AC Schnitzer ACS3 Sport, GP3.10 en ASC1
Aantrekkelijk concours
Rare jongens, die Duitsers. Ze maken de beste sportcoupés en -sedans ter wereld, en beginnen vervolgens massaal allerlei bedrijfjes om deze modellen opnieuw onder handen te nemen. Neem de nieuwe BMW M3. Niet bepaald een auto waarvan je zegt, 'nou dat onderstel mag nog wel eens flink onder handen worden genomen, het is maar slappe hap'. Toch is dat exact wat AC Schnitzer gedaan heeft. En omdat de tuners toch bezig waren, hebben ze meteen een compleet nieuw uitlaatsysteem (speciaal ontworpen voor de M3) onder de auto gelegd en het motormanagement onder handen genomen. Resultaat: 475 pk. Helaas voor enthousiastelingen die al in hun M3 zijn gesprongen en richting het oosten zijn gedraaid: de bewuste powerupgrade wordt niet leverbaar, zo horen we pas als we met de auto gereden hebben. Gewonde stervelingen moeten het doen met de uiterlijke wijzigingen, het nieuwe uitlaatsysteem (dat nog wel een pk'tje of tien extra oplevert) en onze ervaringen met de 475-pk versie tijdens een testdag op een Duits militair vliegveld.
Het tuningbedrijf wilde in elk geval hoe dan ook voorkomen dat mensen niet weten met wie ze te maken hebben, dus is er uitvoerig gestrooid met logo's en naambordjes: de wielen, de wielkasten, de uitlaten en bijna elke chromen toevoeging heeft de naam van AC Schnitzer erop. Tsja, tuning is natuurlijk een soort van graffiti; AC Schnitzer was here. Ook van binnen hebben de Duitsers als een tornado huisgehouden. Naast een overdaad aan aluminium waren ook pook, dashboard en zelfs iDriveknop niet veilig. Onze smaak is het niet echt, maar ongetwijfeld zijn er genoeg mensen bij wie dit gretig aftrek vindt.
Kuurtje
Onze ervaringen met standaard M3 zijn alles behalve negatief. De scherpte van de auto is onvoorstelbaar goed, zeker als je op het circuit de grenzen opzoekt. De concurrentie roept steeds harder dat zij toch ook goede wagens in huis hebben, maar auto's als een Lexus IS-F of de Mercedes C63 AMG zijn gewoon keihard minder goed. Maar, schreven we al tijdens de eerste rijimpressie, er waren een paar zaken die toch ons tegenvielen aan de M3. Eén daarvan was dat de auto zich bij normaal rijgedrag toch wel erg braaf gedraagt. Juist op dit vlak is bijvoorbeeld de C63 AMG heer en meester, het is een auto die constant laat weten dat hij klaar is voor een agressieve actie. Iets wat een M3 niet doet. Voor sommige mensen is dat prima. Die zoeken juist een auto die het op het circuit goed doet, maar waarmee je ook rustig naar de ouderavond op de basisschool kunt. Maar als je wel een opgefokt monster wilt hebben, biedt de M3 misschien niet wat je zoekt. Juist dan heb je een AC Schnitzer-kuurtje nodig. De V8 in de ACS3 Sport pakt behoorlijk vroeg op en jaagt zichzelf in hoog tempo in de toeren. Dit alles met een geluid dat veel indrukwekkender is dan dat in de gewone M3.
We draaien de landingsbaan op. Zelden zo enorm veel ruimte gehad! Bijna automatisch gaat in ons hoofd de knop om; het ESP hadden we gelukkig al uitgezet. Wrroooaah, daar gaan we. Net even te scherp insturen en gas erbij. Overstuur! Met al dat asfalt is er geen enkel probleem om deze BMW eens lekker dwars te gooien. En als de neus eindelijk weer naar voren wijst dan is het terrein gelukkig groot genoeg om het op hetzelfde stuk nog een keer te doen. En om eens lekker door te blazen zonder dat je bang hoeft te zijn voor platte petten. De ACS3 Sport is op zo'n moment een érg leuke auto. Hij fokt je op, zorgt voor een enorme grijns op je gezicht. Aan de uitstraling denk je geen moment. Maar dat verandert natuurlijk wel als je de boulevard opzoekt. Want dit gevaarte is enigszins over the top.
