AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW 320Cd Cabrio
BMW is met de 320Cd Cabrio niet de eerste fabrikant met een diesel in een cabriolet. Toch blijft de rij merken die deze combinatie biedt, tamelijk exclusief.
BMW is met de 320Cd Cabrio niet de eerste fabrikant met een diesel in een cabriolet. Toch blijft de rij merken die deze combinatie biedt, tamelijk exclusief.
Het VAG-concern pionierde met de Golf Cabrio en Audi A4 Cabrio met een oliestoker in het vooronder. Nu leveren ook merken als Renault en Mercedes dieselende cabrio's. Komend voorjaar betreedt BMW de cabriomarkt met de 320Cd Cabrio. De aandrijflijn is afkomstig van de 320Cd Coupé. BMW heeft die echter niet onveranderd onder de cabrio geschroefd. Onder de kap zit de 2,0-liter zelfontbrander. De Duitsers hebben even werk aan de winkel gehad om de gebruikte dieselmotor aan de Euro IV-emissie-eisen te laten voldoen zonder een partikelfilter te hoeven monteren. Hiermee verklaren ze de relatief late komst van het model. Het onderstel heeft de nodige aandacht gekregen en is op punten gemodificeerd. De 320Cd Cabrio is klaar voor de start.
De 150 pk dieselkrachtbron levert zijn maximum vermogen bij 4.000 tpm. Bij 1.500 tpm is een koppel van 295 Nm beschikbaar, en bij 2.000 tpm komt de maximale trekkracht van 330 Nm vrij. De 320 Cd Cabrio komt rap uit de veren bij een duw tegen het gaspedaal en je ervaart in iedere versnelling ruim voldoende trekkracht. Vanuit stilstand zit de Drie in 9,7 tellen op 100 km/h.
Zelfs bij snelheden boven de 170 km/h in de hoogste versnelling accelereert de cabrio nog nadrukkelijk. Er zit standaard een zesversnellingsbak in de diesel; z'n top van 211 km/h bereikt de 320 in z'n zes.
De oliestoker laat zich zowel bij geopende als gesloten kap nauwelijks horen. Alleen bij optrekken vanuit stilstand is een dieselnagel waarneembaar, maar die verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon. BMW claimt het motorgeluid tussen de 3.500 en 4.000 tpm (een toerengebied waarin veelvuldig gereden wordt) met de helft te hebben teruggedrongen.
Komend voorjaar staat de 320Cd Cabrio bij de dealer in twee uitvoeringen: Executive en Special Executive. Standaard zijn een scala aan airbags, ABS, ASC+T, Cornering Brake Control en elektrisch bedienbare ruiten rondom. De vanafprijs zal € 49.900 bedragen.
De 150 pk dieselkrachtbron levert zijn maximum vermogen bij 4.000 tpm. Bij 1.500 tpm is een koppel van 295 Nm beschikbaar, en bij 2.000 tpm komt de maximale trekkracht van 330 Nm vrij. De 320 Cd Cabrio komt rap uit de veren bij een duw tegen het gaspedaal en je ervaart in iedere versnelling ruim voldoende trekkracht. Vanuit stilstand zit de Drie in 9,7 tellen op 100 km/h.
Zelfs bij snelheden boven de 170 km/h in de hoogste versnelling accelereert de cabrio nog nadrukkelijk. Er zit standaard een zesversnellingsbak in de diesel; z'n top van 211 km/h bereikt de 320 in z'n zes.
De oliestoker laat zich zowel bij geopende als gesloten kap nauwelijks horen. Alleen bij optrekken vanuit stilstand is een dieselnagel waarneembaar, maar die verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon. BMW claimt het motorgeluid tussen de 3.500 en 4.000 tpm (een toerengebied waarin veelvuldig gereden wordt) met de helft te hebben teruggedrongen.
Komend voorjaar staat de 320Cd Cabrio bij de dealer in twee uitvoeringen: Executive en Special Executive. Standaard zijn een scala aan airbags, ABS, ASC+T, Cornering Brake Control en elektrisch bedienbare ruiten rondom. De vanafprijs zal € 49.900 bedragen.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Compact 318ti Comfort Line gewrapte hatchback met airco
- 2003
- 281.513 km
€ 1.990

BMW 3-serie Touring 320e Business Edition Plus ORG.NED / LEER / TREKHAAK / CAMERA / SFEERVERLICHTING / CARPLAY / LASER-LED
- 2021
- 92.620 km
€ 29.745

BMW 316i HIGH EXECUTIVE | NL-AUTO | FULL-LED | TREKHAAK | PROF. NAVI |SPORTSTOEL | LEDER
- 2014
- 108.572 km
€ 14.800
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws