Chevrolet Corvette (1988) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corvette |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 262.000 km |
Een droomauto
Al vanaf een jaar of 12 had ik al posters van sportauto's en vooral van Corvette's. Grote favorieten van de Corvette waren de chrome bumper C3 en de C4 met zijn strakke lijnen en elektronisch dashboard. Behalve dromen ben ik op een gegeven moment ook echt gaan sparen voor een Corvette.
Jaren later dan uiteindelijk op een punt gekomen dat er mogelijkheid was. Gelukkig heb ik een partner die meegaat in de autohobby en zodiende ging het geld niet naar nieuwe meubels of iets dergelijks maar naar een Corvette.
Eerst maar eens een exemplaar bekeken en eigenlijk gelijk verliefd. Maar direct kopen is geen goed idee en na een dag wat objectiever nadenken besloten dat het toch echt geen goed exemplaar was. Daarna nog het een en ander bekeken maar het was echt in slechte staat. Tot ik een advertentie zag van een Duitse klassiekerhandelaar die een net geimporteerde 1988 had staan. De gok maar genomen en de rit van 3 uur gemaakt en een prachtig exemplaar zien staan. Proefrit in de stromende regen (het was herfst) voelde erg goed. De prijs was niet heel hoog en na een blik in de showroom bleek ook waarom; een jaren 80 auto paste er niet echt bij.
Uiteraard aangeschaft en na een paar maanden alles geregeld en op Nederlands kenteken. Vroeg in het voorjaar al een keer met het targadak eraf gereden met de kachel vol aan en een dikke jas aan.
Nu alweer een jaar verder. Lekker kunnen toeren en ook regelmatig met het dak eraf. Veel kleine zaken opgeknapt, voornamelijk cosmetisch in het interieur. De Corvette laat zich heerlijk rustig rijden, kan ook met indrukwekkende snelheden door bochten heen en een sprintje trekken is op het enge af. Die 245pk V8 heeft 500Nm en in de kickdown (en met de optionele korte achteras ratio) is vooral de eerste dreun die je krijgt indrukwekkend. 0-100 in 6seconden. Dit heeft behalve het sprintjes trekken niets te maken met de stereotype amerikaanse auto. En dan te bedenken dat dit een voor emissie eisen en brandstofverbruik geknepen V8 is. 1:10 is makkelijk te doen ook.
Overal waar je rijdt trek je de aandacht. Mensen die op de snelweg foto's gaan maken, kinderen die hun neus tegen het glas van hun ouders auto drukken om maar zoveel mogelijk te zien, opgestoken duimen, etc. Dit heb ik nog niet eerder ervaren.
Dit jaar veel naar events geweest, ook naar een de grootste in Europe; Corvette FAME in Valkenburg. Regelmatig complimenten gehad om de originele staat en de mooie kleur. Lid geworden van een wereldwijde club die zich om klassieke Corvette's bekommert, graag ziet dat deze zo dicht mogelijk blijven bij hoe ze ooit de fabriek hebben verlaten maar wel rijdend (geen trailer queens). NCRS heet het. Daarbij ook mijn auto door laten lichten en een 87.9 van de 100 score behaald. Met mogelijkheid om eenvoudig hoger te scoren. Een kroon op een jaar Corvette.
Dit is een van de beste besluiten ooit geweest. Gewoon een keer een jongensdroom waarmaken. En na een zware werkdag of veel file op weg naar huis is er op een zomerdag niets beter dan een rondje rustig aan toeren met het dak eraf en de brom van de V8.
Weer een seizoen voorbij
- 210.000 km
De tijd vliegt zegt men wel. Dat is heel herkenbaar voor mij nu de Corvette al weer naar de winterstalling gaat.
Het voornemen om er een keer mee op een korte vakantie te gaan is er niet van gekomen maar verder alles wel.
