AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

In het wild: Volkswagen Taro

Japanse pick-up toch uit Duitsland

Volkswagen Taro In het Wild

Momenteel is de Amarok de enige pick-up die je bij Volkswagen kunt bestellen. Voordat dat model zich in 2011 in Nederland aandiende, had Volkswagen de Taro op de menukaart staan. Een Volkswagen die helemaal geen Volkswagen was.

Eind jaren tachtig wilde Volkswagen een pick-up en Toyota wilde graag meer Europese klanten in een Hilux. Die wensen werden gecombineerd en het opmerkelijke  eindresultaat was de Taro. De Taro was in feite niets meer dan een Hilux waarbij de Toyota-logo's uit de neus en van de laadklep waren gehaald en vervangen door het bekende VW-beeldmerk. Maar nu komt het: de Taro werd in eerste instantie helemaal niet door Toyota gebouwd. Een eigenaardig gegeven. Een 'rebadge' wordt immers in het leven geroepen om de kosten van de ontwikkeling en die van het opzetten van een productielijn te besparen. Die productielijn moest nu dus wel opgetuigd worden, iets dat gebeurde in Volkswagens VWCV-fabriek in Hannover.

In de beginjaren van de Taro, tussen 1989 en 1994, werd de pick-up alleen in Duitsland gebouwd, puur en alleen met een 83 pk en 165 Nm sterke 2,4-liter viercilinder dieselmotor in de neus. De Taro was in die jaren altijd uitgevoerd met de reguliere cabine met twee zitplaatsen óf met dubbele cabine met aan elke kant twee volwaardige portieren extra.  Later introduceerde Volkswagen een Taro met  'Extended Cab', de tussenvorm die je op deze foto's ziet en die niet uit Hannover, maar regelrecht bij Toyota in Japan vandaan werd gehaald. In 1997 werd de stekker uit de Hilux-Taro-samenwerking getrokken.

De Taro op de foto's oogt niet helemaal fris meer, maar wordt ogenschijnlijk nog goed gebruikt en zo nu en dan scheef geparkeerd. Onder de kap van deze Taro een 80 pk sterke 2,4-liter dieselmotor onder de kap, een 163 Nm sterke viercilinder afkomstig van Toyota.

Lezersreacties (16)

Reageren