AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe BMW 3-serie gelekt!
Uit de BMW-organisatie is een Sloveense brochure van de nieuwe BMW 3-serie gelekt. Daardoor kunnen we u er nu al veel over vertellen.
Uit de BMW-organisatie is een Sloveense brochure van de nieuwe BMW 3-serie gelekt. Daardoor kunnen we u nu al heel veel vertellen over de auto die pas begin volgend jaar op de markt verschijnt.
De onthulling van de nieuwe BMW 3-serie was op z'n vroegst pas voor november dit jaar gepland, waarna de auto omstreeks april 2005 in de showroom zou moeten verschijnen. De gelekte brochure die momenteel op diverse websites te downloaden is, lijkt roet in dit tijdschema te gooien.
Ondanks dat we de Sloveense taal niet machtig zijn, is er al veel informatie uit de brochure te destilleren. Zoals gebruikelijk groeit ook de nieuwe 3-serie weer een beetje. De lengte neemt toe met bijna 5 centimeter tot 452 cm. De wielbasis is 3,5 centimeter langer en mee nu 276 cm. Te hopen valt dat een deel van de winst aan de achterpassagiers ten goede komt, want de huidige drie is niet overdadig ruim achterin. De bagageruimte nam in ieder geval wel toe van 440 tot 460 liter. De breedte van de auto groeide nog het meest, met bijna 1,82 m is de auto bijna 8 centimer breder.
Het design is conservatiever dan we de laatste tijd van BMW gewend zijn. Opnieuw was Chris Bangle verantwoordelijk voor de vormgeving, maar hij heeft zich schijnbaar meer moeten inhouden. Bij de 3-serie kan BMW zich geen flop veroorloven, daarvoor is het model te belangrijk.
Bij de introductie komt de 3-serie in vier versies op de markt als 320i, 325i, 330i en 320d. De 320i heeft geen zesinlijn meer, maar de 150 pk viercilinder uit de 1-serie. De topsnelheid van de 320i bedraagt 219 km/h. De zesinlijn krachtbronnen in de 325i en 330i zijn nieuw. De 258 pk motor uit de 330i is onlangs al gepresenteerd in de 6-serie als 630i. Daarmee sprint de auto in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De top bedraagt een begrenste 250 km/h. De motor uit de 325i levert een vermogen van 218 pk, daarmee accelereert de auto in 7,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De voorlopig enige dieselmotor is de viercilinder 320d. In de nieuwe 3-serie levert die motor een vermogen van 163 pk en een koppel van 340 Nm bij 2000 tpm. Een topsnelheid van 225 km/h behoort tot de mogelijkheden, voor de sprint van 0 naar 100 is slechts 8,2 seconden nodig. De komende tijd zal het motorprogramma verder uitgebreid worden, met waarschijnlijk nog een goedkoper model onder de 320i, meer diesels en op termijn weer een M3. Ook andere carrosserieversie waaronder een stationcar, coupé en cabriolet staan in de planning. De laatste twee zullen als 4-serie op de markt verschijnen.
Uit de uitrustingsstaatjes blijkt dat de 330i standaard staat op 17-inch velgen met banden in de maat 225/45 R 17. De overige versies hebben 16-inch velgen met een bandenmaat van 205/55 R 16. Als optie zijn 18-inch wielen mogelijk. ABS, tractiecontrole en ESP behoren vanzelfsprekend tot de standaarduitrusting. Het dashboard is er in twee varianten. Als voor het optionale iDrive met kleurennavigatie gekozen wordt, dan staat bovenop de middenconsole een fors kleurenscherm. Zonder iDrive blijft die ruimte leeg. Net als de 1-serie krijgt de 'drie' een motor-start-knop. Uit de Sloveense accessoireslijst blijkt dat klimaatregeling en een radio/CD-speler standaard zijn, maar dat kan voor de Nederlandse markt afwijken.
