BMW 318tds Compact Executive (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318tds Compact Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 213.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
aankoop
- 213.000 km
De eerste auto...
Als arme student die veel kilometers moet maken maar tegelijkertijd auto fanaat is, is een eerste auto kopen toch knap lastig.
Omdat ik ongeveer 20/25 duizend kilometer per jaar moet maken wou ik graag een diesel kopen, dieselauto's zijn vaak wel duurder in aankoop en maandelijkse lasten, en een klein koeblikje ging hem voor mij niet worden.
Afijn, naar een zoektocht op marktplaats vond ik deze BMW 318 tds compact, van de 2e eigenaar, NAP gecheckt, netjes onderhouden etc.
Ook bleek dit een executive te zijn, dus zelfs airco, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling op afstand was aanwezig.
Na een proefrit en een goede bezichtiging was ik er snel over uit, dit werd mijn eerste auto.
De auto reed erg goed (voor een kleinere oudere auto) hij was namelijk erg stil, er waren maar weinig trillingen en de auto rijd, stuurt, schakelt, start en remt erg goed.
opvallend was de strakke besturing van de auto (sturen gaat vrij zwaar maar de auto gaat precies waar je heen stuurt) hierdoor stuurt de auto erg sportief.
wel was dit de eerste achterwiel aangedreven auto waar ik in reed (Volkswagen familie).
Tegenover het goede comfort en de sportieve besturing viel het motorblok lichtelijk tegen.
de motor loopt mooi rustig en start goed, maar de auto is toch wel vrij langzaam, vooral omdat pas bij 1800 toeren de turbo echt tot zijn recht komt (hieronder heeft de auto koppel zat maar weinig snelheid).
Deze "turbo werking" is echt goed voelbaar tijdens het hard optrekken vanaf laag toeren.
Hiernaast is de auto niet zo zuinig als vergelijkbare diesel auto's (opel astra 1.7d, vw golf 1.9 tdi).
wel rijd de auto erg goed door op de snelweg en draait de motor met 120 km/h slechts 2300 toeren.
Ook is de auto (voor zijn kleine formaat) behoorlijk ruim, is de bestuurder stoel voor mij afgesteld (1.83 meter) dan kan ik er zelf nog goed achter zitten.
ook de kofferbak viel niet tegen, bij het verwijderen van de hoedenplank passen toch nog wel 8 kratten hertog jan onder de kofferklep :D.
Na een inspectie op de brug was er een behoorlijke tegenvaller, de auto is van onderen niet zo netjes als de rest van het exterieur en het interieur.
onder andere remleidingen en de 2 achterste draagarmen waren verroest, ook de handrem moest gereviseerd worden.
voor dit alles word binnenkort een donor auto gehaald, om deze BMW in leven te houden.
Maar goed, de BMW draait bij mijn gebruik (sportief rijgedrag half bebouwde kom half snelweg) ongeveer 1 op 14/15.
Iemand die zuiniger rijd moet 1 op 16/17 wel kunnen halen.
Ook verbruikt de auto een likje olie (0.5 liter per 1500 kilometer) maar dit mag voor een 15 jaar oude auto met nu 215000 kilometer.
Kortom een comfortabele, redelijk ruime, en mooie auto voor weinig geld.
Niet de grootste hardloper of de zuinigste van allemaal, maar wel een keer wat anders dan normaal.
wat betreft de roest, dit verschilt heel erg per auto, ik geloof niet dat deze auto's bekend staan om roest.
Wil je het zeker weten, zet dan de auto op de brug voor aankoop.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Uitgelicht aanbod

BMW 3-serie Coupé 320i Edition Maxton Design | Race
- 1998
- 280.246 km

BMW 3-serie Coupé 316i Sport/ Elektrische Ramen/ schuifdak
- 1998
- 132.962 km

BMW 3-serie Cabrio 325i | Origineel Nederlands | 100% onderhouden | Nieuwe kap | Automaat | NAP | Leder | Airco | TOP conditie |
- 1994
- 178.895 km
Lezersreacties (0)
Reageren