3-serie Coupé en Cabrio startklaar

BMW 3-serie
Onder de motorkap van de vernieuwde BMW 3-serie Coupé ligt een vernieuwde 3-liter common rail-turbodiesel. Ook de prijzen zijn inmiddels bekend.

Onder de motorkap van de vernieuwde BMW 3-serie Coupé (en vanaf nu ook in de sedan) ligt nu dezelfde 3-liter common rail-turbodiesel die ook voor in de BMW 730d zit.


Ten opzichte van de motor die voorheen in de 330d werd gemonteerd is 'ie grondig onder handen genomen. De cilinderinhoud werd met 66 cc opgeboord en hij kreeg een nieuw common rail-hogedruk inspuitsysteem. De druk in dat systeem werd van 1.350 bar naar 1.600 bar opgevoerd en heb je voortaan niet 1, maar vier inspuitingen per arbeidslag van de zuiger. Twee voorinspuitingen om de verbranding heel geleidelijk op gang te helpen, een hoofdinspuiting en ten slotte nog een na-inpsuiting om de uitstoot van schadelijke stoffen en roetdeeltjes aan te pakken. Dit kan dankzij een nieuwe besturingscomputer die volgens BMW 10 keer sneller is dan de oude.
Het vermogen steeg van 184 naar 204 pk en het koppel ging van 390 Nm naar liefst 410 Nm, die trouwens al bij 1.500 tpm tot je beschikking staan. De topsnelheid steeg van 227 naar 242 km/h en 0-100 kun je in 7,2 tellen doen in plaats van 7,8. Prettige bijkomstigheid: hij gaat meteen ook nog een fractie zuiniger met de dieselolie om.

Aanleiding voor de toevoeging van de nieuwe diesel is de facelift van de Coupé en Cabriolet. Ze kregen nieuwe koplampen uit een stuk (als optie kun je meedraaiende exemplaren bestellen), bredere nieren in de grille, een nieuwe voorbumper met opvallende driehoekige luchtinlaten en achterlichten met LED-techniek. Die branden feller, zijn onderhoudsarm en reageren sneller.
Ook de vernieuwde cabrio kent een nieuwigheidje. De Sequenzielle Manuelle Getriebe, die al een tijdje leverbaar is voor de M3 en de coupé en sedan is nu ook te krijgen op de 325 Ci en 330 Ci Cabriolet. De bediening van de vernellingsbak gaat dan niet op de traditionele manier, maar met een elektronisch gestuurd systeem dat je bedient met flippers aan het stuur of met een pook op de middenconsole.
De vernieuwde 3-serie Coupé en Cabrio staan dit voorjaar bij de dealer en ze zijn zijn iets duurder geworden. De 330cd begint bij 47.900 euro; de meerprijs voor de SMG op de cabrio is € 2.238.

Het resterende 3-serie gamma kent ook nog enkele wijzigingen. De 318td is voor het eerst ook als Compact leverbaar. De handgeschakelde vijfbak van de 330i en 320d is vervangen door een zesbak.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.