Supershowroom: BMW 3-serie
Kies jouw favoriete Dreier!
Dit is het idee achter Supershowroom: we pakken van een bepaald merk een model dat je nu in de showroom kunt kopen en zetten deze naast zijn voorgangers. In het geval van de BMW 3-serie is dat eenvoudig: de eerste Dreier (interne code E21) kwam in 1975 op de markt, zes generaties later zijn we aanbeland bij de F90, de huidige 3-serie. De vraag is vervolgens eenvoudig: welke 3-serie is jouw favoriet?
Op deze manier kunnen we onze eigen supershowroom gaan samenstellen, waarbij we uiteindelijk een prachtige collectie auto's hebben die meerdere decennia autohistorie vertegenwoordigen en die 'het ultieme wagenpark' van de Nederlandse autoliefhebber belichamen. Welk decennnium zal straks het beste vertegenwoordigd zijn? Waren auto's uit de jaren 70 mooier dan die van nu? Of ben je meer van de jaren 80- en 90-types? De bal ligt bij jou!
Goed, we trappen dus af met de BMW 3-serie, die inmiddels een geschiedenis van zes generaties heeft.
BMW 3-serie (E21)
De oerversie van de 3-serie kwam in 1975 op de markt als opvolger van de 02-serie. Het dashboard was vrij revolutionair voor die tijd, doordat de middenconsole naar de bestuurder toe was gebogen. De eerste 3-serie was er alleen als tweedeurs. Op motorengebied was er keuze uit een 1,6-liter viercilinder (voor de 315), een 1,8-liter-vierpitter (316 en 318), een 2,0-liter vier- én zescilinder (320) en een 2,3-liter zes-in-lijn voor de 323i. De basisversies (315-318) hadden enkele koplampen, de duurdere Dreiers herken je aan de dubbele kijkers.
BMW 3-serie (E30)
In deze 3-serie, waarvan de productie in 1982 begon, monteerde BMW voor het eerst een dieselmotor: de 324d met 84 pk. De versie met turbo, 324td genaamd, schopte het tot 116 pk. Aan de andere kant van het spectrum stond de E30, die inmiddels een legendarische status heeft bereikt: de M3. In zijn laatste incarnatie, de Evo 3, perste de ongeblazen 2,5-liter viercilinder er 238 pk uit. Zescilinders waren er natuurlijk ook, waarvan de alleen in Zuid-Afrika leverbare 333i waarschijnlijk de meest bijzondere is.
BMW 3-serie (E36)
Met de E36 enterde BMW de nineties. Het model kenmerkt zich door zijn relatief lange motorkap en korte kont. Net als de E30 had je hem in diverse carrosserievarianten: de driedeurs Compact, vierdeurs sedan, cabrio en ook weer een stationwagon. De E36 tweedeurs heette nu coupé en daar was ook een M-versie van, net als van de cabrio en de sedan. De M3 was voor het eerst een zescilinder, eerst was er een 3,0-liter met 286 pk, later kwam er een 3,2-liter met 321 pk.
BMW 3-serie (E46)
Qua design borduurt de E46, op de markt vanaf 1998, voort op zijn voorganger. Nu we de M3 inmiddels als rode draad door dit verhaal hebben lopen, zoomen we daar weer wat verder op in. De M3 was in E46-kostuum alleen nog leverbaar als cabrio en coupé, met onder de kap een 3,2-liter zescilinder van 343 pk. De versie waar verzamelaars vooral achteraan zitten, is de lichtere en sterkere M3 CSL, waarvan er slechts 1.400 zijn gebouwd.
BMW 3-serie (E90)
BMW leverde in de E46 al een M3 met 4,0-liter V8, maar die GTR was bedoeld voor de racerij. Nu was de straatversie ook standaard voorzien van een 420 pk sterke achtcilinder. De E90 dook voor het eerst op in 2005 en verdweeen in 2013 weer van de markt. Een primeur was de cabrio, die voor het eerst leverbaar met een elektrisch bedienbare hardtop, die zich in drie delen achterin liet vouwen. Dat zag je in deze jaren wel vaker maar veel autofabrikanten zijn weer teruggegaan naar de handzamere softtops.
BMW 3-serie (F30)
De productie van de huidige 3-serie kwam eind 2011 op gang en voor het eerst stond er geen 'E' meer in de interne typeaanduiding. De zesde generatie kennen we als F30 en is de eerste Dreier die een hybride aandrijflijn kreeg aangemeten: de ActiveHybrid. Die is sterker dan je op basis van zijn naam zou vermoeden; de 3,0-liter zescilinder werkt samen met een elektromotor, samen zijn ze goed voor 340 pk.
Welke BMW 3-serie is jouw favoriet? Stem via onderstaande poll (alleen op de website, niet in de app) en schroom niet om een reactie achter te laten onder het bericht.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 318i Corporate Lease Luxury Line Leder, Clima, Parkeersensoren, Navi, Keyless start, Cruise control
- 2011
- 250.749 km

BMW 3-serie Touring 330e xDrive
- 2024
- 18.113 km

BMW 3-serie Touring xDrive Competition | Carbon interieur, M Driver's Package, Harman/Kardon, Driving Assistant Professional, Stoelverwarming
- 2023
- 47.451 km