Eerst maar met de kleine dompers beginnen;
1) bij de APK met steekproef (de eerste sinds de invoer) afgebeurd op de achterruitrijlichten aan de zijkant en de bochtverlichting. Die bochtverlichting was nog wel expliciet besproken bij de invoer en zo goedgekeurd. Helaas is men het ook binnen de RDW niet altijd met elkaar eens. Gelukkig is het eruit draaien van wat lampenbolletjes genoeg om goedgekeurd te worden.
2) de motor leek wat moeilijker te gaan starten als de boel echt goed warm was onder de motorkap (dat gebeurd al snel). Even angst dat de injectoren bleven hangen maar het dashboard begon ook uit te vallen als dat gebeurde. Dan moet het wel in de voeding zitten en na het schoonmaken van wat massa kabels was het dan ook opgelost. Dat is een klein nadeel van een body uit glasfiber.
3) de achterwiellagers onwikkelen langzaam wat speling. DIe worden van het voorjaar dan maar vervangen
4) de vlotter van het koelvloeistof niveau begint eigenwijs te worden
Verder blijft het opmerkelijk hoe goed en stabiel alles werkt. Zelfs na langere tijd stilstaan is het starten en lopen. Langere afstanden zijn geen enkel probleem, zelfs op slecht wegdek is het redelijk comfortabel. Ook op hogere snelheden in Duitsland nog. Het enige wat me tegenhoudt om echt een keer hard te rijden (160+) is dat de Corvette zo laag is dat een vrachtwagen er zo overheen kan kijken en me over het hoofd ziet. Zowel met dak erop als er van af is het een heerlijke cruiser met het constante gerommel van de V8. En een echte koppen draaier. Maar als jer zin in hebt is met een dot gas er ook ineens een heel agressieve sportwagen op te roepen welke met vrij extreme snelheden door een bocht kan zonder drama. Afremmen voor rotondes is haast niet nodig. Door het sportpakket met heel direct stuurhuis is er ook heel snel te sturen. Alleen met regen moet je even terug schakelen. De brede banden voor en achter (er ligt nu 245 op en die zijn eigenlijk te smal zelfs) in combinatie met heel veel koppel vanaf stilstand kunnen een verrassing geven.
Oftewel; het is echt weer met pijn in het hart om de stalling weer op te zoeken. Voor volgend jaar dan maar alvast die vakantie inplannen en wat heuvel en berg wegen uitzoeken.
Een druk jaar
- 215.000 km
Zoals de vorige update al aangaf; weer een jaar of seizoen voorbij. Het was een bijzonder jaar door het 65 jaar bestaan van de Corvette als model. Het kwam wat traag op gang doordat er eerst het een en ander gesleuteld moest worden. Van vorig jaar wist ik nog dat de wiellagers achter op waren. Verder heb ik het gehele dashboard uit elkaar gehad en alle elektronische verbindingen nagelopen, lampjes vervangen en nieuwe frontjes geplaatst op de radio, boordcomputer en climate control. Daarbij ook de deurpanelen en de raamafstelling aangepakt. Na deze werkzaamheden bleek bij de APK ook nog een van de schokdempers lek en toen heb ik daar maar meteen rondom alles van vervangen. Er zijn heel wat kilo's met Corvette onderdelen uit de USA overgekomen dus. Aan de ene kant dure spullen maar er waren ook veel spullen bij die juist vrij goedkoop waren. Ik kan nu niet zeggen dat een Corvette qua onderdelen erg duur is. En aangezien bijna alles zelf gemonteerd is valt het allemaal erg mee.
En zodoende dit jaar een heel stel puzzelritten gereden, een enkele toerrit, algemene oldtimer events en bij een heel stel Corvette bijeenkomsten geweest. Allemaal met mooi weer en het dak paneel van de targa eraf. Ook een eerste grote uitstap gemaakt naar het buitenland naar een weekend met toerrit (Eifel) met een stel Duitse Corvette liefhebbers. Het weer was herfstig en dan is zo'n Corvette toch echt wel beestachtig. Fluwelen voetje dus. Maar het was wel heel erg leuk.
Voor komende winter staat er niet veel op het programma. Ruitenwisser mechaniek heeft wat teveel speling. De injectoren hebben zich dit jaar aardig gedragen maar misschien ga ik toch maar een nieuw setje aanschaffen. En waarschijnlijk worden voorbumper en targa dak paneel opnieuw gespoten. Vooral het dak heeft (al bij aanschaf) diepe krassen.
Udate
- 260.000 km
Als eerste een correctie op de kilometerstand. Ik had iets ingevuld van rond de 200.000km. Dat was een nogal snel afgeronde omrekening van de mijlenstand. Ik had wel wat teveel afgerond. De Corvette zit op het moment net voor de 162.000 miles wat niet ver meer van de 260.000km is. Best veel voor een sportwagen.
In 2019 veel onderhoud gedaan en laten doen. Alle vloeistoffen & filters, bougie's, remmen voor, etc. Ook wat klein reparatie werk. Vervolgens met de Corvette naar Normandië gereden en daar met een stel Engelsen, Duitsers en Amerikanen een paar dagen kleine roadtrips gemaakt in de omgeving met klassieke en moderne Corvette's. Verder ook mijn Corvette door de Amerikanen (van de NCRS) laten doorlichten op originaliteit. Het is vooral grappig en leuk om zo meer te leren over waarom bepaalde zaken zo zijn. Veel eigenaardigheden maar ook veel doodnormale details die per jaar uniek zijn hebben zo hun eigen verhaal. In ieder geval kwam eruit naar voren dat, ondanks dat ik bewust met velgen van een ander jaar rij, mijn auto heel fraai en origineel is. Doordat ik naar Frankrijk gereden ben (de NCRS heeft liever geen trailer-queens) kreeg ik nog een aardige serie bonuspunten ook. Een Top-Flight categorie dus. Met interesse vanuit de USA om mijn Corvette daar eens op een event te laten zien en keuren. Hmm.. dat wordt wel een kostbare zaak maar wie weet is het wel een leuk avontuur.
Na de keuring ben ik toen doorgereden naar Le Mans. Het was het weekend van de 24 uurs race en ik had een plekje op de door Corvette Europe geregelde campingplek met allemaal andere Corvette's. Vervolgens werd ik ook geselecteerd om de avond voor de race mee te rijden in de Parade des Pilotes met mijn Corvette. Dat is een rondrit door de binnenstad van Le Mans. In een stel Corvette cabrio's zaten de coureurs van het Corvette team en er direct achteraan reden we met een aantal targa's waaronder de mijne. Een gave ervaring om zo tussen tienduizenden mensen in parade te rijden.
Na Frankrijk merkte ik heel soms dat het aangrijpunt van het rempedaal net wat anders voelde. Ik heb nog wel wat gereden en ook nog Corvette FAME in Valkenburg bezocht maar helemaal lekker zat het me nu ook weer niet. Het werd niet erger gelukkig en de remmen bleven goed aanvoelen.
Na de winterstalling de knoop maar doorgehakt; de hoofdremcilinder gaat preventief vervangen worden. Ook was er nogal wat stuurbekrachtigingolie verdwenen plots dus ook dat moest opgelost worden. En zo nog wat kleine zaken.
En toen was het 2020 en was het COVID-19. De Corvette stond te wachten op onderdelen uit de USA. Toen sneuvelde bij het demonteren de stuurbekrachtiging poelie en moest ook die nog eens uit de USA komen. Ik heb toen meteen een nieuw bekleed stuurwiel besteld om ook optisch en qua gevoel een beetje verschil te hebben van het bestede geld en de wachttijd. De APK moest ook weer eens en daar ging de Corvette vrijwel probleemloos door. En half uur na de APK keuring moest de werkplaats de Corvette verplaatsen en was er geen remdruk ineens.... de gloednieuwe hoofdremcilinder was al stuk. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en net voor de herfst nog een toerrit kunnen rijden met een kleine groep. Buiten dat vrijwel alle evenementen dit jaar afgezegd waren hadden we met de pech ook vrijwel nergens mee kunnen doen. Maar met een inmiddels haast perfecte Corvette, in optisch en technische uitstekende staat, zijn we nu helemaal klaar voor 2021. Het plan is om naar een volgende Classic Le Mans te gaan en weer iets te organiseren met de Engelsen en Amerikanen. En verder zien we wel. Corvette FAME staat uiteraard op de agenda.