Koken
Toch kan het altijd nog extremer. Neem de GP3.10. Deze 335i is werkelijk de waanzin voorbij. De uiterlijke aanpassingen zijn al tot daar aan toe, van binnen is het allemaal nog een stapje erger. Maar dan een blik onder de motorkap. Die rare Duitsers hebben de V10 uit een M5 gesloopt en hem in dit gevaarte gelepeld. Een 3-serie met een tiencilindermotor... Weer eens wat anders. Maar, dit is niet de enige aanpassing. AC Schnitzer heeft er een lpg-tank ingelegd. Een V10 op autogas dus. En, oh ja. Hij heeft 550 pk. Genoeg om de auto boven de 300 km/h krijgen. Op de hogesneleheids-kombaan in Nardo heeft de auto zelfs een officiele 318 km/h neergezet. Hoezo is gas om op te koken?
Het betreft overigens een concept-car. Als je er eentje wilt kopen, heb je pech gehad, het exemplaar op deze pagina is het enige ter wereld. Wel eentje die volledig in staat zijn eigen boontjes te doppen, zo ontdekken we even later. De merkwaardige uitlaat - die wat wegheeft van een Buggati Veyron of een Koenigsegg - geeft de uitlaatgassen in ieder geval vrij baan. Stationiar klinkt de V10 voor geen meter, als een soort ongeorganiseerd orkest van buitenboordmotoren. Maar zodra er toeren worden gemaakt, verandert dit in een waanzinnige sound. Zoals bekend worden de M5 en de M6 alleen met de SMG-versnellingsbak geleverd, dus deze heeft AC Schnitzer maar meteen overgeheveld naar hun GP3.10, die daarmee de enige nieuwe 3-serie met SMG is geworden.
Smoes
Maar helaas; in tegenstelling tot de twee andere auto's op deze pagina's mogen we niet zelf achter het stuur kruipen. Zelfs onze smoes dat dat tot écht nodig is voor de foto (onzin natuurlijk, maar ja in vrede, oorlog en het bemachtigen van stuurtjes tijdens testsessies is alles geoorloofd) én de video die we maken (en die is te zien en vooral beluisteren op www.autoweek.tv), vindt geen gewillig oor. Heeft te maken met de verzekering, claimt de tuner. Nou ja, voor een keertje een bijrijdersstoel dan maar. Dat geeft in ieder geval de gelegenheid om het idiote interieur te bekijken. Een paar beige-bruine stoffen en suède overheersen het interieur samen met hetzelfde gifgroen als de buitenkant van de auto. Eigenlijk gewoon een misselijkmakende combinatie, maar in zo'n ridicule auto als deze verwacht je misschien ook niet anders. Achter het (eveneens beige) stuurtje vinden de flippers waarmee de SMG-bak bediend kan worden. Geen sinecure om dat allemaal over te zetten. Voor de kleine versnellingspook een digitaal beeldscherm waarmee de status van de lpg-installatie in de gaten kan worden gehouden. Eenmaal op de grote lap asfalt is niet eens de acceleratie het meest indrukwekkend, maar het waanzinnige geluid. Een soort wanhopig gehuil dat aangeslingerd wordt op het moment dat je op het gas gaat. Bij een beetje liften komt er vervolgens ruimte voor allerlei mechanisch gehamer. Weer op het gas en het gehuil begint weer. Wauw! Toch stappen we enigszins gedesillusioneerd uit; we willen zelf rijden! De Duitsers zijn onverbiddelijk. Dan maar nog een rondje in de ASC3. Na tweehonderd meter zijn we onze teleurstelling alweer vergeten.Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod
Lees ook

AC Schnitzer pompt 100 pk extra uit BMW M3 Touring

BMW 316i Compact (1999) - Liefhebber Gezocht

BMW M3 CS: Lichter, sterker, harder

Praktijkervaring: wat vinden eigenaren van een BMW 3 Serie van hun auto?

Zo bizar was bijtelling: slechts 40 BMW 330e iPerformance-rijders hadden 7 procent
