AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW 3-serie Cabrio
Een kleine twee jaar geleden deed de nieuwe BMW 3-serie zijn intrede in ons land. Aanvankelijk alleen als vierdeurs, gevolgd door de stationcar om onlangs als coupé te verschijnen. En nu is het dan eindelijk tijd voor wellicht de meest begeerlijke carrosserievorm van de Drie: de cabriolet.
Een kleine twee jaar geleden deed de nieuwe BMW 3-serie zijn intrede in ons land. Aanvankelijk alleen als vierdeurs, gevolgd door de stationcar om onlangs als coupé te verschijnen. En nu is het dan eindelijk tijd voor wellicht de meest begeerlijke carrosserievorm van de Drie: de cabriolet.
Je had er op kunnen wachten en nu is het dan ook zover: ook BMW heeft het traditionele stoffen cabriodak vervangen door een harde vouwconstructie, althans voor de 3-serie. BMW heeft gekozen voor een gecompliceerde, driedelige constructie.
De 3-serie is als cabrio tweehonderd kilo zwaarder dan de coupé, dus dat belooft wat. Een belofte die wordt nagekomen. Al na enkele bochten begrijpen we waarom BMW het rotsachtige landschap van Arizona heeft gekozen om ons te laten kennismaken met deze auto: het is gewoon een rots. De stijfheid van de koets is werkelijk fantastisch, met alle gevolgen van dien voor het rijgedrag. Ondanks de handicap van die tweehonderd kilo extra (die je overigens wel duidelijk voelt) is deze cabriolet met grote precisie door de bochten te sturen, waarbij overhellen keurig beperkt blijft. Wij rijden de 335i met een zestraps automaat. We kennen deze motor uit andere modellen al als een geweldige beul, en hij heeft dan ook weinig moeite met het forse gewicht van deze cabriolet. De transmissie laat zich ook door flippers aan het stuur bedienen, maar de bak is zo goed bij de les dat je eigenlijk zelden de behoefte hebt je tegen hem in te gaan bemoeien. Alleen op kronkelende bergweggetjes is het wel leuk het heft even in eigen handen te nemen.
Het moge duidelijk zijn dat BMW wederom op de hoge kant van het segment mikt. Dat komt uiteraard tot uiting in het prijsniveau, maar daar staat dan ook een royale uitrusting tegenover. De BMW 3-serie Cabriolet wordt leverbaar met vier benzinemotoren, uiteenlopend van de 320i tot de 335i. Ook is er vanaf het begin een diesel, en dat is dan meteen geen flauwe: de 330d. Vanaf 24 maart staat de nieuwe cabrio bij de Nederlandse dealers.
De volledige rij-impressie van de BMW 3-serie Cabrio staat in AutoWeek 5, die op 31 januari verschijnt.
Plaats een reactie
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 3-serie Touring 330e | AUTOMAAT | ACHTERUITRIJCAMERA | STOELVERWARMING | ELEKTRISCHE KOFFERKLEP | APPLE CARPLAY - ANDROID AUTO | NAVIGATIE | CRUISE CONTROL | CLIMATE CONTROL |
- 2020
- 117.351 km
€ 23.900

BMW 3-serie Touring 330d Business Edition Plus M-pakket / Schuifdak / Carplay / ACC / Leder
- 2021
- 113.117 km
€ 38.450

BMW 318i Edition Luxury Line Purity Executive Navigatie, Lederen interieur, Stoelverwarming, Camera
- 2018
- 135.909 km
€ 15.895
Lees ook
Nieuws

Nieuwe BMW i3 en BMW 3-serie weer in het openbaar gespot
Achtergrond

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
Achtergrond

Toen BMW nog gewoon zei waar het op stond: persmap BMW 3 serie 1975
Nieuws

BMW 2-serie, 3-serie en 4-serie: nog meer vermogen voor instap-M-versies
Vergelijkende test
