AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verpletterend: BMW M3 Concept
1
Op de Autosalon van Genève heeft BMW eindelijk het doek van de langverwachte BMW M3 Concept gehaald. Lexus, Audi en Mercedes-Benz kunnen hun borst nat maken.
Op de Autosalon van Genève heeft BMW eindelijk het doek van de langverwachte BMW M3 Concept gehaald. Lexus, Audi en Mercedes-Benz kunnen hun borst nat maken.
Hij heet nog een Concept, maar reken er maar op dat deze M3 voor 90 procent gelijk is aan de versie die uiteindelijk eind dit jaar in productie gaat. Dat betekent dus dat de snelste 3-serie zich, meer nog dan bij de vorige generatie, nadrukkelijk onderscheidt van zijn minder bedeelde broeders.
De nieuwe M3 heeft een grotere spoorbreedte en uitgeklopte zijschermen achter, waardoor er geen misverstand over bestaat dat je naar een serieuze sportcoupé kijkt. Maar het is vooral de bult op de motorkap (het 'powerdome', zoals BMW het noemt), die de auto tot een dreigende verschijning in je achteruitkijkspiegel maakt.
De conceptcar is voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen die sterk doen denken aan die van de lichtgewicht M3 CSL. Het dak is net als dat van de M6 lichter dan dat van de andere modellen, door het gebruik van plastic versterkt met koolstofvezel. Het is nog even de vraag of die constructie de productieversie ook haalt.
Kijken we onder de kap, dan zien we zoals het een M-model betaamt een atmosferische motor. Voor het eerst in de M3-historie is het een V8. Voor de M3 Concept geven de Beiers nog geen vermogen op, maar reken voor de productieversie op een dikke 420 pk. Audi's RS4 zit immers op 420 pk en de C63 AMG die er ook aan zit te komen krijgt waarschijnlijk nog meer vermogen op de achterwielen. In de toekomst volgt ook weer een Cabriolet-versie van de M3.
Mocht u de auto in het echt willen bewonderen: hij staat op de Autosalon van Genève, die tot 18 maart geopend is.
De nieuwe M3 heeft een grotere spoorbreedte en uitgeklopte zijschermen achter, waardoor er geen misverstand over bestaat dat je naar een serieuze sportcoupé kijkt. Maar het is vooral de bult op de motorkap (het 'powerdome', zoals BMW het noemt), die de auto tot een dreigende verschijning in je achteruitkijkspiegel maakt.
De conceptcar is voorzien van 19 inch lichtmetalen wielen die sterk doen denken aan die van de lichtgewicht M3 CSL. Het dak is net als dat van de M6 lichter dan dat van de andere modellen, door het gebruik van plastic versterkt met koolstofvezel. Het is nog even de vraag of die constructie de productieversie ook haalt.
Kijken we onder de kap, dan zien we zoals het een M-model betaamt een atmosferische motor. Voor het eerst in de M3-historie is het een V8. Voor de M3 Concept geven de Beiers nog geen vermogen op, maar reken voor de productieversie op een dikke 420 pk. Audi's RS4 zit immers op 420 pk en de C63 AMG die er ook aan zit te komen krijgt waarschijnlijk nog meer vermogen op de achterwielen. In de toekomst volgt ook weer een Cabriolet-versie van de M3.
Mocht u de auto in het echt willen bewonderen: hij staat op de Autosalon van Genève, die tot 18 maart geopend is.
In AutoWeek 10, die op 7 maart in de winkels ligt, leest u alles over de BMW M3 Concept
Had je deze auto's al gezien?
![BMW 3-serie Touring 320i M Sport [LIVE COCKPIT, DAB, LED, APPLE CARPLAY, M SPORTSTUUR, TREKHAAK AFNEEMBAAR, CRUISE, CLIMATE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57734794/0-cb58911afeef2931bc56ddccd5b7f5d9.jpg)
BMW 3-serie Touring 320i M Sport [LIVE COCKPIT, DAB, LED, APPLE CARPLAY, M SPORTSTUUR, TREKHAAK AFNEEMBAAR, CRUISE, CLIMATE, NIEUWSTAAT]
- 2020
- 141.447 km
€ 28.940

BMW 3-serie Cabrio 320i Executive | NL Auto | NAP |
- 1996
- 134.846 km
€ 8.450

BMW 3-serie Touring BMW 320i / PANORAMADAK / RIJDT SCHAKELT GOED / NAP
- 2006
- 238.575 km
€ 3.949
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws