BMW 3-serie (2006)

autoreview

BMW 3-serie (2006)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst237.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 330i touring op LPG

  • 237.000 km

Zoektocht
Na serieus lang te hebben nagedacht over de perfecte all-round auto, kwam ik uit op een BMW 330i touring op LPG. Sportief rijden met het gebruiksgemak van een stationwagon; Atmosferische 6-in-lijn met de brandstofkosten van een 3-cilinder. Op papier klonk het goed, maar het duurde 9 maanden totdat ik er eentje tegenkwam die geen LPG-tank in de kofferruimte had.

Gevonden!
Een dag voor de lock-down in de winter van 2020 stapte ik op de trein naar Berlijn om rond middennacht de BMW thuis te parkeren. De vorige eigenaar, een toffe gast, deed er met enige moeite afstand van. Hij had over de jaren een aantal leuke aanpassingen gedaan: Bilstein Pro demping, Eibach verlagingsveren, spacers, lederen interieur, BMW performance alcantara interieurdelen, etc. Maar het belangrijkste was de LPG installatie met onderbouw tank die hij had laten plaatsen om naar eigen zeggen "niet op verbruik te hoeven letten".

Kennismaking
Met een kruissnelheid van 180km/uur over de autobahn werd op de terugreis al duidelijk dat de auto klopte: De motor met 4000 toeren behoudt alle rust en het is nog stil genoeg aan boord om muziek te blijven luisteren. Eén keer stoppen om de 60 liter LPG-tank te vullen en vol te gooien met V-power racing en je kan weer meer dan 1000 km vooruit.

Wireless CarPlay
Na de eerste weken steeds de 7000 toeren op te zoeken, begint het normale dagelijkse gebruik van de auto. Na wat achterstallig en preventief onderhoud en te constateren dat het olieverbruik prima was, werd het tijd om het project voort te bouwen. Als eerste heb ik het scherm vervangen met een hoge resolutie Apple CarPlay touchscreen. Veruit de beste aanpassing die je zelf aan deze auto kan doen! Je iPhone verbindt draadloos bij het instappen met CarPlay en alles werkt nog zoals het bedoelt is: Het knopje op het m-stuur voor de spraakbesturing activeert Siri en met de iDrive knop scroll je door je Spotify lijsten. Briljant!

Dyno
Het verschil tussen LPG en V-power racing is nauwelijks merkbaar, maar ik was toch benieuwd hoeveel van de 258 fabriekspk's er nog in zaten. Dus bij een tuner in de buurt op de Dyno een aantal metingen gedaan: 220pk op LPG, 230pk op V-power. Volgens de tuner prima waarden voor een 16 jaar oude auto. De vermogens- en koppelkromme zagen er goed uit, maar stiekem had ik gehoopt dat er nog iets te verbeteren viel.

Polen
Een bezoek aan Poolse vrienden moest gepaard gaan met upgrades aan de BMW. De stad waar onze vrienden wonen - Opole - is een walhalla voor autoliefhebbers: Ontelbare detailing-, tuning- en merkspecialisten aan huis. De gastank onder de auto had aardig wat corrosie en was de volgende dag al vervangen met een exemplaar die 20km verder uit de fabriek kwam rollen. In Nederland zat er maanden levertijd op en zou de reparatie op het viervoudige uitkomen. In de tijd die over was heb ik de ramen laten blinderen: Deurpanelen los, ramen eruit, blindeerfolie erop, teruggebouwd en binnen 2 uur klaar om te vertrekken; Nooit zo efficiënt meegemaakt! Aangezien het toch los zat, hebben ze ook nog geholpen met het zwart wrappen van de onderste chromen raamlijsten.

Investing
Het lijkt een algemene stelregel voor alle automerken, maar zeker voor BMW en Volkswagen begint boven de twee ton op de teller het investeren: accu, startmotor, stuurpomp, draagarmen. Bij nieuwe auto's heb je afschrijving en bij oude auto's onderhoud. Omdat ik het liever voor wil zijn, hebben we ook maar meteen preventief het gehele koelsysteem vervangen.

Reizen
We houden van roadtrips dus de auto was speciaal voor dat doel uitgezocht. Met vier personen en bagage comfortabel, snel en betaalbaar door Duitsland cruisen om hem vervolgens over de bergpassen te sturen. Los misschien van elektrische auto's kan ik op dit moment geen beter alternatief bedenken die alles zo goed combineert. Dus tenzij er goede alternatieven langskomen in de reacties blijft deze BMW de komende tijd en wordt zijn vervanger waarschijnlijk elektrisch. Tot het zover is proberen we alle uithoeken van Europa aan te doen. Er voelt niks vrijer dan het stuur een windrichting op te draaien, het gas in te trappen en te kijken waar je aan het einde van de dag uitkomt.

































4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens