toch sportief. Verbruik zit rond de 1:15. De sportstoelen zitten prima, hier heb ik nog geen dag spijt van gehad. Ik ga regelmatig een stukje rijden voor de lol en ben bij sprintjes vaak de bovenliggende partij. Helaas mogen we sinds kort nog maar 100, wat zeker in een auto als deze enorm traag aanvoelt. Daarom ging ik af en toe in het weekend wel eens naar de Nurburgring (puur om te kijken, zelf op de ring rijden vind ik teveel risico). Maar door corona is dit ook al een tijd geleden. Af en toe een stukje het gas er op is op de autobahn wel een feest. Soms levert dit verbaasde blikken op van Duitsers in dikke auto’s, de bmw heeft namelijk geen typeaanduiding.
Naar verwachting zal de auto nog zeker 2-3 jaar in bezit blijven. We zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en mijn vrouw wil daarna graag haar Alfa Romeo Mito 1.4 turbo een keer vervangen hebben. De Mito is trouwens een hele fijne auto. Goed uitgerust, prima stoelen en voldoende vermogen. Met 155 pk op 1.100 kg kom je prima mee met het verkeer. Zodra ons nieuwe huis klaar is heeft ze de Mito ruim 6 jaar in bezit. De vervanger wordt waarschijnlijk een Giulietta. Ik vrees dat ik daarna pas weer aan de beurt ben… ;)
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 325i Touring (2006)

BMW 3-serie Touring - Rij-impressie

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben
