VriMiBolide: BMW M3 CSL (E46 én E36!)
We zijn ons er maar al te zeer van bewust wat voor icoon de E30 M3 was, doordrenkt van BMW Motorsport-genen. En ja, ook de huidige E92 M3 is een machtig apparaat met z'n 420 pk sterke V8-spierballen. Maar het mooie van de rijke historie van de BMW-sporter is dat iedereen z'n eigen favoriet heeft. En dus daarom nu aandacht voor de versie die volgens de auteur de échte parel is, de M3 CSL.
CSL staat bij BMW voor Coupé Sport Leichtbau, dus extra lichte versies van de huis-tuin-en-keuken-M3's. De nadruk ligt niet zozeer op karrenvrachten extra vermogen, maar vooral een nog scherper rijgedrag. Zie de gewone M3 als een Victorinox zakmes en de CSL-versie als een door een Japanse meestersmid gemaakte katana.
Wat weinigen weten, is dat BMW al in de vorige eeuw aan het CSL'en was geslagen. Want de E46 M3 CSL mag bij veel liefhebbers dan wel bekend zijn, het was niet de eerste M3 CSL die ooit de fabriekspoorten verliet. Nee, dat was de E36 M3 CSL.
BMW bracht die auto in 1995 op de markt na veel vraag van de clientèle. Die wilden een homologatie-BMW om een vuist te maken tegen de machtige Porsches in de racerij, iets wat op dat moment maar moeizaam lukte.
De eerste CSL (foto's 2, 3, 5, 6, 7 en 8) onderscheidde zich van de gewone M3 door een gestript interieur. In het streven naar een lager gewicht sneuvelden de radio, de airconditioning, de lederen bekleding en het schuifdak. Zodoende was de CSL dik 100 kilogram lichter. Verder haalden de ingenieurs de snelheidsbegrenzer weg, die normaliter bij 250 km/h een einde aan de pret maakte.
Alle E36 CSL's zagen er hetzelfde uit: de kleur Alpine wit was de enige optie en links voorop en rechts achterop de auto had de motorsportdivisie stickers geplakt die het raceaspect moesten benadrukken. En natuurlijk was er die joekel van een achterspoiler. Binnenin had de auto veel koolstofvezel en BMW Motorsport-logo's.
BMW wil geen precieze aantallen noemen, maar liefhebbers schatten dat er ongeveer 120 exemplaren van de E36 M3 CSL van de band rolden. Door die zeldzaamheid is het bij de echte liefhebbers een felbegeerde auto.
Anderhalf keer zo duur
Het CSL-avontuur smaakte bij BMW duidelijk naar meer. Dus toen de volgende generatie M3, de E46 al een tijdje op de markt was, kregen de ingenieurs toestemming om aan een nieuwe lichtgewicht te beginnen. In 2004 kwam-ie op de markt.
Het recept kwam in grote lijnen overeen met dat van z'n stamvader. Ook hier speelde gewichtsbesparing een cruciale rol, in totaal schudde de ultieme E46 ongeveer 110 kilogram af ten opzichte van z'n gewone broer.
BMW bewerkstelligde dit door een fors pakket aan maatregelen: zo had de auto een koolstofvezel dak, een extra dunne achterruit en een kartonnen(!) laadvloer voor de bagageruimte. De geluidsisolatie was drastisch beperkt. Verder moest ook deze CSL z'n airco en radio in de fabriek achterlaten onder het mom van de Leichtbau. Overigens konden klanten die luxe voorzieningen alsnog weer bestellen, want vrij veel mensen dan ook deden.
De aandrijflijn was ook anders. De 3,2-liter zes-in-lijn werd in deze CSL tot het uiterste getergd en perste er 360 pk uit, schakelen ging per definitie via BMW's racy SMG-transmissie.
Het bleef niet bij lichtgewicht bouw en extra vermogen, de kracht van deze auto zit 'm in de perfectionistische details. De besturing was aangescherpt, het onderstel aangepast en door het koolstofvezel dak lag ook het zwaartepunt lager dan bij de gewone M3. De Dynamic Stability Control (DSC) was aangepast voor nog meer pret op het circuit. Ook stond de M3 CSL op semi-slicks, ideaal voor droge trackdays maar minder geslaagd als het regent.
Het resultaat van dit alles? Een fenomenale rijdersauto. Alles klopt aan de E46 M3 CSL. Als eerste kunnen er gewoon vier mensen mee (al wil je dan misschien toch wel airconditioning), waar dat bij de 911 GT3 alleen theorie blijft. Combineer dat met de messcherpe rijeigenschappen en je hebt eigenlijk de ultieme allrounder voor circuit en de openbare weg.
En dan is er nog dat geluid, een volslagen unieke metalige rasp die z'n weerga niet kent. Wat dat betreft is het misschien nog niet eens zo jammer dat BMW voor de volgende M3 de V8 in de wilgen hangt en weer terugkeert naar de zes-in-lijn, al wordt die ditmaal vergezeld door turbo's.
De M3 CSL was alleen al om z'n prijs een auto voor connaisseurs. De auto was dik anderhalf keer zo duur als de reguliere E46 M3 en die was al zo goed. Aanvankelijk hield de auto z'n waarde niet zo goed, maar inmiddels begint de M3 CSL meer en meer een iconische status te verwerven als misschien wel de beste rijders-M3 ooit.
Het bewijs werd nog maar eens geleverd toen een Duits tijdschrift de 450 pk sterke BMW M3 GTS (de spirituele opvolger van de E46 M3 CSL) op de Ring losliet en dit twee ton kostende apparaat nauwelijks sneller bleek dan z'n bijna tien jaar oude voorganger, die destijds 120.000 euro kostte.
Kortom, die E46 M3 CSL was een koopje. Er zijn er maar 1.400 gebouwd en mocht je het geld hebben: koop er eentje nu het nog kan, dit zou wel eens de mooiste en verstandigste investering van je leven kunnen worden!
Als uitsmijter een video van de M3 E46 CSL op de Nordschleife. De beeldkwaliteit is niet bepaald 1080p, maar zet de speakers vol open en je vergeeft het ons direct!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen