BMW 318i Touring High Executive (2007)

autoreview

BMW 318i Touring High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering318i Touring High Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf213.000 km
KM-stand laatst257.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed ingereden 3-Serie Benzine

  • 257.000 km

Ik heb deze Montego blauwe BMW 3-serie Touring gekocht in Augustus 2013 toen ik wat minder kilometers ging maken en mijn Audi A4 TDI uit 2001 ook wel aan vervanging toe was.

Toen ik de auto kocht stond er 213.000 km op de teller terwijl de auto nog geen 6 jaar oud was. Ik heb dit twee keer eerder gedaan bij diesels die beide dealeronderhouden waren en er netjes uitzagen. Ook bij deze BMW was er aan de buitenkant weinig tot niks te merken van de hoge km stand en onderhoud was netjes afgestempeld. Verder is de High Executive lekker uitgebreid met grote navigatie, goede sportstoelen en mooie velgen. Verder betreft het een model wat net de update van efficient Dynamics heeft gehad waardoor het vermogen van de 318i steeg van 129 naar 143pk, het verbruik gedrukt werd door technische aanpassingen waaronder een prima werkend start/stop systeem. Verbruik vind ik dan ook zeer goed te noemen. Ik haal met meestal rustige, maar af en toe sportieve rijstijl 1 op 15 in de zomer en 1 op 14 in de winter gemiddeld. Ik had een verbruik van 1 op 13 verwacht.

Ik ben inmiddels ruim 40.000 km verder en qua rijgenot geen moment spijt van mijn keuze gehad. Daar staat wel tegenover dat ik aan onderhoud meer kosten heb moeten maken dan verwacht. Na een paar duizend km in de auto begon het lampje voor olie bijvullen te branden, dus netjes een liter olie bijgevuld, maar 2.000 km later brandde het lampje weer. Niet goed.... Het begon me ook op te vallen dat de auto behoorlijk rookte, dus waarschijnlijk werd de olie ergens verbrand want er was nergens lekkage te zien.

Na een controle bij een gepensioneerde BMW specialist bleek het diverse oorzaken te kunnen hebben, dus eerst maar het goedkoopste onderdeel, het kleppendeksel, vervangen. Samen met wat andere zaken (kapotte Angel Eye kan natuurlijk niet) kostte me dat 500 euro. Dat lostte het probleem niet op, dus toen de klepseals laten vervangen voor iets van 1500 euro. Daarna was het olie lekkage euvel verholpen gelukkig en was ik weer erg blij met het strakke weggedrag en goede verbruik van de auto.

De auto leek na de operatie ook iets meer vermogen te hebben en overall ben ik ook erg te spreken over de opbouw van het vermogen, dat is mooi geleidelijk en in bochtenwerk is dat wel zo prettig. Ik kan rotondes en rondingen in snelwegen dan ook ongelofelijk hard nemen en dat tovert toch elke keer weer een hele brede glimlach op mijn gezicht.

De APK kwam de auto goed door met alleen nieuwe remblokken achter en complimenten voor de staat van de auto.

Het viel mij echter steeds vaker op dat de auto rond de 100 km/u een irritant zoemend geluid maakte, bij 110 km/u was het weg, maar met al die 100 km/u wegen in NL is dat natuurlijk geen pretje alhoewel ik dus steeds vaker 110 km/u reed. Ik. dacht eerst dat het door de banden kwam, dus nieuwe winterbanden eronder gezet, maar gezoem was er nog steeds. Na wat onderzoek bleek het om het differentieel te gaan. Ik heb een gereviseerd differentieel laten monteren via Hardeman Motorsport met extra goede Royal Purple olie en sindsdien is de Bimmer gelukkig weer heerlijk stil op elke snelheid. Zelfs bij 160 op de autobahn is het een heerlijk stille auto.

Eind van de zomer van 2015 keek ik bij toeval eens in de koelvloeistof en zag daar dat deze zwartig was met wat mayonaise vorming rond de opening... opnieuw niet goed...

Kort daarna de koppakking laten vervangen inclusief afvlakken en dat lijkt het euvel verholpen te hebben.

Al met al dus best wat (motorische) problemen gehad met de auto in twee jaar, maar desondanks heeft de auto me nooit laten staan en heb ik zelf ook het risico genomen om een auto te kopen met hogere km-stand.

Voordat ik de auto kocht heb ik redelijk wat onderzoek gedaan en al wel gehoord / gelezen dat de bobines vaak een probleem zijn bij de 318i en 320i, maar daar heb ik nog geen last van gehad gelukkig. Een BMW specialist vertelde mij dat dit euvel vooral voorkomt bij de life cycle update van modeljaar 2009, waarschijnlijk door slechtere koeling van de motor in dat model om wat voor reden dan ook.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens