AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 320si: WTCC-genen
BMW komt met een gelimiteerde oplage van de 3-serie. Deze 320si dient als basis voor de WTCC-auto voor het komende seizoen.
BMW komt met een gelimiteerde oplage van de 3-serie. Deze 320si dient als basis voor de WTCC-auto voor het komende seizoen.
De BMW 320si wordt officieel gepresenteerd op de Autosalon van Genève, komende maart. Grote kans dat de auto dan al is uitverkocht want er worden 2.600 exemplaren geproduceerd. De auto is voorzien van een 2,0-liter viercilindermotor met een vermogen van 173 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Daarmee haalt deze 3-serie een topsnelheid van 225 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 8,1 seconden. De si levert zijn maximale vermogen bij 7.000 toeren per minuut. De standaard 320i heeft een viercilinder die 150 pk die een topsnelheid van 220 km/u oplevert.
De 320si dient als basis voor de WTCC-raceauto van BMW voor het seizoen 2006. Dan wordt het oude 2,0-liter zescilinder model vervangen door een 2,0-liter viercilinder. In het huidige motorenaanbod is geen zescilinder meer te vinden met een inhoud van 2,0-liter - de maximale hoeveelheid die het WTCC voorschrijft. Voor de WTCC-auto peurt BMW 275 pk uit de 2,0-liter.
De burgeruitvoering van de 320si is voorzien van het M-sportpakket en speciale 18 inch wielen waarvan het ontwerp op de wielen van de raceauto is geïnspireerd. De gieterij in Landshut, waar ook onderdelen voor de Formule1-auto van BMW worden gemaakt, is verantwoordelijk voor de gewijzigde cilinderkop van de si. Het kleppendeksel is gemaakt uit koolstofvezel. Daardoor wordt de constructie lichter en verandert ook het zwaartepunt van de motor. De krachtbron wordt grotendeels met de hand in elkaar gezet.
De productie van de BMW 320si start in het voorjaar van 2006. Zowel links- als rechtsgestuurde versies worden gebouwd. Vanaf december is het in Duitsland mogelijk een exemplaar te bestellen. Ook in Nederland komt de auto beschikbaar. Hoeveel stuks er beschikbaar zijn voor ons land weet BMW Nederland nog niet. "We moeten denken aan lage tientallen," aldus de woordvoerster.
Overigens wordt er volgend jaar nog een snelle 3-serie verwacht. Een uitermate snelle 335T - jazeker, met turbomotor - vult het gat op tussen de 330i en de komende M3, die naar verluidt is voorzien van een V8-motor.
Plaats een reactie
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Door deze cabrio's verlang je naar de zomers van de jaren 80: BMW 325i Cabrio vs. Maserati Biturbo
Nieuws
Stekker-tegenhangers M3 en C63: BMW en Mercedes-Benz gaan elektrische titanenstrijd aan
Nieuws
BMW M3 CS Touring snelste stationwagon op Nürburgring
Mijn eerste auto
Esmee mocht van haar vader geen BMW 3-serie met zescilinder, toch werd deze 320 Ci haar eerste auto
Vergelijkende test