AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 320si: WTCC-genen
BMW komt met een gelimiteerde oplage van de 3-serie. Deze 320si dient als basis voor de WTCC-auto voor het komende seizoen.
BMW komt met een gelimiteerde oplage van de 3-serie. Deze 320si dient als basis voor de WTCC-auto voor het komende seizoen.
De BMW 320si wordt officieel gepresenteerd op de Autosalon van Genève, komende maart. Grote kans dat de auto dan al is uitverkocht want er worden 2.600 exemplaren geproduceerd. De auto is voorzien van een 2,0-liter viercilindermotor met een vermogen van 173 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Daarmee haalt deze 3-serie een topsnelheid van 225 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 8,1 seconden. De si levert zijn maximale vermogen bij 7.000 toeren per minuut. De standaard 320i heeft een viercilinder die 150 pk die een topsnelheid van 220 km/u oplevert.
De 320si dient als basis voor de WTCC-raceauto van BMW voor het seizoen 2006. Dan wordt het oude 2,0-liter zescilinder model vervangen door een 2,0-liter viercilinder. In het huidige motorenaanbod is geen zescilinder meer te vinden met een inhoud van 2,0-liter - de maximale hoeveelheid die het WTCC voorschrijft. Voor de WTCC-auto peurt BMW 275 pk uit de 2,0-liter.
De burgeruitvoering van de 320si is voorzien van het M-sportpakket en speciale 18 inch wielen waarvan het ontwerp op de wielen van de raceauto is geïnspireerd. De gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt, is verantwoordelijk voor de gewijzigde cilinderkop van de si. Het kleppendeksel is gemaakt uit koolstofvezel. Daardoor wordt de constructie lichter en verandert ook het zwaartepunt van de motor. De krachtbron wordt grotendeels met de hand in elkaar gezet.
De productie van de BMW 320si start in het voorjaar van 2006. Zowel links- als rechtsgestuurde versies worden gebouwd. Vanaf december is het in Duitsland mogelijk een exemplaar te bestellen. Ook in Nederland komt de auto beschikbaar. Hoeveel stuks er beschikbaar zijn voor ons land weet BMW Nederland nog niet. "We moeten denken aan lage tientallen," aldus de woordvoerster.
Overigens wordt er volgend jaar nog een snelle 3-serie verwacht. Een uitermate snelle 335T - jazeker, met turbomotor - vult het gat op tussen de 330i en de komende M3, die naar verluidt is voorzien van een V8-motor.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 320i High Executive|NAP|NweAPK|Panodak|Automaat|Stoelvw|
- 2007
- 294.402 km
€ 3.995

BMW 3-serie Touring 330i High Executive Edition | M-pakket | HUD
- 2020
- 106.938 km
€ 34.950

BMW 318i High Executive / Navi / PDC / Xenon / Automaat / Clima / Ketting vervangen / NAP / Volle jaar APK /
- 2010
- 268.795 km
€ 4.277
Lees ook
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond
Dankzij een overijverige medewerker en de ruit van een Passat ontstond de eerste BMW 3-serie Touring
Achtergrond
Zo veel BMW's 3-serie van de eerste drie generaties zijn er nog in Nederland
Nieuws