Nieuwe motoren voor BMW 5-serie

520i nieuwe instapper en veel nieuwe diesels

Nieuwe motoren voor BMW 5-serie
Komende zomer krijgt de BMW 5-serie er een scala aan nieuwe motoren bij. Verder heeft BMW bij de X1 de sDrive20i nog eens tegen het licht gehouden.

Allereerst de 5-serie. Op benzinegebied worden er twee uitvoeringen toegevoegd. De nieuwe instapversie wordt de 520i, met een 186 pk sterke 2,0-liter viercilinder, die goed is voor een koppel van 290 Nm. Standaard is die gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens BMW 5,4 tot 5,9 l/100 km in de sedan, de Touring heeft 5,8 tot 6,2 l/100 km nodig. Verder zal de 530i Touring vanaf komende zomer ook als xDrive leverbaar zijn.

Vooral nieuwe dieselvarianten

Voor de dieselaar wordt de keuze bij de 5-serie vooral een stuk uitgebreider. Allereerst wordt de 520d Touring leverbaar met xDrive. Nieuw is de 525d, die zowel bij de sedan als Touring leverbaar wordt. Die 2,0-liter dieselmotor levert een vermogen van 234 pk en een koppel van 500 Nm. Daarmee sprinten de sedan en Touring in respectievelijk 6,6 en 6,8 seconden naar 100 km/h. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,4 tot 4,8 l/100 km bij de sedan, de Touring lust 4,7 tot 5,1 liter diesel per 100 km.

Een stukje hoger in het aanbod komt de 540d. Deze 3,0-liter zes-in-lijn levert 324 pk en 680 Nm. De standaard aan de achttraps Steptronic gekoppelde krachtbron stuurt met de eveneens standaard xDrive de kracht naar alle wielen. In de sedan kost je dat gemiddeld 5,2 tot 5,6 l/100 km, in de Touring 5,5 tot 5,9 liter. Daar krijg je een 0-100 km/h-acceleratie bij die respectievelijk 4,7 en 4,9 seconden duurt.

Helemaal boven aan de voedselketen vinden we de M550d xDrive Sedan. Dankzij maar liefst vier turbo's weet de zes-in-lijn er 405 pk aan vermogen uit te persen. Hoeveel koppel deze dieselbeul levert, wordt helaas niet vermeld, maar ga uit van tussen de 750 en 800 Nm. Gemiddeld verbruik volgens BMW: 5,9 l/100 km.

X1 sDrive20i

Tot slot heeft BMW de X1 sDrive20i licht gewijzigd. Waar de 192 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor normaal aan een achttrapsautomaat is gekoppeld, zal de geüpdate krachtbron in het vervolg aan een Steptronic met zeven verzetten zijn gekoppeld. Het opgegeven gemiddeld verbruik is iets verbeterd: 5,5 tot 5,9 l/100 km.

De productie van de bovenstaande uitvoeringen begint in juli. De prijzen volgen.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.