Gereden: BMW 3-serie

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie
Liefhebbers wachten in spanning op de komst van de nieuwe BMW 3-serie. Wij reden hem al in Spanje.

Liefhebbers wachten in spanning op de komst van de nieuwe BMW 3-serie. Wij reden hem al in Spanje.

Dertig jaar geleden werd de BMW 3-serie geïntroduceerd. De 3-serie heeft zich inmiddels ontpopt tot icoon en maatstaf voor zijn concurrenten.
Het nieuwe model dat zijn wereldpremière nog moet vieren op de Salon van Genève op 1 maart, is de vijfde generatie. De nieuwe 3-serie is 49 mm langer dan zijn voorganger, groeide in de breedte maar liefst 79 mm en nam in de hoogte slechts 6 mm toe. Met een 35 mm langere wielbasis en een grotere spoorbreedte ziet hij er vooral gespierd uit.

Vooraanstaand
Een nieuw model van de Bayerische Motoren Werke kan natuurlijk niet debuteren zonder nieuwe motoren. In dit geval zijn dat er vier. Voorlopige basisversie tot de komst van de 129 pk sterke 318i in september is de 320i, met viercilinder Valvetronic-motor. Hij heeft bijna 6 pk meer vermogen (150 pk) en zijn maximumkoppel steeg met 23 Nm tot 200 Nm.

Nieuw zijn de 2,5- en 3-liter zescilinders: de 325i met 218 pk en een maximumkoppel van 250 Nm en de 330i, waarvan de 6-serie al de primeur kreeg. Die motor is met een gewicht van 161 kg de lichtste zescilinder ter wereld.
De 330i heeft een vermogen van 258 pk en een maximumkoppel van 300 Nm. Hij is daarmee tot een topsnelheid van 250 km/h in staat en moet de sprint van 0-100 km/h in 6,3 seconden kunnen afleggen. De diesel-eer wordt in de 3-serie voorlopig hooggehouden door de 320d, die met nieuwe common-railtechniek een hogere inspuitdruk nu 163 pk levert en een maximumkoppel van 340 Nm heeft.

Voorbeeldig
Onze eerste rij-impressie doen we op met de 320d in de omgeving van de Spaanse stad Valencia. De '3' gedraagt zich voorbeeldig. DSC, in de volksmond tegenwoordig ESP genoemd, regelt alles in het grensbereik bijna onmerkbaar zacht en met gevoel af. Je regelt zélf, met een druk op de DTC-knop, de traction control.
De besturing is direct en precies, het schakelen gaat vlot en soepel met korte wegen. Jammer dat de middenconsole een beetje te hoog is: ik zit er met het schakelen steeds met m'n elleboog tegenaan. De stoel kan nog hoger, maar ideaal is dat niet.
De topversie is voorlopig de 330i, die we even later over een andere route rijden. Natuurlijk voel je het verschil tussen de zescilinder en de diesel. De 330i is levendig, wil er met je vandoor, zonder dat je er bloednerveus van wordt. Ook zijn trekkracht met 300 Nm mag er natuurlijk zijn en die spreken we dan ook herhaaldelijk aan. Het rijplezier, dat bij BMW zo hoog in het vaandel staat, Freude am Fahren dus, wordt nog groter als je met de 330i met sportonderstel op een afgesloten circuit kunt rijden. Zoals wij deden op Albacete. Die versie ligt 15 mm lager en laat zich moeiteloos over de bochtige baan sturen. De 3-serie is opnieuw een echte BMW, met fraaie motoren, tal van technische snufjes en vooral veel rijdynamiek.

Nog even wachten
Vanaf 5 maart staan de 320i, 325i, 330i en de 320d bij de Nederlandse dealers. De 318i en de 318d en 330d volgen in september. De Touring komt eveneens in het najaar en de Cabrio verwachten we volgend voorjaar. De M3 zal waarschijnlijk tegen het eind van 2006 arriveren.

De volledige rij-impressie van de nieuwe BMW 3-serie staat in AutoWeek 5, die woensdag 26 januari in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.