Facelift BMW 3-serie komt eraan, ook als plug-in
De BMW 3-serie loopt alweer drie jaar mee en dan weet je in autoland dat het tijd is voor een opfrisbeurt. Die staat op de planning voor komende zomer. Begin mei trekt BMW het doek van de gewijzigde Dreier, volgens het merk 'de ruggengraat van het bedrijf'.
Op deze foto's draait een sedan in camouflagetrim zijn rondjes over de Nordschleife van de Nürburgring. Door het materiaal heen kijken lukt niet helemaal, maar uiteraard kun je licht gewijzigde bumpers, iets anders ingedeelde koplampen en achterlichten verwachten. Het grootste nieuws zit natuurlijk onderhuids.
Dit exemplaar is de plug-inhybrideversie van de 3-serie. In het linkervoorscherm is een klep waarneembaar waarachter je een stekker in kunt pluggen. Dat BMW aan zo'n versie werkt, weten we al ruim een half jaar. We konden er zelfs al mee rijden, en ook dat prototype was gecamoufleerd.
De 3-serie plug-inhybride krijgt eenzelfde soort aandrijflijn als de onlangs onthulde X5 Xdrive40e, al zal het vermogen lager liggen. Bij de plug-in-SUV leveren de 2,0-literturbo viercilinder en de elektromotor gecombineerd 313 pk. In de 3-serie, waarvan we de naam dus nog niet weten, zal dat uitkomen op ongeveer 245 pk. Net zo veel dus als een 328i levert.
De elektromotor zit op de plek van de koppelomvormer, tussen de verbrandingsmotor en de bekende achttrapsautomaat van ZF. Onder de vloer van de achterbak (die daardoor 35 mm hoger ligt) zit een accupakket waarmee de auto 35 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Voor de gewichtsverdeling - de auto moet wel als een BMW blijven rijden - is bijvoorbeeld de 12-voltaccu vanuit de achterbak verplaatst naar de motorruimte en is ook de achterste uitlaatdemper een stuk naar voren verhuisd.
De viercilinder levert ruim 180 pk (het exacte getal wordt nog niet genoemd) en 320 Nm, de elektromotor dik 95 pk en 250 Nm. Doordat de twee motoren niet gelijktijdig pieken, resulteert dit in gecombineerde maxima van rond de 245 pk en ruim 400 Nm. Het gemiddeld verbruik volgens NEDC zou op 2,1 l/100 km (even zuinig als de Mercedes-Benz C 350e) uit moeten komen. Daarmee komt de CO2-uitstoot uit op minder dan 50 gram per kilometer, en dat zou in 2015 in Nederland nog goed zijn voor 7 procent bijtelling; per 1 januari 2016 wordt dat echter 15 procent bijtelling.
We verwachten de gewone versies van de gefacelifte BMW 3-serie overigens wel nog dit jaar in de showrooms.