De onthulling van de nieuwe BMW 3-serie was op z'n vroegst pas voor november dit jaar gepland, waarna de auto omstreeks april 2005 in de showroom zou moeten verschijnen. De gelekte brochure die momenteel op diverse websites te downloaden is, lijkt roet in dit tijdschema te gooien.
Ondanks dat we de Sloveense taal niet machtig zijn, is er al veel informatie uit de brochure te destilleren. Zoals gebruikelijk groeit ook de nieuwe 3-serie weer een beetje. De lengte neemt toe met bijna 5 centimeter tot 452 cm. De wielbasis is 3,5 centimeter langer en mee nu 276 cm. Te hopen valt dat een deel van de winst aan de achterpassagiers ten goede komt, want de huidige drie is niet overdadig ruim achterin. De bagageruimte nam in ieder geval wel toe van 440 tot 460 liter. De breedte van de auto groeide nog het meest, met bijna 1,82 m is de auto bijna 8 centimer breder.
Het design is conservatiever dan we de laatste tijd van BMW gewend zijn. Opnieuw was Chris Bangle verantwoordelijk voor de vormgeving, maar hij heeft zich schijnbaar meer moeten inhouden. Bij de 3-serie kan BMW zich geen flop veroorloven, daarvoor is het model te belangrijk.
Bij de introductie komt de 3-serie in vier versies op de markt als 320i, 325i, 330i en 320d. De 320i heeft geen zesinlijn meer, maar de 150 pk viercilinder uit de 1-serie. De topsnelheid van de 320i bedraagt 219 km/h. De zesinlijn krachtbronnen in de 325i en 330i zijn nieuw. De 258 pk motor uit de 330i is onlangs al gepresenteerd in de 6-serie als 630i. Daarmee sprint de auto in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De top bedraagt een begrenste 250 km/h. De motor uit de 325i levert een vermogen van 218 pk, daarmee accelereert de auto in 7,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De voorlopig enige dieselmotor is de viercilinder 320d. In de nieuwe 3-serie levert die motor een vermogen van 163 pk en een koppel van 340 Nm bij 2000 tpm. Een topsnelheid van 225 km/h behoort tot de mogelijkheden, voor de sprint van 0 naar 100 is slechts 8,2 seconden nodig. De komende tijd zal het motorprogramma verder uitgebreid worden, met waarschijnlijk nog een goedkoper model onder de 320i, meer diesels en op termijn weer een M3. Ook andere carrosserieversie waaronder een stationcar, coupé en cabriolet staan in de planning. De laatste twee zullen als 4-serie op de markt verschijnen.
Uit de uitrustingsstaatjes blijkt dat de 330i standaard staat op 17-inch velgen met banden in de maat 225/45 R 17. De overige versies hebben 16-inch velgen met een bandenmaat van 205/55 R 16. Als optie zijn 18-inch wielen mogelijk. ABS, tractiecontrole en ESP behoren vanzelfsprekend tot de standaarduitrusting. Het dashboard is er in twee varianten. Als voor het optionale iDrive met kleurennavigatie gekozen wordt, dan staat bovenop de middenconsole een fors kleurenscherm. Zonder iDrive blijft die ruimte leeg. Net als de 1-serie krijgt de 'drie' een motor-start-knop. Uit de Sloveense accessoireslijst blijkt dat klimaatregeling en een radio/CD-speler standaard zijn, maar dat kan voor de Nederlandse markt afwijken.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318d | Navi | Cruise | Clima
- 2018
- 135.745 km
€ 15.995

BMW 3-serie Touring 330i High Executive Individual M Sport | PANO | LASER | ACC | HEAD-UP | HARMAN KARDON
- 2020
- 108.285 km
€ 35.995

BMW 3-serie Touring 330e eDrive PHEV Sport Line 04-2022 | VirtualCP | Blackline | 1/2Leder | Memory | AppleCarPlay | Navi | TH
- 2022
- 102.000 km
€ 28.750
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws