Open en bloot: de BMW 5-serie GT

BMW 5-serie GT
BMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GTBMW 5-serie GT
Eigenlijk had BMW u nog een paar nachtjes willen laten slapen voordat alle informatie over de 5-serie GT zou worden onthuld. Maar alle gegevens van de nieuwe BMW liggen al weer voortijdig op straat.
Zoals verwacht wijkt de definitieve vorm van de 5-serie GT niet af van de concept car, die enige maanden geleden vooraf ging aan deze kruising tussen een sedan, stationwagen, hatchback, coupé, mpv, SUV en wat eigenlijk allemaal nog meer...?
De GT gaat vooraf aan de nieuwe 5-serie, die we volgend jaar verwachten. Deze opgehoogde variant is er nog voor het einde van dit jaar. De nieuwe modellen dragen duidelijk stijlkenmerken van de nieuwe 7-serie; zoals BMW heeft beloofd. De GT heeft frameloze portierruiten, en een Superb-achterklep waarmee de auto zowel een sedan als een hatchback is. De auto kan worden besteld met een volwaardige achterbank of twee stoelen, waarmee het een vierzitter wordt.
De GT is precies vijf meter lang, is 1,90 meter breed en 1,56 meter hoog; de wielbasis is een riante 3,07 meter. De bagageruimte meet minimaal 440 liter, maar wie de achterste zitrij 10 centimeter naar voren schuift, heeft 590 liter tot z'n beschikking. Wie die hele zitrij neerklapt, kan 1.700 liter bagage meenemen. Door z'n dimensies is de GT geen lichtgewicht. De lichtste versie (535i GT) weegt 1940 kilogram en de zwaarste is de 550i, die 2.060 kilogram op de schaal brengt.
Voorlopig spreekt BMW van drie motoriseringen. De eerste is de 3,0-liter zescilinder met twee turbo's die goed is voor een vermogen van 306 pk en drijft de 535 i GT aan. Hij kan van 0 naar 100 km/u in 6,5 seconden. De volgende is de 550i GT ide 408 pk heft en het kunstje in 5,5 seconden doet. Tot slot is er de 530d GT die is voorzien van de 235 pk sterke 3,0-liter zescilinder diesel en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 6,9 seconden. Alle drie de motoriseringen zijn gekoppeld aan een achttraps automaat.
Ook Dynamic Drive Control behoort op alle versies tot de standaarduitrusting. Hiermee kan de bestuurder de gasrespons, de scherpte van de besturing en de schakelkarakteristiek instellen. En er zijn nog meer voorzieningen beschikbaar, zoals BMW Night Vision, Lane Change Warning en Lane Departure Warning.
Op de IAA in Frankfurt, komende september lopen we de 5-serie GT voor het eerst in het echt tegen het lijf. De verkoop start nog voor het begin van het nieuwe decennium.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (237)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.