AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De BMW M3 sedan!
BMW brengt van de huidige generatie 3-serie ook weer een M-versie uit van de sedan. Het is voor de tweede keer dat er een vierdeurs versie van deze beruchte uitvoering komt.
In de jaren '90 bij de 3-serie van de E36-generatie is er eerder een sedan-uitvoering geweest. De sedan komt na de coupé en ook de M3 cabriolet zit nog in het vat. Onder de motorkap valt er niets nieuws te melden. Net als de M3 coupé doet deze generatie het met een V8 die er 420 pk uitperst. Het maximale koppel is 400 Nm en komt vrij bij 3.900 toeren per minuut. De rode streep op de toerenteller begint pas bij 8.400 toeren per minuut - als de motor warm is ten minste. De rode streep trekt na het starten automatisch terug naarmate de motor verder wordt warmgereden. Met zijn V8 gaat de BMW in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. Volgens fabrieksopgave lust de M3 12,4 liter benzine per 100 km; dat is 1:8.
Net als bij de coupé is ook bij de sedan de aandrijflijn en het chassis verschillend aan dat van een huis-tuin-en-keuken-3-serie. Ook is er alles aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden. Zo weegt het achtcilinder-motorblok 202 kilo; dat is minder dan de zescilinder uit de vorige M3. In totaal weegt de M3 sedan 1.605 kilo en dat betekent dat die 3,8 kilo per pk meetorst.
Het aluminium chassis en de vering en demping zijn aangepast ten opzichte van de coupé om de gewichtsverhouding aan te passen op de sedan. Standaard staat de M3 op 18 inch wielen; 19 inch wielen staan in de optielijst. Verder heeft de sedan het zelfde bodybuilders-uiterlijk als de coupé. Behalve natuurlijk aan de achterzijde. Daar valt de kofferbakspoiler op en er is een kleine diffusor onder de achterbumper.
BMW hoopt met de komt van de sedan de kopersgroep voor de M3 een stuk groter te maken. "Ze hebben beide hun eigen karakter maar zijn er op gericht om hun bestuurder of bestuurster een superieure rijbeleving te bieden."
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 320i Dynamic Executive
- 2005
- 271.126 km
€ 3.495

BMW 3-serie Touring 318i Business Line LEER CRUISE STOELVERWARMING 17"LMV NAP PDC CLIMA
- 2008
- 241.701 km
€ 4.945

BMW 3-serie Touring M340i xDrive High Executive |M-pakket|pano|HUD|Harman&Kardon|memory|360 camera|Laser LED|blind spot|Apple Carplay|digital cockpit|elektrische trekhaak|19"|
- 2020
- 63.150 km
€ 56.995
Lees ook
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws