AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Zakenauto van het jaar: BMW 5-serie
Over zijn verkiezing tot 'Zakenauto van het Jaar 2005' was geen discussie mogelijk: na de cijfermatige berekening stak de BMW 5-serie al met kop en schouders uit boven de concurrenten.
Over zijn verkiezing tot 'Zakenauto van het Jaar 2005' was geen discussie mogelijk: na de cijfermatige berekening stak de BMW 5-serie al met kop en schouders uit boven de concurrenten.
Het is niet de eerste keer dat de BMW 5-serie is verkozen tot Zakenauto van het Jaar. Dat gebeurde eerder al in 1988, toen de verkiezing zijn derde jaar was ingegaan.
Zelfs als de voltallige jury de zogenaamde emotiepunten die zij in het laatste stadium kan toekennen, aan nummmer twee, de Volvo V50, had gegeven, was de '5' nóg bovenaan geëindigd. Dat betekent dat er na vier jaar weer een Duitse winnaar is van de prestigieuze prijs, die jaarlijks sinds 1986 door het vakblad Automobiel Management wordt georganiseerd.
De jury van de verkiezing word gevormd door vier directeuren van leasemaatschappijen, vier grote fleetowners, een onafhankelijke leaseconsultant en drie autojournalisten, waaronder AutoWeekredacteur Henny Hemmes.
De jury beoordeelde de bijna zestig deelnemers, die allemaal minimaal een jaar op de Nederlandse markt moeten zijn op zes criteria. Ondanks het feit dat de 5-serie geen goedkope auto is, scoorde hij bij de cijfermatige beoordeling qua kilometerkostprijs, aandeel in de zakelijke markt en kwaliteit van de importeur en zijn dealers veel punten. Op de volledigheid van het programma en de uitstraling is er bij de zaken-BMW evenmin te klagen.
Bijzonder was de komst van de Toyota Avensis in de top tien. Toyota is bezig met een opmars en de enige reden waarom hij nog niet bij de top drie eindigt is dat het merk nog niet genoeg imago heeft. Maar dat is volgens de jury alleen nog een kwestie van tijd.
Opvallend was ook dat Mercedes uit de lijst met tien finalisten is verdwenen. De Duitsers hebben jaar in jaar uit vanuit de top drie meegedongen naar de ereprijs, maar zijn nu geëindig op plaats twaalf. Ook Ford, die het met de Focus toch goed doet, heeft geen kans gezien de finale te bereiken.
De AMbitie-prijs voor de sterkste nieuwkomer is gewonnen door de Audi A4. Of hij zijn verwachtingen waar kan maken zal de jury in 2006 moeten beoordelen.
Uitslag Verkiezing Auto van het Jaar 2005
1. BMW 5-serie
2. Volvo V50
3. Golf V
4. Renault Scénic
5. Peugeot 307
6. Toyota Avensis
7. Peugeot 206
8. Renault Espace
9. Audi A3
10. Volvo S40
Het is niet de eerste keer dat de BMW 5-serie is verkozen tot Zakenauto van het Jaar. Dat gebeurde eerder al in 1988, toen de verkiezing zijn derde jaar was ingegaan.
Zelfs als de voltallige jury de zogenaamde emotiepunten die zij in het laatste stadium kan toekennen, aan nummmer twee, de Volvo V50, had gegeven, was de '5' nóg bovenaan geëindigd. Dat betekent dat er na vier jaar weer een Duitse winnaar is van de prestigieuze prijs, die jaarlijks sinds 1986 door het vakblad Automobiel Management wordt georganiseerd.
De jury van de verkiezing word gevormd door vier directeuren van leasemaatschappijen, vier grote fleetowners, een onafhankelijke leaseconsultant en drie autojournalisten, waaronder AutoWeekredacteur Henny Hemmes.
De jury beoordeelde de bijna zestig deelnemers, die allemaal minimaal een jaar op de Nederlandse markt moeten zijn op zes criteria. Ondanks het feit dat de 5-serie geen goedkope auto is, scoorde hij bij de cijfermatige beoordeling qua kilometerkostprijs, aandeel in de zakelijke markt en kwaliteit van de importeur en zijn dealers veel punten. Op de volledigheid van het programma en de uitstraling is er bij de zaken-BMW evenmin te klagen.
Bijzonder was de komst van de Toyota Avensis in de top tien. Toyota is bezig met een opmars en de enige reden waarom hij nog niet bij de top drie eindigt is dat het merk nog niet genoeg imago heeft. Maar dat is volgens de jury alleen nog een kwestie van tijd.
Opvallend was ook dat Mercedes uit de lijst met tien finalisten is verdwenen. De Duitsers hebben jaar in jaar uit vanuit de top drie meegedongen naar de ereprijs, maar zijn nu geëindig op plaats twaalf. Ook Ford, die het met de Focus toch goed doet, heeft geen kans gezien de finale te bereiken.
De AMbitie-prijs voor de sterkste nieuwkomer is gewonnen door de Audi A4. Of hij zijn verwachtingen waar kan maken zal de jury in 2006 moeten beoordelen.
Uitslag Verkiezing Auto van het Jaar 2005
1. BMW 5-serie
2. Volvo V50
3. Golf V
4. Renault Scénic
5. Peugeot 307
6. Toyota Avensis
7. Peugeot 206
8. Renault Espace
9. Audi A3
10. Volvo S40
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond
Nieuws
Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Vergelijkende test
Toen 200 nog een magisch getal was – Audi 200 20V Quattro vs. BMW 535i
Nieuws
Heftig gefacelifte BMW 5-serie of in beeld, nu zonder ‘M’
Nieuws