Officieel: de nieuwe BMW 3-serie

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie
BMW presenteert de eerste officiële foto's van de nieuwe 3-serie. Op de Autosalon van Genève, in maart 2005, zal de auto zijn debuut beleven.

BMW presenteert de eerste officiële foto's van de nieuwe 3-serie. Op de Autosalon van Genève, in maart 2005, zal de auto zijn debuut beleven.

Wat het eerste opvalt aan de nieuwe BMW 3-serie, is dat de styling tamelijk behoudend is in vergelijking tot andere BMW-modellen. Kennelijk durven de Beiers het niet aan om hun bestseller van echt controversiële lijnen te voorzien zoals bijvoorbeeld bij de 1-serie en de Z4 is gebeurd.

De nieuwe 3-serie meet 4,52 x 1,82 x 1,42. Om precies te zijn is hij 4,9 cm langer, 7,8 cm breder en 0,6 cm hoger dan zijn dan zijn voorloper. De wielbasis nam toe met 3,5 cm tot 2,76 meter.
Bij een compleet nieuwe auto hoort ook een vernieuwd motoren-aanbod. Zo wordt de 6-cilinder lijnmotor uit de 330i 27 pk sterker. In de nieuwe 3 levert die 258 pk. Daarmee gaat de 330i in 6,3 seconden van 0 naar 100. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het vermogen van de 2,5-liter 6-cilinder 325i stijgt in het nieuwe model van 192 naar 218 pk.
De enige 4-cilinder benzinemotor die bij de introductie van de 3-serie leverbaar is, zal de 320i zijn. De motor van dit model is gebaseerd op die van de huidige 318i. Door variabele kleptiming en variabele nokkenasverstelling levert de motor in de nieuwe 3-serie 150 pk; dat is 20 pk minder dan de huidige 320i. De 320i gaat in 9,0 seconden van 0 naar 100, de topsnelheid is 220 km/u. Enige maanden nadat de 3-serie in de verkoop is gegaan, zal ook de 318i op de markt komen.
Bij de diesels richt BMW zijn pijlen voorlopig op de 320d; de 318d komt ook pas in de zomer van 2005. De 2,0-liter 4-cilinder turbodieselmotor heeft een vermogen van 163 pk.; het koppel bedraagt maximaal 340 Nm. De auto gaat er in 8.3 seconden mee van 0 naar 100. De topsnelheid bedraagt 225 km/u.

iDrive
Alle 3-series zijn standaard voorzien van een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Als optie is een 6-traps automaat te koop. Voorts wordt het nieuwe type 3-serie ontgrendeld en gestart met een druk op de knop, is actieve besturing als optie te koop op de 6-cilinder modellen, en is de carrosseriestijfheid met 25 procent verhoogd. Het gewicht van de carrosserie is in vergelijking met de huidige 3-serie echter gelijkgebleven.
De iDrive, een knop waarin heel veel functies zijn ondergebracht, is een optie op de 3-serie. Wie een navigatiesysteem koopt, krijgt ook de iDrive. Het display van dit systeem zit onder een welving centraal op het dashboard.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.