Volvo 245 Dl Automatic (1975)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 245 Dl Automatic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1975 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 380.000 km |
Na ruim 2 jaar zoeken eindelijk de perfecte volvo
Sinds mijn 18e rij ik volvo. Eerst een volvo 240 polar uit '93 maar deze auto bleek voor mij als karige student te duur. Wat deze auto wel voor elkaar heeft gekregen is dat het eerste volvo zaadje geplant was in mijn brein. Na deze prachtige 240 een aantal kleine autootjes gereden om uiteindelijk uit pure armoede maar een s80 2.9 6 cilinder te gaan rijden. Bleek uiteraard als student ook te duur dus een Citroen Visa er naast genomen om de kilometers in te rijden. Toen ik van Hilversum naar Leiden verhuiste bleek 2 auto's in mijn eentje ook niet de meest praktische oplossing te zijn dus ging ik op zoek naar een auto die alles had. Het moest een wegenbelastingvrije 2 serie station worden met automaat. Uiteraard werd ik tijdens het zoekproces afgeleid en kocht ik een witte Volvo 144. Een handgeschakelde niet station die ruim 10 jaar ouder was dan waar ik naar op zoek was. Uiteraard reed (en rij op het moment van schrijven) ik met veel plezier in deze auto maar een 245 bleef altijd een grote droom. De 144 had te weinig vermogen en te weinig versnellingen die ook nog eens met de hand bediend moesten worden.
4 Weken geleden kreeg ik een bericht via een van de uitgezette lijntjes. Een Volvo 245 project werd verkocht. De auto was een witte 245 uit 1975. De automatische 3 traps versnellingsbak was succesvol vervangen voor een 4 traps met lockup en de b20 vervangen voor een b230. Een auto die dus in een klap al mijn wensen vervulde. Een klein puntje, de auto was niet af, de motor zat er in maar was amper aangesloten, de auto rijd en rolt niet en de algehele staat van het apparaat was onduidelijk.
Uiteraard heb ik de auto direct ongezien aangeschaft en overgeschreven want dit leek mij verreweg de meest verstandige keuze, deze is van mij en pakt niemand mij meer af. Klein puntje is dat mijn sleutel kennis en kunde niet veel verder gaat dan het pompen van een band of bijvullen van de ruitenwisservloeistof. Mijn volvo 144 is in onderhoud bij een vriendelijke fries die ruimdenkend genoeg was om dit project aan te pakken. De 245 staat in Groningen en wordt in de eerste week van januari opgehaald om vervolgens 2 weken onder handen genomen te worden. De motor wordt afgemaakt en de auto zal klaargemaakt worden voor de APK. Met een beetje geluk rij ik vanaf eind januari in mijn "nieuwe" Volvo 245.
Ik zal proberen mijn ervaringen met de auto bij te blijven werken en iedereen die geïnteresseerd is op de hoogte te houden.
auto opgehaald
- 337.552 km
Gister is mijn "nieuwe" Volvo opgehaald bij de verkoper in groningen. Gezien ik zelf in Leiden woon heb ik niet de moeite genomen om die kant op te gaan en is de auto direct door de reparateur opgehaald. Mijn luiheid wierp direct zijn vruchten af. Van de vorige eigenaar heb ik een aantal foto's toegestuurd gekregen. De foto's die ik van de verkoper gekregen had bleken wat ouder te zijn dan ik dacht. De roestgaten in de foto's die de reparateur mij stuurde waren een behoorlijk stuk groter dan die op de foto's van de verkoper. Waar er op de foto's van de verkoper nog lak op de wagen zat was op de nieuwe foto's alleen een soort grijzige primer te bekennen. Uiteraard een behoorlijke tegenvaller maar wel te verwachten. De plannen met de auto blijven ongewijzigd en de komende 2 weken zal in friesland de wagen aangepakt worden zodat deze door de apk heen kan. De motorruimte is momenteel op een motor na zo goed als leeg dus er is nog behoorlijk wat te doen. De volgende update zal over een week of 2 zijn wanneer duidelijk is of de auto door de apk gekomen is of niet... Tot die tijd wacht ik in spanning af en ga ik rustig aan de 144 eens van een nieuw baasje voorzien zodat er ruimte is op het garagepad voor de 245.
Motorwissel
- 345.000 km
Na ruim een half jaar tevreden in mijn wagen rond getuft te hebben besloot de volvo dat het tijd was voor het eerste motorische probleem, direct ook een flinke. Tijdens een zomers ritje begon de wagen ineens te stotteren en op 3 cilinders te rijden. Motorkap open, alles nagekeken en niets vreemds gevonden behalve een 4e bougie zag er anders uit dan de rest dus toch bij thuiskomst maar even een compressietest gedaan. Mijn angsten werden bevestigd en op de 4e cilinder bleek geen druk meer te staan. Na wat nader onderzoek bleek dat de zuigerveren waarschijnlijk nog goed waren maar dat een van de kleppen verbrand was en daardoor lekte.
Het repareren van de motor zou een behoorlijke smak geld kosten dus heb ik besloten een andere motor er in te zetten. De motor waar ik voor gegaan ben is een b230a die een stuk lekkerder loopt dan de motor die er hier voor in zat. De "nieuwe" motor zit inmidddels op zijn plek en heeft zich de afgelopen 1000 km goed gedragen, weinig olie verbruikt en start goed ook bij koud weer. Ik moet nog even kijken naar het stationair lopen van de motor want dat rommelt nog wat maar ik heb wel weer vertrouwen in de auto.
Laswerkzaamheden
- 380.000 km
Afgelopen winter is er flink wat gelast aan de wagen. De monteur trok een stukje roest weg en kwam daar een reparatie tegen die eerder uitgevoerd was. De reparatie bleek niet meer te zijn geweest dan een hoop polyester matten tegen de roest aan plakken en met vuller dicht gesmeerd.
Uiteindelijk heb ik besloten om beide dorpels, wielranden, wielkasten en de reserve wielbakken te vernieuwen. Er zat op die plekken vrij veel roest en alles in een klap vervangen scheelde wat geld ten opzichte van het constant laten lassen van kleine plekjes.
Verder zit er een setje BC Racing Coilovers onder de auto (met dank aan luca van lucacarmods). Dit setje is de eerste voorbereiding op een mogelijke motorwissel (alweer). Het plan is om in de toekomst een 1uz 4.0l v8 in de auto te hangen, De remmen, achteras en nog een hoop andere zaken kan ik nu vast verstevigen of vervangen voor stevigere exemplaren zodat de auto steeds meer klaargemaakt wordt voor een sterke motor.
Verder ben ik steeds meer zelf aan het klussen aan de auto. Ik ben een website begonnen waar alle klus avonturen te volgen zijn en waar ik uitleg hoe je basic onderhoud van je auto moet uitvoeren. De site is te bekijken op: klus-auto.nl.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.