Een jaar weer erbij
- 262.000 km
Mooie plannen voor 2021 maar wederom zat het niet mee. Vrijwel alles is afgezegd. Nog net voor 2021 begon was het weer tijd voor een nieuwe taxatie voor de verzekering. Dat heb ik geweten; de waarde van een in goede en originele staat verkerende C4 Corvette schiet op het moment omhoog. De verzekering premie gaat dan ook een stukje mee omhoog.
In het voorjaar een corona proof klassieker rit in de omgeving gereden. Helaas was na een uurtje rijden ineens de remdruk vrijwel geheel weg. Al uitrollend en met de handrem remmend tot stilstand gekomen. 5 seconden daarna was er wel weer remdruk. Aangezien dit erg lijkt op wat er na de APK heeft plaatsgevonden was de eerste verdachte de hoofdremcilinder.. die van nog geen jaar oud. Op de autoambulance naar de garage waar er uitgebreid onderzoek is gedaan. Zowel ik als de garage wilde niet het risico lopen om weer een nieuwe te bestellen die mogelijk hetzelfe probleem gaat vertonen. De hoofdremcilinder is door een remmenspecialist uit elkaar gehaald maar die kon geen probleem constateren. Ook een dag lang op hun testbank gaf geen probleem. Wel was het probleem bekend bij de specialist dat er voor GM auto's slechte kwaliteit vervanging onderdelen op de markt zijn met een tolerantie probleem. In de hoofdremcilinder zit er een veerkracht bediende klep welke de verdachte is. Gelukkig wist de specialist wel aan een hoofdremcilinder te komen uit een serie waar hij geen enkel probleem mee had gezien in de laatste 10 jaar.
Qua kosten heeft de garage, die dit heel erg vervelend vond, alles op zich genomen.
Na deze ellende deed de Corvette het wel weer goed. We hebben regelmatig op een mooie zomerse dag of avond gereden en steeds met het dak open. Doordat de Corvette nu in een garagebox staat kan ik het dak er namelijk af laten wat best wel wat scheelt. Anders zou je voor een korte rit niet de moeite nemen.
Hoeveel we gereden hebben is niet makkelijk te achterhalen. De mileage teller loopt nu niet verder op. Dit ziet er uit als analoog maar is gewoon aangedreven door een elektromotortje. Dat motortje is er mee gestopt. Geen onmogelijkheid om te vervangen maar ik had er nog niet veel zin in. Liever rijden. De digitale tellers, waaronder de dagteller doen het wel gewoon. Zo weet ik dat we waarschijnlijk uitkomen op zo'n 1200km.
Voor volgend jaar zitten er verder nieuwe banden aan te komen (dus nu alvast gaan zoeken want deze maat wordt bijna niet meer gemaakt), een APK met klein onderhoud en wederom en een oliekeerring van de automaatbak die langzaam aan het lekken is. Op die oliekeerring en die mileage teller na is het dus gewoon onderhoud. Ik heb me er al bij neergelegd dat er altijd wel wat is. Iedere keer dat je op pad bent vergeet je het meteen weer. De Corvette is namelijk de ultieme anti-stress auto. Je hoeft niets te bewijzen, de motor en uitlaat geven een rustgevende bass en de stoelen zitten erg fijn. Met het dak eraf versterkt dit alleen maar meer. Zo nu en dan even wat meer gas geven voor de V8 roffel of op snelheid een bocht door of rotonde over en daarna weer rustig verder cruisend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.