Seat Ibiza 5drs 1.0 EcoTSI 95pk Style Connect (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 5drs 1.0 EcoTSI 95pk Style Connect |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 700 km |
Nieuwe Ibiza!
- 700 km
Na enkele jaren leaseauto's te hebben gereden ging ik voor een werkgever werken die niet wilde leasen, maar een auto wilde kopen. Ik betaal wel bijtelling over de auto, maar de nieuwprijs was vooral belangrijk voor de werkgever: een maximaal budget van €17.500. Daar ging mn V60 D6 o.i.d. :)
Na lang op internet te hebben gekeken en gelezen, en veel te hebben overlegd met vrienden in 'kleine' auto's uitgekomen bij een Seat Ibiza Style Connect 5drs 1.0 EcoTSI 95 PK. De auto's die ik uitentreuren heb vergeleken:
Renault Clio hatchback
Peugeot 208
VW Polo
Skoda Fabia
Seat Ibiza
De Renault viel al snel af. Als je die aan het samenstellen bent groeit de aanschafprijs zó snel dat het bijna slechte reclame voor Renault wordt. Jammer, want hou wel van de Franse stijl
Peugeot: overall een minder mooie auto maar nog belangrijker: amper leuke opties op het basismodel
VW Polo: de standaard, maar voor genoemde maximumprijs niet haalbaar een vergelijkbaar uitrustingsniveau te halen
Skoda Fabia: Vind ik mezelf iets te jong voor. Enorme bejaardenbak om te zien. Wel de meeste ruimte vol met opties en scherp geprijsd.
het werd dus waarschijnlijk de Ibiza. Niet de station, vind dat een bijzonder lelijk model. De 3 deurs is leuk, maar daarvoor heb ik soms teveel passagiers/bagage bij me.
Maar snel eens kijken bij de dealer in Heemstede. Die hebben nu een speciale actie waarbij ze korting geven op het Style Connect model; mijns inziens de beste als je de opties vergelijkt. Ik had een aantal vooroordelen over de Ibiza. Je leest overal dat het gebruik van hard plastic de boventoon voert binnenin, en dat ze erg achterliepen op de Polo. Bij aankomst in de showroom geholpen door een jonge maar goede adviseur. We konden vrij snel een proefrit maken en hij was eerlijk over de tekortkomingen van de Ibiza in relatie tot bijvoorbeeld de Polo.
Proefrit gemaakt en blij de showroom weer in. Direct zaken gedaan en inmiddels een week geleden m'n auto opgehaald. Hoewel mn vorige auto een Smart was, heb ik hier maar kort in gereden. Heb daarvoor een jaar in een Renault Megane Station 1,5 Dci Bose edition gereden, daarvoor een VW Touran 2.0 TDI en daarvoor een Volvo v40 d2.
Vooral dieseltjes dus, en vrij zuinige. Maar voornamelijk een klasse groter dan de Ibiza, en ook een klasse veiliger, denk ik.
De eerste kilometers:
Het is even wennen om in een benzine schakelauto te rijden. Hij is érg stil, dus het is me al een paar keer gebeurt dat ik in de vierde versnelling de cruise control op 130 zet en er rustig bij ga zitten. Niet goed voor het verbruik, en gelukkig geeft een klein pijltje in het dashboard aan dat ik moet opschakelen. Die zag ik natuurlijk pas na een tijdje, want wat is er veel te zien.
Rijgedrag:
Hij ligt vrij stevig op de weg, helt niet tot nauwelijks over bij lange bochten en geeft je dus niet snel het gevoel dat je ergens te hard induikt. Acceleratie is prima te noemen. In de 2e versnelling rij je al gauw ruim 80 kmpu en je kan in de 3e versnelling goed doortrekken tot boven de 120. In ieder geval meer dan snel genoeg om van een korte invoegstrook af te komen en toch mee te rijden. Als je harder dan 120 rijdt dan is hij nog steeds enorm stil. Moeiteloos rijdt hij 150, al begint hij dan wel tekenen van leven te geven. Meer geruis en een iets trillend stuur.
Interieur:
Stoelen zitten boven verwachting goed. Ben 1,90 meter lang, maar heb nog ruimte zat boven mn hoofd. Instappen vergt wel enige flexibiliteit omdat ik de stoel zo laag heb gezet. Het harde plastic valt enorm mee. De knopjes voelen degelijk aan en de materialen zijn zacht. Best een saai interieur, maar wel heel duidelijk en overzichtelijk..
De middenarmsteun is héérlijk en in hoogte te verstellen. De knopjes op het stuur zitten wat mij betreft verkeerd om: links bedien je de audio mee, en rechts de boordcomputer. handiger en logischer is het wat mij betreft als de knopjes voor de zaken op t scherm ook zo vlakbij t scherm mogelijk zitten. De Style Connect heeft een grappige gadget: Mirrorlink, of Apple Carplay als je, net als ik, een iphone hebt. Je navischerm wordt een soort simpele versie van je telefoonscherm. Je kan dan spotify bedienen zoals je op de app gewend bent, en je kan smsjes al voorlezend verzenden via Siri. Nog niet foutloos, en de muziek heeft soms de neiging 2x sneller af te spelen dan normaal. Ook valt de app erg vaak uit bij opstarten, en dat is vrij irritant. Nog niet ontdaan van alle kinderziektes, dit systeem. Daarnaast werkt de standaard bluetoothkoppeling net zo handig, behoudens de Spotify bediening. je hebt tevens de mogelijkheid te navigeren via de Kaarten app, maar volgens mij is het standaardsysteem net zo goed.
Het scherm zelf is erg helder en groot genoeg. Iedere VAG rijder kent het systeem en werkt er na een paar minuten goed mee. Er zijn nog een flink aantal functies te ontdekken volgens mij. Zo is er een eco-coach waarin je bijhoudt hoe zuinig je rijdt, en een flink menu achter de knop met instellingen.
Ik mis enorm dat ik de achterruiten niet elektronisch kan bedienen. Mn zoontje achterin heeft gelukkig de draaiarm nog niet gevonden, maar dat zal niet lang duren. Ook onhandig is het dat er geen handgrepen zijn boven je hoofd. De bijrijder kan zich niet ergens aan vasthouden als je harder dan verwacht de bocht neemt. T dashboardkastje is net an groot genoeg voor een intructieboekje.
Er is geen climatecontrol, en dus ook geen ontwasemingsfunctie voor de voorruit. Handmatig gaat t ook goed, maar minder snel.
De ruimte is prima te noemen. Auto is best smal, dus je zit voor je gevoel echt naast iemand. De armsteun is een mooie scheiding. Achterin houdt het niet over. Kinderen tot 12 kunnen prima mee, maar 3 volwassenen achterin en 2 voorin is voor niemand leuk.
Verbruik/betrouwbaarheid: nog niets zinnigs over te zeggen. Heb het gevoel dat hij per halfuur weer ietsjes zuiniger rijdt. Begon na 100 km op 8l per 100km, maar zit inmiddels op 6,5. Volgens de fabrieksopgave kan daar nog makkelijk 1,5 liter vanaf, maar ik snap dat dat nog even kan duren.
Zal me binnenkort weer melden met een update, of om antwoord te geven op gestelde vragen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren