Nu officieel: BMW 3-serie met driecilinder!
BMW spreekt van een vernieuwde 3-serie, al moet je met een vergrootglas zoeken om de wijzigingen te kunnen zien. De koplampen zien iets scherper getekend en ook de grille, de bumpers en de achterlichtunits met led-techniek zijn subtiel gewijzigd. Ook is de radarmodule van de optionele Active Cruise Control nu in de middelste luchtinlaat verwerkt.
Het motorenpalet bestaat uit vier benzine- en zeven dieselversies. Het nieuwe instapmodel is de 318i, die gebruik maakt van een driecilinder met 136 pk. Daarmee is hij even krachtig als de 316i die de laan uit wordt gestuurd. De CO2-uitstoot is met 129 g/km 5 stuks lager dan voorheen. De 330i vervangt de 328i en is nu 252 in plaats van 245 pk sterk. Een andere noviteit is de 326 pk sterke 340i, die de 306 pk sterke 335i vervangt. Z'n brandstofverbruik moet 10 procent lager liggen.
De 3-serie is voor het eerst ook in de muur te prikken. De 330e is namelijk een PHEV-versie die we in 2016 kunnen verwachten. Onder de kap ligt een 184 pk sterke 2.0-liter geblazen benzinemotor die is gekoppeld aan een 80 kW sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt uit op 252 pk en 420 Nm, goed voor een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h in 6,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Relevanter is z'n verbruik: 2,1 l/100 km (49 g/km). In volledige elektro-modus komt hij 35 km ver.
Op dieselvlak heeft BMW de 320d aangepast. Deze is nu 190 pk en 400 Nm sterk en stoot 106 g/km uit. De Touring blaast met 109 gram CO2/km iets meer de atmosfeer in. Als EfficientDynamics scoort de sedan 99 gram en de Touring 104 gram CO2.
BMW zegt verder de dempers geoptimaliseerd te hebben waardoor de dreier stijver is dan voorheen. Hij moet scherper sturen en minder overhellen. Alle 3-series - minus de 318i en 316d - zijn met xDrive leverbaar. De 335d beschikt standaard over vierwielaandrijving.
Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.